Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 8:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 103 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 04 feb, 2024 15:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 18 sep, 2012 11:16 am
Berichten: 44
Bedankt voor het compliment Pter. De snijmat is inderdaad wat klein bemeten bedankt voor de tip.
Het werken vanuit de woonkamer bevalt heel goed maar het grote werk gebeurt boven op de hobbykamer. Hoewel ik het schip toch in de woonkamer zal moeten afbouwen want met geïnstalleerde masten is het niet meer door de deur te krijgen. Ik ben mij tussentijds aan het beraden om de masten demontabel te maken en alleen met staand want op te tuigen zodat het afgetuigd ( in letterlijke zin) :lol: kan worden. Nog steeds heel veel werk maar niet onmogelijk. Aangezien we een grote woonkamer hebben heb ik al plannen om een vitrine als roomdivider te maken maar dat is voor de toekomst.Mijn vrouw is het er al mee eens 8) Ik kijk uit naar de volgende update van het Wapen van Hamburg. Jouw werk inspireert om de lat telkens wat hoger te leggen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 maart, 2024 20:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 18 sep, 2012 11:16 am
Berichten: 44
Hallo beste medebrouwers,

Tijd voor een update over de maand februari. Deze maand vanwege het slechte weer veel aan het bootje kunnen klussen. Om te beginnen het ontwerp en het eindresultaat van het skylight. Toen het klaar was kwam ik tot de conclusie dat ik drie in plaats van vier rijen ruitjes had gemaakt. Stom :oops: maar ik ben zo tevreden over het eindresultaat dat ik het hier “voorlopig mee doe. Het skylight komt op het “ poopdek” een makkelijk te bereiken plaats. Mocht ik me nog bedenken dan kan het zonder veel poespas vervangen worden.


photo 595787

photo 595784

photo 596243

Het skylight staat hier op het foredek dat inmiddels bijna klaar is. Het verslag volgt hieronder. Het skylight moet nog geschuurd en geboend worden.

photo 596242


Vervolgens ben ik het “upper dek” gaan inrichten met trapjes kanonnen emmers, tonnen en al wat er nog meer aan te pas komt.

photo 596148

photo 596141


Daarna heb ik de ondermasten geplaatst. De masten worden niet verlijmd maar staan in staan in sokkels op de kiel en worden met het staande want gesteld.



Na de inrichting van het upperdek en plaatsing van de ondermasten is een start gemaakt met het beplanken van het foredek. Omdat het foredek vol in het zicht ligt wilde ik de breeuwnaden met touw maken in plaats van potloodlijnen zoals de onderliggende dekken. Nu las ik op dit forum dat dit afgeraden wordt voor kleinere modellen omdat de naden dan al snel buiten proportie zijn maar voor mijn schip heb denk ik is het te doen met garen van 0,1 mm dus 5,6 mm reële maat. Op de foto van het echte schip zijn er dikkere naden te zien, zeker op de lagere dekken. Een andere medebrouwer waar ik veel van opsteek experimenteerde met kunststof en is daar heel tevreden over maar zoals de volger van deze bouw weet werk ik zoveel mogelijk volgens oude methoden dus ik moet met touwtjes in de weer. Nu bouw ik geen luxe jacht maar een oorlogsschip waar zo nu en dan kogels doorheen vlogen wat nogal wat schade aanrichtte. Deze schade werd provisorisch herstelt door de scheepstimmerlui totdat het schip op de thuiswerf in revisie ging. Dus een putje naadje of oneffenheidje brengt het schip tot leven maar je moet er niet in doorschieten :D

Nu had ik een proefstuk gedaan met zwart naaigaren en dat viel in eerste instantie niet tegen dus lijmde ik een helft van het voordek met zwart naaigaren en was redelijk content totdat ik een close opname maakte. Een grote wolwinkel en ook de kopse kantjes vielen tegen omdat de uiteindjes van het garen daar op diverse plaatsen uitstaken. :evil:




photo 596145


Maar weer slopen dan. Ik heb het schip al met al drie keer gebouwd. Mijn vrouw kwam kijken naar mijn geploeter en zei dat ze nog een klosje ijzergaren in de naaikist had. Nooit van gehoord en ik weet niet of het de juiste benaming is maar het is prachtig garen 0,1mm dik en geen enkel pluisje. Gewikkeld op een houten klosje waar vindt je dat nog?


photo 595732

Het verschil is wel duidelijk.

Voor de zekerheid het garen door de bijenwas getrokken en op een stukje rondhout gewikkeld

photo 595730

Ik heb geen ervaring met het breeuwwerk en kan op het internet en dit forum geen how to vinden. Heb ook niet heel lang gezocht omdat ik liever zelf expirimenteer :wink: Nu prefereer ik het leggen van de dekplankjes in de volle lengte liefst 30 cm of meer dat geeft het gladste resultaat en is minder schuur en schraapwerk.
Ik simuleer de reele planklengte dmv valse kopse kanten. Voor het maken en breeuwen van deze valse kopse kanten kerf ik de latjes licht in aan boven en zijkanten. Vervolgens wordt met een heel dun bamboestripje verdunde lijm aangebracht. Als de lijm voldoende is verdund ongeveer half lijmhalf water vloeit de lijm als vanzelf bij wijze van capilair effect in de kerfjes en breng ik het garen aan. Dit druk ik aan met een puntig houtje . Daarna draai ik het garen aan de achterkant een aantal slagen rond om het goed vast te zetten.
Als lengte houd ik voor het gemak 10 cm aan dat is dus 560 cm reële lengte. Dat lijkt mij redelijk in de buurt komen van de werkelijkheid.

photo 595738

photo 595741

Laten drogen en de eindjes afsnijden met een vlijmscherp mesje anders loop je toch nog kans op draadjes. De echte kopse kanten kerf ik om daarna het garen over de hele lengte van de het plankje te spannen.
Na een paar dagen brouwen was dit het resultaat.

photo 596139


Ik schuur de uiteindjes van de deuvels niet maar sla je vlak af met een beiteltje om extra stof te voorkomen. Stukjes die toch nog in het schip verdwijnen worden verwijderd met mijn hitech dekstofzuigermond die al jarenlang trouw functioneert.

photo 596137

photo 596138


Toch nog een plank verkeerd gelegd :oops:

photo 596136

Het leggen van plankjes wissel ik nog af met dekwerkzaamheden, hieronder de omheining van de trapgaten waar ik niet tevreden mee was. Deze zijn inmiddels vervangen door houten exemplaren
Niet volgens het origineel maar ik ben kapitein en bepaal de inrichting :wink:

photo 595739

Ik ben bezig om zelf netten te knopen die straks aan de touwtjes van de trapomheining geregen worden.
Als je geen vissersbloed hebt is het een hele klus om netjes netjes te knopen dus dat is nog even oefenen maar het is een goede training voor het wantwerk..

photo 596174

Ook nog bezig met het maken van proefroosters , ik heb verschillende handmatige technieken geprobeerd maar ik ben nog steeds niet helemaal content. Roosters machinaal maken is al een heel karwei en het is werkelijk fantastisch wat sommige mensen kunnen maken, dan schaam ik me wel eens voor mijn roostertjes. Maar ik heb me nu eenmaal ten doel gesteld om dit project zoveel mogelijk handmatig te maken en wie weet zijn het timmerlieden, chirurgen, instrumentenmakers e.d met een heel machinepark tot hun beschikking die al dat lekkers wat je op het internet aan modelbouw kunt vinden maken. Maar ik ben tevreden over mijn eigen werk en zonder nastreven van perfectie hou je de lol er langer in en dat is m.i. de bedoeling van een hobby. Als ik tevreden ben over de proefstukken en ik kan ze in redelijke tijd maken Met behoud van plezier ga ik de roosters waar ik nog bij kan vervangen want ik heb ze gelukkig niet vast gelijmd.

photo 596135

Dit proefje bestaat uit dwars verlijmde perenstrookjes van 1 mm dikte de gaatjes zijn op 2mm van elkaar geboord met een boortje van 1mm. Ik dacht er mee weg te komen de gaatjes door te slaan met een vierkant vijltje, dat zag er in eerste instantie goed uit maar het hout wijkt tijdelijk en neemt daarna min of meer zij oude vorm aan, echt vijlen dus want vierkant boren daar moet ik nog wat op oefenen. :wink:

Ter afsluiting van deze update nog een foto van een vroegere hobby.

photo 596151

Mijn vrouw vond deze tekening in een oud schetsboek van mij en heeft hem bij wijze van surprise laten inlijsten. Ik heb geen idee meer wanneer ik deze gemaakt heb en of ik het heb nagetekend of dat het een eigen verzinsel is. Scheepsbouwkundig klopt er e.e.a niet aan maar ik ben er wel heel blij mee en het geeft de Victory wat gezelschap. Let op de drunken sailor die balanceert op de grote ra. Wat zullen ze daar mee gedaan hebben? Alle gekheid op een stokje , het is geen modelbouw maar lijkt mij toch enigszins passen in dit bootjesforum.

Bedankt voor het kijken en veel bouwplezier met jullie eigen projecten
Groeten uit Souillac,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 maart, 2024 20:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 17 maart, 2008 21:38 pm
Berichten: 176
Woonplaats: Alkmaar
Wow! Wat een kunstwerk!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 103 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement