Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 9:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 588 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 59  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 23 dec, 2011 13:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
Ik heb besloten het donkere hout in het midden van het dek (tussen de schaarstroken) te vervangen, en na overleg met Ton van "De Kombuis"is de keuze gevallen op Abachi.

Ondertussen heb ik wat geëxperimenteerd met "nieuw" gereedschap en een andere lijmtechniek.

Ik heb een nieuwe "plankjessnijder" in gebruik genomen:
Afbeelding
Hiermee kan ik de plankjes haaks en op de juiste lengte afsnijden, wie goed kijkt herkent in de plankjessnijder een diasnijder die ik vroeger gebruikt heb bij het inramen van dia's . Het werkt prima, ik ga hem bij het beplanken van het dek weer gebruiken.

Bij mijn vorige modellen lijmde ik de dekken altijd met secondelijm, ik wilde dat nu eens met waterverdunbare houtlijm proberen.
Ik heb daarom als teststuk een paar horizontale delen van het dek beplankt met behulp van houtlijm. Ook dit experiment beviel me goed, en ik ga verder houtlijm voor het beplanken gebruiken.

Afbeelding

Als laatste klus heb ik de boeg opgevuld met balsahout om straks een goede vorm in de boeg te krijgen.
Afbeelding

Nog wel wat aan bijwerken maar eerst even vakantie.

PRETTIGE FEESTDAGEN :brouw:
Andy

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 dec, 2011 9:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2008 10:42 am
Berichten: 58
Woonplaats: Utrecht
Ha Andy,

Mooi project ben je mee bezig, de walvisvaarder zojuist ook bekeken, het kan niet anders dat deze ook mooi gaat worden! Die opvulling met balsa in de boeg is een mooie oplossing. Zo krijgen je latjes geen vouwen denk ik?

Nou ik ga je in ieder geval volgen!

Groet, Wiebe

_________________
_______________________________________
Groeten Wiebe

[color=#0040BF]Lopend project: Mamoli 1:55 Röter Lowe 1597[/color]
[color=#80BFFF]Vorig project: Mamoli Endfavour II[/color]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jan, 2012 10:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
Dank Wiebe,

De balsa opvulling is inderdaad om een mooie boegvorm te krijgen en minder afhankelijk te zijn hoe de plankje zelf willen buigen.
Ik ga voor het buigen en water en een buigtang gebruiken, met alleen een buigtang krijg je de zeeg niet mooi. Bevalt dit niet dan ga ik weer over op alleen water en verhitten om te buigen.

Andy

ps de bouw gaat binnenkort weer verder nu mijn vader weer uit het ziekenhuis is.

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 jan, 2012 12:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
De bouw is hervat :D

De bouw heeft wat langer stil gelegen als gepland omdat mijn vader in het ziekenhuis heeft gelegen, gelukkig gaat alles nu weer beter en is hij weer thuis.

Ik ben begonnen met een proefstukje beplanken op het achterdek. Ik heb ervoor gekozen om uit te gaan van de dekplanken van maximaal 6 meter en deze te breeuwen en in patroon te leggen. Ik heb de planken gebreeuwd met een Permanent Marker viltstift op alcoholbasis en gelijmd met houtlijm. Ik ben erg tevreden met het resultaat :D .

Afbeelding

De zijranden worden beplankt als de hulpspanten verwijderd zijn.
Voor het middelste deel van de andere dekken (waar dikkere dekplanken gebruikt worden) heb ik hout besteld omdat het daarvoor geleverde hout veel te donker was.

Ik heb een paar deurtjes op een tussendekje (boven de positie van de roerganger) alvast gemaakt en vastgelijmd omdat ik er later niet meer bij kan. Vroeger schilderde ik alle metalen onderdelen met Humbrol nu heb ik ervoor gekozen Admiraliteits-verf op waterbasis te proberen. Na het schoonmaken van het metaal met terpentine bleek de hechting prima te zijn. Ik kies de kleuren op basis van de foto's van de afgebrande replica van de Prins Willem en vergelijk deze met de op de Batavia gebruikte kleuren en de in de bouwbeschrijving voorgeschreven kleuren.

Afbeelding

Het schuren van de spanten is inmiddels klaar en uitgebreid gecontroleerd met proeflatten.

Het beplanken van de romp begint bovenaan omdat anders de inzetstukken achter de geschutspoorten niet meer geplaatst kunnen worden. De tekeningen geven duidelijk de handigste beplankingsvolgorde aan.

De vorm van de geschutspoorten van Corel (vierkant) wijkt duidelijk af van die Herman Ketting heeft getekend (zijkanten loodrecht naar beneden).

Corel:

Afbeelding

Herman Ketting:
Afbeelding

Ik ga de tekening van Herman Ketting volgen bij het maken van de geschutspoorten.

Ik heb enkele planken van de onderlaag van de dubbele beplanking aangebracht en ben nu uitgebreid aan het meten om de juiste plaats van de 2 achterste /bovenste geschutspoorten te bepalen.
De eerste paar planken met secondelijm vastgeplakt (foutje oude gewoonte) voor de volgende gebruik ik houtlijm.

Andy

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 jan, 2012 13:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 13 jul, 2009 19:56 pm
Berichten: 582
Woonplaats: vosselaar
ziet er priema uit andy :brouw:

de tweede tekening lijkt me ook het beste :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 jan, 2012 16:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 maart, 2010 22:41 pm
Berichten: 294
Woonplaats: Emmen
de tekeningen van Ketting komen het beste over. Leuk hé zo kit aanpassen.
succes
Peter

_________________
Op de helling voor zeer groot onderhoud:
Royal Albert en Zuiderzee botter MK80
Afgemeerd: Statenjacht "Stadt von Bremen" (Amati);
Fluit als walvisvaarder (Sergal);
Vollenhovense schokker (scratchbouw)
Aan de horizon: Friesland (Mamoli)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jan, 2012 12:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
Houtenschepen schreef:
de tekeningen van Ketting komen het beste over. Leuk hé zo kit aanpassen.
succes
Peter


aanpassen van een kit? tja ik ben altijd al een beetje eigenwijs geweest :lol:

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 jan, 2012 14:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
Na een weekje griep ziekteverlof is de werf weer geopend :D
De eerste geschutspoorten zijn uitgemeten.
Afbeelding
De foto heeft wat last van vertekening, zijkanten van de geschutspoorten lopen echt evenwijdig en verticaal.
Nu de poorten uitzagen en de zeeg van rompplanken op de spanten uitmeten, veel gemillimeter maar wel noodzakelijk voor een goed resultaat.

Na veel meten en nog eens meten is de eerste rompplank is geplaatst en wordt de zeeg goed zichtbaar. Een belangrijke fase in de bouw omdat met de loop van de beplanking ook de plaats van de geschutspoorten wordt bepaald en daarmee voor een belangrijk deel het uiterlijk van het model.
De bouwbeschrijvingen geeft in combinatie met de tekeningen een goede beschrijving van de beplankingsvolgorde in deze fase van de bouw.
Dit is het eerste model waarbij ik de rompbeplanking met houtlijm vastlijm en dat werkt prima en fouten zijn prima (met wat water) te corrigeren.

Afbeelding

Afbeelding

Het zorgvuldig schuren van de spanten begint nu ook zijn vruchten af te werpen: geen deuken en bulten te zien .

De bestelde Abachi dekbeplanking is aangekomen deze gaat de (in mijn ogen) te donkere walnoten dekbeplanking vervangen.
Voorlopig kan ik dus lekker doorwerken.

Groeten
Andy

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 feb, 2012 12:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
Het beplanken van de romp gaat met de snelheid van 2 planken per dag verder.
Ik week de planken eerst 1 dag in water in een speciaal daarvoor door mijn zoon :brouw: gebouwde tank.

Afbeelding

Vervolgens buig ik de planken aan de boegkant met een Amati buigtang wat in vorm (zodat ze niet knippen bij het plaatsen). Hierna bevestig ik de plank met tijdelijke spijkertjes en klemmen op zijn plaats en laat hem drogen.

Afbeelding

De plank behoudt na droging zijn nieuwe vorm en wordt vervolgens met houtlijm aan de spanten en de bovenliggende plank gelijmd. Ik gebruik hierbij geen spijkers meer.

Ik heb een proefstukje dekbeplanking op het dek gelijmd.
Ik heb voor het dikkere middendeel niet het voorgeschreven (donkere) walnoot gebruikt maar abachi wat volgens mij beter kleurt bij het dunnere tanganika wat ernaast ligt.

Afbeelding

Ik ben nu zover dat ik de benedendekse geschutspoorten in de romp kan gaan uitmeten en uitzagen en de inzetstukken erachter kan gaan lijmen.
Daarna ga ik verder met het beplanken van de romp van af de kiel naar boven.

Afbeelding

De tekening is hier wat onduidelijk :?: , volgens mij moet ik de tekening als volgt lezen:
De gestippelde lijn ------ langs de spanten geeft geeft de lijn aan voor het afschuinen van de spanten.
De doorgetrokken streep______ geeft de lijn aan tot waar de binnen beplanking van de romp moet lopen.
De stippel streep lijm _._._._ geeft aan tot waar de buiten beplanking moet lopen.

Als ik de tekening verkeerd interpreteer hoor ik dat graag.

Andy

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 feb, 2012 19:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 sep, 2008 17:44 pm
Berichten: 201
Woonplaats: Leeuwarden
Hey Andy,

Je schiet al mooi op! Volgens mij zou ik de tekening hetzelfde lezen. Ik zie geen op of aanmerkingen. Keep on truckin!! :brouw:

Gr. Derk

_________________
Aaaarrrgghhhhhh

Bezig met:
Semiscratch Panart Battle Station.

Lijstje van mijn builds vind je hier
http://modelbrouwers.nl/builds/user/139/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 588 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 59  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: StevenVD en 55 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement