Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 15:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 588 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 59  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 26 nov, 2011 18:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
Houtenschepen schreef:
Hoi landrot,
.....
Heeft jouw kit twee of één huidlaag? Meestal volgt de plank vanzelf de ronding en hoef je hem niet overdwars te buigen maar alleen te verjongen...


Hoi Peter
Hoe vlot je restauratie?

Mijn kit krijgt 2 huidlagen: 1 van licht buigbaar hout en 1 van dunner donkerder hout.
Als ik het hout van de binnenlaag zijdelings buig (met de zeeg van het verdek mee) dan levert dat mij automatisch de juiste plaats (= hoogte positie) van de onderdekse geschutspoorten op. Alleen de 2 achterste / onderste geschutspoorten geldt dit niet deze zitten lager en horizontaler geplaatst (in de konstabels kamer) en die moet ik dus wel uitgebreider uitmeten
In tegenstelling tot sommige andere modellen loopt ook de buitenste huidlaag en de berghouten met de zeeg van het verdek mee. Ik zie het zijdelings buigen van de planken van de binnenste huidlaag dus maar als een goede generale repetitie voor de buitenlaag. Wat ik daar fout doe kan ik dan in de buitenlaag beter doen :wink:

Zie als voorbeeld van de zijdelings gebogen huidplanken de Batavia in Lelystad:
Afbeelding

Houtenschepen schreef:
......Ik volg je bouw op dit forum en ga je van hieruit ook bestoken met complimenten (als het zover is) en lees de andere fora voor de fun :roll: ....


Tja voor de fun, de reacties en de sfeer op de diverse forums wil wel eens verschillen :wink:

Ik heb voor het schuren de hulp van Dhr. Dremel ingeroepen maar daar moet je wel mee uitkijken want dat gaat verschrikkelijk snel en voor je het weet schuur je er te veel af. :oops:
Op een spant heb ik aan bakboord en stuurboord zijde een laagje fineer moeten plakken om en deuk in de romp te voorkomen maar verder lijkt alles aardig te kloppen.
Ik denk na het schuren van de spanten eerst de dekken te beplanken (op de buitenste randen na) want daar kan ik nu nog goed bij. Ik heb daarom maar alvast alle luiken etc. op de dekken uitgemeten en afgetekend. Als de dekken beplankt zijn volgt dan de romp.
Zo plan en puzzel ik me door de puzzel die Prins Willem heet heen en zie de bouwbeschrijving als een vorm van advies.

Bouw ze
Andy

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 nov, 2011 1:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 sep, 2008 17:44 pm
Berichten: 201
Woonplaats: Leeuwarden
Ha die Andy,

Bloed kruipt waar het niet kan gaan. :lol: Dus als je pols het niet doet, dan maar met de dremel. Dat stuk van teveel afschuren klinkt heel erg bekend. Maar mooi dat je aan de gang blijft. Laat de updates maar komen....

Cheers
Derk

_________________
Aaaarrrgghhhhhh

Bezig met:
Semiscratch Panart Battle Station.

Lijstje van mijn builds vind je hier
http://modelbrouwers.nl/builds/user/139/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: bouw tijdelijk gestaakt.
BerichtGeplaatst: ma 05 dec, 2011 16:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
In verband met de ernstige ziekte van mijn schoonvader is de bouw van de Prins Willem tijdelijk gestaakt.

Andy

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 dec, 2011 21:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
Na meer dan 10 dagen thuis door vrouw en kinderen verzorgd te zijn is mijn schoonvader in onze aanwezigheid in alle rust overleden.
Wij zijn dankbaar dat we dit voor hem hebben kunnen doen.

Binnenkort ga ik weer verder met de bouw van de Prins Willem

Andy

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 dec, 2011 21:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 maart, 2010 22:41 pm
Berichten: 294
Woonplaats: Emmen
Hoi Andy,
mijn deelneming met het overlijden van je schoonvader. C'est la vie maar wees blij dat hij op deze wijze is ingeslapen ik wens jou en je gezin sterkte.

groet
Peter

_________________
Op de helling voor zeer groot onderhoud:
Royal Albert en Zuiderzee botter MK80
Afgemeerd: Statenjacht "Stadt von Bremen" (Amati);
Fluit als walvisvaarder (Sergal);
Vollenhovense schokker (scratchbouw)
Aan de horizon: Friesland (Mamoli)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 dec, 2011 21:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 sep, 2008 17:44 pm
Berichten: 201
Woonplaats: Leeuwarden
Hey Andy,

Sterkte gewenst. Rustig an.

Grtz
Derk

_________________
Aaaarrrgghhhhhh

Bezig met:
Semiscratch Panart Battle Station.

Lijstje van mijn builds vind je hier
http://modelbrouwers.nl/builds/user/139/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 dec, 2011 22:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
Dank voor alle steunbetuigingen!

Het werk aan de Prins Willem heb ik langzaamaan weer opgepakt:

Het schuren van de spanten begint al lekker op te schieten.
Bij spant 7 (het grootspant?) en bij spant 13 (het op één na laatste spant) heb ik een latje van 0,5 mm op het bovenste deel van het spant moeten plakken omdat er anders op die plaats een deuk in de romp zou ontstaan.
Vooral aan de boegspanten moet nog wat geschuurd worden, het is schuren, controleren, schuren, controleren etc. Geen haastklus dus want fouten hier blijven met een beetje pech na het beplanken altijd zichtbaar of zijn alleen met veel moeite na de eerste beplanking te corrigeren.

Ik heb me in de dekbeplanking verdiept omdat ik die deels al wil aanbrengen voordat ik de rompbeplanking (verschansing) aanbreng omdat ik er dan nog makkelijk bij kan. Daarnaast kan vooruitkijken nooit kwaad.
De keus is daarbij op het volgende beplankingsschema gevallen:
Afbeelding

Het schema komt uit "Historische Schiffsmodelle" van Wolfram zu Mondfeld en zou tot de 18de eeuw gebruikt zijn.
Het breeuwen van de dekplanken ga ik nabootsen door de zijkanten van de planken zwart te maken met een zwarte watervaste en natuurlijke lichtechte viltstift, ik heb dit al eens eerder gedaan en het werkte toen prima.

Ik kom hier wel een probleem in de bouwbeschrijving tegen:
het dikkere middelste deel van de dekbeplanking is van walnoot 1x3 mm en de beide zijkanten zijn van tanganika 0,6x1 mm.
Het geleverde walnoot is diep donkerbruin en tanganika is lichtgeel tot bijna wit, een eigenaardige kleurencombinatie :? .
Ik ken dit van geen enkel ander model.
In het dek van de Batavia vind je bijvoorbeeld wel het dikteverschil in de dekplanken maar geen kleurverschil

Voorbeeld van de beplanking volgens de bouwbeschrijving, donker in het midden en licht aan de zijkanten.

Afbeelding
Als iemand op het forum hier meer van weet hoor ik het graag

En ondertussen schuur ik verder.

Andy

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 dec, 2011 0:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 sep, 2008 17:44 pm
Berichten: 201
Woonplaats: Leeuwarden
Hey Andy,

Je bent fervent aan het schuren dus ga ik er vanuit dat de pols ook beter is?

Voor wat betreft het dek: ik zou echt nooit noten gebruiken voor op het dek. Het dek, of althans, het middenstuk, wordt dan mijns inziens veel te donker. Daardoor komen je breeuwnaden niet mooi tot hun recht en verweringstechnieken werken volgens mij beter op wat blanker hout. Als ik jou was zou ik eens kijken of je genoeg tankagyika (of hoe het ook mag heten) om het hele dek te doen.

Mocht je het spul elders ook moeten gebruiken kan je kijken of je daar noten kunt gebruiken, anders doe je volgens mij beter aan om wat fineer te bestellen zodat je je dek wat lichter kan houden.

Hoe bevalt Corel trouwens? Mijn volgende kit is onderweg en ook Corel. De plannen zijn om de Dolphyn kit te gaan bouwen, nou ja... het zal wel weer aanpassen worden....

Grtz
Derk

_________________
Aaaarrrgghhhhhh

Bezig met:
Semiscratch Panart Battle Station.

Lijstje van mijn builds vind je hier
http://modelbrouwers.nl/builds/user/139/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 dec, 2011 16:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 maart, 2010 22:41 pm
Berichten: 294
Woonplaats: Emmen
Andy,
goed je weer aan 't werk te zien :wink: De dekken van handelsschepen waren veelal van grenen gemaakt, die van de oorlogsbodems van eiken. In beide gevallen bleven de dekken licht van kleur door het "schrobben" met puimsteen. Dus noten is hier te donker en zoals Derk al aangeeft doet het je breeuwwerk geen eer aan. Een nadere houtsoort die wellicht in aanmerking komt is walnoot, ook wat lichter en een fijne structuur. V.w.b. het verband van je dek, dat bepaal je zelf het beste als je maar van het begin tot het eind consequent bent met verspringen :lol:
Voor fineer etc: de Arnhemse Fijnhouthandel

groet
Peter

_________________
Op de helling voor zeer groot onderhoud:
Royal Albert en Zuiderzee botter MK80
Afgemeerd: Statenjacht "Stadt von Bremen" (Amati);
Fluit als walvisvaarder (Sergal);
Vollenhovense schokker (scratchbouw)
Aan de horizon: Friesland (Mamoli)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 dec, 2011 21:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
@ Derk

Dank je met de pols gaat het weer aardig.

De kwaliteit van de kit van Corel is goed, veel beter als de kit van Sergal/Mantua (Baleinera Olandese) die ik gebouwd heb (vooral: tekeningen, gietstukken en bouwbeschrijving zijn veel beter). Als ik de Prins Willem van Corel vergelijk met de Endeavour van Artesania Latina dan zijn de gietstukken van Corel mooier maar de tekeningen en vooral de bouwbeschrijving (met veel foto's) van Artesania duidelijker.
Bij iedere kit moet je je eigen verstand blijven volgen en het model zo nodig aanpassen en dat kan schitterend modellen opleveren, kijk maar eens naar de Xebec elders op dit forum :wink:

@ Derk en Peter

Ik ga inderdaad op zoek naar een lichter kleur hout voor de schaarstroken (1x4 mm) en het middenstuk van het dek (1x3 mm) passend bij het tanganika (0,6x3mm) van het buitenste deel van het dek (een aanpassing dus :wink: ). Op de Batavia heeft het hele dek immers ook een lichte kleur en ik wil graag een mooi verspringend gebreeuwd dek maken.

Andy

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 588 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 59  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement