Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 13:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2005 13:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 dec, 2005 12:31 pm
Berichten: 150
Hallo allemaal,
Nu ik met mijn eerste houten boot bezig ben (Colin Archer van Billing Boats), bevalt het zo goed dat ik weer een beetje aan het rondkijken ben naar een tweede. De Endeavour van Artesania Latina ziet er echt super uit en wil ik zeker een keer doen. Heeft iemand een idee of dit al te doen is voor een beginner als ik?
Alvast bedankt! Paul


Laatst bijgewerkt door paul op wo 28 feb, 2007 16:44 pm, in totaal 11 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2005 13:24 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Als je er de tjd voorneemt, niet te snel resultaat wilt zien en netjes werkt, moet dat best te doen zijn
Het is een mooi schip met misschien alleen aan de boeg problemen (ik heb niet direct een plaatje voor me ) maar er staat mij bij dat dit schip een invallende boeg heeft, dus veel buigwerk
Het tuigage is iets waar je heel lang mee bezig kan zijn als je het netjes wilt doen
Nu heb je 1 heel groot voordeel, eigenlijk twee, nee, drie zelfs....................
Je bent begonnen met Billing Boats dus slechter kan het niet (ooit de Norke Lowe van hun gebouwd, wat een ellende), maar de twee grote voordelen zijn:
Je heb je hier aangemeld en wij hebben Beagle en Corné
Zeker aan Beagle kan je heel veel hebben, lees zijn sticky over de schepen maar eens en kijk ander s bij de topic van Pter
BertUS

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2005 14:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
De endeavour ken ik, ben zelfs al tweemaal aan boord geweest van de replica. Bezit er ook ,van de replica, een massa foto's over.
Wat ik een beetje vrees, voor een beginner is de boeg!!! die is nogal plat. (Het was vroeger ook een kolen tramp en geen Navy schip.)

Dat betekend dus dat je de huidplanken bijna onder 90° gaat moeten buigen. Het is doenbaar, maar waarschijnlijk niet met de latjes die in de kit zitten.
Wil je dat echt tot een goed resultaat brengen, ga je zelf huidplatjes moeten maken (uit fruitboomhout, zoals perelaar, appelaar of tamme kastanje. Vergeet die ocume , of pseudo notelaar uit de kit) of iemand in je vriendenkring vinden die ze kan maken voor u.

De rest van het schip is zoals alle schepen uit die tijd en ik denk niet dat dat enig probleem zou opleveren.
Vergeet niet!!! stel hier maar veel vragen en pas na de antwoorden verder doen met je kit.

PS Bedankt BertUs voor het compliment. :wink:

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2005 16:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hehe, ik ben ook pas begonnen met houtbouwschepen en ik moet zeggen dat ik veel aan Corné en Beagle heb gehad qua adviezen.

De HMS Endeavour is een mooi schip waar je wel een tijdje zoet mee bent.

Afbeelding

Dit schip is op de romp "double planked"
Dit houdt in dat je de romp van het schip eerst gaat beplanken met lichtkleurige latjes die vrij flexibel zijn en waarmee je de boeg in een goede vorm kunt maken. Daar overheen ga je de romp met dunnere latjes bekleden.

Ik heb hierover een heel goed artikel gelezen op een ander forum hoe dat "double planking" precies werkt. Dit moet ik nog gaan vertalen en dat is een boel werk. Ik heb hiervoor nog geen tijd gehad.

Tot zover kun je met Beagle zijn adviezen een heel eind komen! ;)

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Laatst bijgewerkt door Ptèr op wo 28 dec, 2005 18:23 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2005 17:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 dec, 2005 12:31 pm
Berichten: 150
Geweldig om zo snel al reacties te krijgen, bedankt! Ik had al verwacht dat dat wel eens wat tijd zou kunnen gaan kosten. Voorlopig nog maar even dromen en verdergaan met deze.
@BertUS: zou je kunnen aangeven waarom je billig zo slecht vind? Ik heb natuurlijk geen referentiematerial op dit moment...
@pter:als je nog hulp nodig hebt met vertalen, laat het even weten!
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2005 17:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
paul schreef:
Geweldig om zo snel al reacties te krijgen, bedankt! Ik had al verwacht dat dat wel eens wat tijd zou kunnen gaan kosten. Voorlopig nog maar even dromen en verdergaan met deze.
@BertUS: zou je kunnen aangeven waarom je billig zo slecht vind? Ik heb natuurlijk geen referentiematerial op dit moment...
@pter:als je nog hulp nodig hebt met vertalen, laat het even weten!
Paul


Het vertalen is geen probleem hoor, meer de tijd om het te doen.
Ik zal kijken of ik het dit weekend kan proberen.

:)

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2005 18:21 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
De eerste huidlaag zijn gewone latjes waarmee al geoefend kan worden op een juiste wijze aanbrengen, de tweede laag bestaat uit fineerlatten die erg dun en flexibel zijn. Maar ook erg breekbaar dus ook deze een beetje voorbehandelen middels water of uhh, beagle, ammoniak?


Billingboats vind ik daarom "slecht" dat je ten eerste de beslagset apart moet kopen wat bij Artesania er al bij zit, ten tweede vind ik de kwaliteit, ten opzichte van oa Artensania stukken minder. De blokken (katrollen zijn van plastic wat echt ik korte tijd breekt, zeker als er wat spanning opstaat. Bij Artensania en aanverwante merken zijn deze in hout uitgevoerd, dus sterker en sowieso mooier

BertUS

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 dec, 2005 21:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 dec, 2005 12:31 pm
Berichten: 150
Mmm, dan heb ik weer net de goede kit te pakken, bij mij zat alles erbij, voor zover ik kan zien en de blokken ed zijn volgens mij ook gewoon van hout.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 jan, 2006 23:01 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 21 feb, 2005 23:27 pm
Berichten: 274
Woonplaats: Jubbega
Bert Takken schreef:
De eerste huidlaag zijn gewone latjes waarmee al geoefend kan worden op een juiste wijze aanbrengen, de tweede laag bestaat uit fineerlatten die erg dun en flexibel zijn. Maar ook erg breekbaar dus ook deze een beetje voorbehandelen middels water of uhh, beagle, ammoniak?

BertUS


Misschien dat ik hier nog even op in kan haken, alhoewel het meeste al wel is gezegd. Deze fineerlatten zijn zo dun dat je ze niet hoeft te behandelen. Het lastige zit hem denk ik in het feit dat je deze fineerlatten ook taps zal moeten maken aan het begin en het einde om de juiste lijn van het schip te volgen. Om dat fineerlatje van 0,3 mm netjes taps geveild, geschuurd of gesneden te krijgen lijkt mij de grootste uitdaging.


Groeten, Corné

_________________
"If I have seen further, it is by standing on the shoulders of giants"; I. Newton.
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former"; A. Einstein.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 10 jan, 2006 9:00 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Corné: Ik heb nu een 4 tal schepen met double planking gebouwd (Artesania modellen) Het op maat krijgen was met een stalen lineaal, een scherp mes en met de nerf meesnijden niet zo'n probleem, maar ik liet ze toch eerst een half uurtje weken voor ik ze tegen de romp te drogen legde. Althans voor de sterk gebogen plekken
BertUS

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement