Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 20:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 25 dec, 2011 1:45 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Vier jaar geleden was ik gestopt met deze kit. Nu heb ik hem weer van onder het stof gehaald. Het is de MiniHobbyModel kit van de Arizona. Hij is ook door andere merken geleverd geloof ik. De PE-set die ik gebruik is de Tom's Modelworks PE set. Erg mooie set met veel details. De lopen heb ik van Hobbymaster, hierin zitten alle lopen die je nodig hebt voor dit model.

Afbeelding

Vandaag heb ik dus eerst het stof van de kit af gehaald en daarna het houten dek maar aangepakt. Ik had het vier jaar geleden in TAN geverfd en was er toen tevreden mee. Nu ik mijn Pola dek zo mooi houtkleurig heb weten te krijgen voldeed dit dekje eigenlijk niet meer. Dus de tubes olieverf maar uit de kast gehaald en begonnen...

Het voordek is hier nog zoals het hele dek geverfd was, het achterdek heb ik bedekt met een donkerbruine olieverf.

Afbeelding

Afbeelding

Alle dekken met donkerbruine olieverf bedekt en dots met lichtere tinten olieverf aangebracht

Afbeelding

Met de kwast alle kleurtinten door elkaar gekwast totdat het er zo uit ziet.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna met een stukje spons het geheel van voor naar achterschip uitgeveegd. Af en toe de spons schoonvegen op een koffiefilter om overtollige verf kwijt te raken..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is uiteraard een dryfit, vandaar dat alles schots en scheef staat! ;)

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door matramurena op di 06 nov, 2012 12:26 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 dec, 2011 13:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 dec, 2008 14:28 pm
Berichten: 3
Woonplaats: Heerenveen
Ziet er goed uit zover, blijf deze zeker volgen :D

_________________
Peter Klijnstra,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 dec, 2011 17:09 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Mooi schip.

Even een vraag over de verftechniek. Ik weet dat hier mooie resultaten mee gehaald worden.
Wat ik niet snap is dat naar mijn mening de verf er nogal dik op zit. Er is geen structuur meer te zien? Komt dit nog? En hoe werk je dat dan bij?

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 dec, 2011 20:59 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Structuur komt van de olieverf an+sich. Het is niet veel, maar er zit wat structuur op door de spons-strepen.. Je wrijft overigens vrijwel alle olieverf weer van het dek af, dus het is lang niet zo'n dikke laag als dat je zou denken..

In dit geval is hij helaas erg donker geworden, waarschijnlijk door de onderlaag. Op de Pola heb ik een veel lichtere ondergrondkleur gebruikt, en die is aanmerkelijk mooier geworden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 dec, 2011 21:32 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Hmm... ik moet zeggen, dat dit donkere qua kleur mij juist heel goed bevalt. In het echt is het ook vrij donker. Zeker wanneer de dekken nat zijn geweest enzo.

Ik denk dat dit helemaal niet erg is.

Kun je hier nu ook nog met andere verfsoorten overheen? Op olie basis hecht andere verf toch niet?

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 dec, 2011 21:48 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Washes op terpentinebasis kunnen er gewoon overheen. Zelfs acrylverf hecht als je een tussenlaag van P+ gebruikt.

Acryl direct over olieverf hecht echt heel slecht, maar als je meerdere lagen zet wil het op zich wel lukken is mijn bevinding. Maar beter natuurlijk is om eerst de plekken die je wilt beschilderen van een tussenliggende laag te voorzien zodat de hechting weer optimaal is.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 dec, 2011 22:09 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Ik heb de Arizona maar eens naast de Pola gezet zodat het verschil in onderlaag wat duidelijker is. De olieverf op beide modellen is vrijwel identiek enkel heeft de Arizona een onderlaag in "tan" en de Pola een in licht-beige. Het effect van de olieverf bij de Pola is veel sterker.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wordt een mooi setje bij elkaar trouwens zo.. Mooi gelijnde schepen en redelijk wat kleurvariatie.

Nog een vraag mijnerzijds over de kleur van de Arizona overigens. Verschillende bouwers hebben de bovenzijden van de kannonen rood geverfd zoals het onderschip.. Dit schijnt hun "gok" te zijn over hoe de Arizona er op de dag van zijn ondergang uit zou moeten hebben gezien... Iemand die hier uitsluitsel over kan geven?

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door matramurena op di 06 nov, 2012 12:26 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 dec, 2011 23:18 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Wat goed zichtbaar is, is dat de hout structuur mist. Het dek is te glad als het ware. Daardoor krijg je een ander effect dan bij de andere. Verder blijf ik de kleur op zich wel mooi vinden. :brouw:

Wat ik zelf vaak doe met een kunststof model wat reeds geschilderd is en ik er aan wil werken. Dat is deze in de ovenreiniger laten weken om alle verf er af te halen. Daarmee gaat de verf er van af en blijven de details gewoon goed. Daardoor zijn er minder verflagen. Doordat er minder verflagen zijn is de structuur beter zichtbaar. Misschien een idee om dit alsnog te doen als je ontevreden bent met het resultaat.

Echter ben ik van mening dat je gewoon lekker verder moet bouwen. Het gaat toch lekker zo?

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 dec, 2011 1:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
De juiste kleur en rode bovenkant van de geschuttorens is een vraag die reeds vele heeft bezig gehouden, misschien dat je hier iets aan hebt, (is een pdf document, met wat ik vindt een redelijke goeie stelling omtrent de juiste kleur)

linkje

op zich, een leuk project de Arizona, ben zelf met de 1/200 versie bezig, persoonlijk vindt ik dat het een beetje een vette bende wordt zo als je hebt gewerkt met je olieverf, zie zeer veel verf op de verticale gedeeltes of dat moet je allemaal nog schoonmaken of je gaat het over schilderen, zou persoonlijk alles schoonmaken en opnieuw beginnen, het is een model dat zich leent om er iets moois van te maken, als ik naar je andere modellen kijk heb je ook mooi strak gemaakt,

maar dat is puur zo als ik het zou doen en jij bent natuurlijk niet mij :)

Succes voor de rest met je bouw

Martin.

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 dec, 2011 17:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
de kleur van arizona is de meest beroemde "can of worms" die je voor us shipmodellers kunt opentrekken. Dat geld ook voor haar turrettops.
ik heb hier een link naar het modelwarships, tis wel 61 pagina's maar het antwoord staat er zeker tussen
veel leesplezier :twisted:
http://www.shipmodels.info/mws_forum/viewtopic.php?f=47&t=12942
groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement