Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 2:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1851 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 186  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 mei, 2008 19:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
De theorie erachter is de ervaring van de ontwerper/werf.De wens van de klant,of de doelgroep(jongere kopers willen snelheid),en ISO.Jawel.

ISO 8666.Dat is de romplengte standaard.Maar ik vermoed dat er bij jacht ontwerpen van wordt afgeweken.

En eerlijk is eerlijk...de werf houd ook veel achter als bedrijfsgeheim.
Immers de concurrentie op jachtontwerpen is gevaarlijk hard.

Ook ik ben er niet helemaal achter kunnen komen wat bij een romp bepaling als deze allemaal meespeelt,concurrentie zeer zeker :P .

Maar de aandrijving(later)geeft ook meer helderheid.Daar wordt de stabiliteit mee beinvloed,althans bij de P72.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 mei, 2008 20:08 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Dat is nu precies wat ik bedoel. Het bedrijfs geheim. Lastig he. Ik weet wel van onze oude valk kruiser (Dit zijn ook 6 nullen maar dan guldens) in nieuwstaat dat deze met tabellen werkte. Dit zijn ook heel exclusieve schepen. Mijn vader heeft deze destijds laten verbouwen. Het ging om een kruiser uit de jaren 60 en was helemaal afgeschreven. Hierdoor konden wij haar toen heel goedkoop opkopen. Bijna van het geld dat je in je zak hebt zitten. Maar die verbouwing heeft toen nog wel het een en ander gekost. Maar goed, zij hadden dus de tekeningen nog van dit schip. Daar hebben ze dan een berekening los gelaten voor het verlengen van de achterspiegel voor meer slaaplaats. Destijds een optie. Daarin heb ik gezien dat alles vast lag en dat de verkoper, deze erbij pakte om zo de kosten maar ook de juiste berekeningen te kunnen maken. Daarmee werd dus alles mee bepaald en absoluut niet van afgeweken. Er wordt altijd gesproken over ervaring van de werf. Maar dit is altijd in het ontwerp stadium en nooit bij een verbouwing. Dan wordt alles heel zorgvuldig doorberekend. Bij dit soort schepen, wordt er vaak alleen maar aan de hand van voorafbepaalde waarden gewerkt. Puur uit belang van de eigenschappen van het schip die bewaard moeten blijven.

Ik neem met dit verhaal aan dat het bij de persing ook zo werkt. Die eigneschappen moeten goed blijven. Dus ik denk dat wanneer je een extreem iets wil, dit niet gaat en dus een negatief advies wordt gegeven. Dan wordt meestal gekeken naar een ander model.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 mei, 2008 20:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 04 jan, 2008 15:36 pm
Berichten: 382
Woonplaats: Stiens, friesland
heel veel succes met dit project (beetje laat ik weet het :oops:)

mooie uitleg ;) moet het alleen nog een paar keer doorlezen voor ik em snap ;)


mvg Pieter

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 mei, 2008 20:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 maart, 2008 22:26 pm
Berichten: 1060
Woonplaats: petten
Ik heb die andere van je u boot ook gelezen :). Ik vond hem wel mooi geworden. Ik zal deze van jou gaan volgen. Klinkt allemaal erg spannend.
Heb hier nog geen kaas van gegeten :oops: . Maar dat komt allemaal hopelijk
nog want ik sta zelf ook te popelen om nog een bootje te maken :lol: .
En misschien ken ik hier nog wat leren :roll: .

_________________
Met vriendelijke groet, Koen

Zeilen is het mooiste wat er is!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 mei, 2008 20:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Maak je maar geen zorgen,ik ook moet veel bijleren.E nhoop dit ook te kunnen doen met dit project.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 mei, 2008 20:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
En na deze korte en goede discussie over het romp ontwerp,kan ik er nog een stukje aan toevoegen.

Het grote voordeel van een tussen tekening(zoals die van de eerder geplaatste schets van de romp)kon ik de originele romptekening gaan maken.

Hierbij kon ik nu mooi de romp contouren gaan uittekenen op een mooi groot vel papier.Dit wordt dus de originele werktekening.

Het gehele dek omtrek staat hier nu goed op.



Afbeelding

Dit is nodig,omdat ik van hieruit nu de rest van de twee dekken kan gaan uittekenen.

Afbeelding

Wat er nu volgen gaat,is het ontwerpen van en uittekenen van de vaste reling rondom de twee dekken.

Dit is een reling,die vanuit de boeg het gehele dek omsluit in vaste vorm.Bovenop deze vaste reling komen dan,later,de mooie chrome buizen.

De huidbeplanking gaat,ook weer later,tegenop deze steunen.Deze steunen ga ik maar L-steunen noemen.

Ze verdwijnen uiteindelijk in hun geheel aan buitenzijde in de romphuid en aan de binnenzijde aan beplanking.Van binnen ga ik ze bekleden met tempexstukken.


Deze steunen zitten bij de boeg diep in de romp en worden langer naargelang de romp lengte vordert en ook nemen ze toe in hoogte.

In onderstaande foto groen omlijst.

Afbeelding

Deze steunen zitten dus inwendig.

Als ik dan de steunen mooi heb uitgetekend,kan ik deze gaan toevoegen in de werktekening.


Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 mei, 2008 20:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
modelengeneer schreef:
Ik neem met dit verhaal aan dat het bij de persing ook zo werkt. Die eigneschappen moeten goed blijven. Dus ik denk dat wanneer je een extreem iets wil, dit niet gaat en dus een negatief advies wordt gegeven. Dan wordt meestal gekeken naar een ander model.


Ja,geld speelt geen rol :P .

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 mei, 2008 20:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
pieterjoosten schreef:
heel veel succes met dit project (beetje laat ik weet het :oops:)


mvg Pieter


Maakt niets uit hoor,dank je wel :P .

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 mei, 2008 21:28 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 aug, 2007 14:22 pm
Berichten: 975
Woonplaats: Rotterdam
Verbazingwekkend, hoe relatief rechthoekig de eerste tekeningen van dit model zijn :?
Vanaf de foto's zou ik denken dat de romp steeds in een speerpunt uitloopt.
Maar ik ben eigenlijk een "total noob" op het gebied van dit soort schepen.

Ik heb zojuist natuurlijk wel m'n abonnementje genomen op dit brouwverslag.
Vooral omdat het zo leuk is om te volgen en natuurlijk ook om nog wat bij te leren :wink:

Veel plezier bij het ontwerpen en brouwen van dit prachtige schip 8)

_________________
vr.grt. Kees


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 mei, 2008 21:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Shipbuilder schreef:
Verbazingwekkend, hoe relatief rechthoekig de eerste tekeningen van dit model zijn :?


Veel plezier bij het ontwerpen en brouwen van dit prachtige schip 8)


Ja klopt :P .Langzaam aan komt daar wel iets verandering aan.
Maar het is niet de romp wat je ziet.Het is zuiver dek 1 en twee.

In de stap na de L steunen,wordt er een breuk in gemaakt.
Dan wordt dit dek(nu nog een geheel)in twee stukken opgebroken.

Ik heb er nu al veel plezier mee,omdat het zo moeilijk is :P .

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1851 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 186  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement