Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 09 apr, 2008 23:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 okt, 2007 17:23 pm
Berichten: 248
Woonplaats: Roosendaal
Na wat omzwervingen op dit forum bij de twee, vierwielers en vliegtuigen ben ik nu maar eens bij de bootjes neergestreken. Ik ga een oud projectje van mij onder het stof vandaan halen.

Letterlijk wel te verstaan, want het heeft zo,n vijf jaar onaangeroerd en onafgemaakt op mijn spuitkast in de schuur gestaan.
Afbeelding

Toendertijd had ik eigenlijk geen ruimte om hem ergens neer te zetten en de zin in het bouwen was na een jaartje prutsen ook ver heen. Ik heb toen de boel aan de kant gegooid met het excuus dat ik hem ooit nog wel eens zou afmaken. Maar verleden jaar heb ik de smaak weer te pakken gekregen en nu moet het dan toch maar gebeuren. Hij (of is een schip een zij?) heeft het na al die tijd verdiend om afgebouwd te worden.
En na vijf jaar zit er best wel een flink laagje stof op.
Afbeelding

Hij of zij was al redelijk ver afgebouwd. Hier het uitzicht over het voorschip.
Afbeelding

Toch maar even de doos te voorschijn gehaald om te poseren voor de camera.
Afbeelding

Ik had ook de pe set van gmm aangeschaft.
Afbeelding

En als je na vijf jaar dan gaat zoeken vind je nog eens wat moois terug in een laatje,
Afbeelding

of een kastje. En in potjes en bakskes en dergelijke.
Afbeelding

Er zijn ook nog een paar fotokes van die tijd bewaard gebleven om hier onder te plakken.
Afbeelding

Dryfit van de voorste schoorsteen met de radarmast.
Afbeelding

Afbeelding

De bouw van de achterste schoorsteen met de mast.
Afbeelding

En in een wat verder stadium.
Afbeelding

En vanuit een andere hoek.
Afbeelding

Het aanbrengen van de belijning op het helidek. De decal die Revell had meegeleverd klopte van geen kanten. Vandaar dat ik het eerst heb afgeplakt en uitgesneden.
Afbeelding

Vervolgens witgekwast met dit als het resultaat.
Afbeelding

En nou ik toch lekker bezig ben met de foto,s nog maar een paar.
Afbeelding

Afbeelding

En nog eentje van de boeg.
Afbeelding

En nu staat ze (of hij) er zo bij.
Afbeelding

In die paar jaar zijn er maar een paar dingskes afgebroken en dat valt me nog reuze mee. Op het achterdek de mast op het dekhuis, en een brandslang.
Afbeelding

Het helidek in een wat schonere staat. Hier was het afstoffen nog te doen,
Afbeelding

maar hier word het al wat lastiger,
Afbeelding

net zoals hier.
Afbeelding

De voorste geschutstorens.
Afbeelding

Op de boeg zijn de vlaggemast en een bolder afgebroken. Samen met een frutsel op de achterste mast en de dingskes van het achterdek was dat al wat er af was.
Afbeelding

Nog een plaatje van de laadboom.
Afbeelding

En om het af te leren nog ene van de zijkant van de voorste geschutstorens.
Afbeelding

Ik schat dat hij voor zo,n 70% klaar is en de laatste 30% wil ik jullie laten meebeleven.

Het eerste probleem word nu het stofvrij maken. Ik denk dat ik eerst maar eens met wat lucht probeer het ergste eraf te blazen en bij de plekken die wat beter bereikbaar zijn met een kwastje met zachte haren het eraf te vegen.

Tot zover deze toch wel erg lange eerste intro.

Groeten, Jan.

_________________
Huidige projecten; groepsbouw 100 jaar Fokker
, Marlin sportfishingboat en Morris Cowley.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 10 apr, 2008 0:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Waanzinnig model wat je ons laat zien. Dit is natuurlijk niet alleen de verdienste van Revell, want je hebt zelf zeer knap werk afgeleverd. Ik vind het een machtig schip om te zien.


Op de vraag of een boot/schip mannelijk of vrouwelijk is, zeg ik volmondig ja. De reden hiervoor is simpel en eenvoudig, maar niet altijd geschikt voor jonge lezers, hahahaha. Ik kan het niet laten te vermelden dus:

Een goed schip is als een goede vrouw, altijd nat van onder!!!Zo kan je het nimmer meer vergeten.

Ik wens je veel succes met afstoffen, wellicht dat Beagle hier nog een aantal goede tips voor heeft. Hij is immers Koning van de restauratie!

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 10 apr, 2008 1:47 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Prachtige intro. :shock:

Voorderest, prachtig werk dat je hebt neergezet. Ik ben heel erg benieuwd naar hoe je dit allemaal nog gaat oplossen. Dat afstoffen lijkt mij inderdaad een probleem. ik heb zelf een schip staan, een VOC schip van revell. Die is ook zo stoffig met spinnengaren. :P Maar ik stop haar wel eens onder de douche, dan laat ik lauw water er overheen lopen en plaat haar op een lekkere warme plaats. Daar droogt ze goed. Dit kan dus omdat ze van plastic is.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 10 apr, 2008 4:00 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 08 jan, 2006 18:02 pm
Berichten: 143
Woonplaats: Gent
A ship is called she because there is always a great deal of bustle around her; there is usually a gang of men.
She has a waist and stays; it takes a lot of paint to keep her looking good.
It's not the initial expense that breaks you, it is the upkeep.
She can be all decked out.
It takes an experienced man to handle her correctly; and without a man at the helm, she is absolutely uncontrollable.
She shows her topsides, hides her bottom and when coming into port, always heads for the buoys.

Alle schepen zijn vrouwelijk, behalve de Bismarck!!

Terug ontopic, dit ga ik volgen, ik heb een zwak voor schepen van de 'Grey funnel line'


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 10 apr, 2008 11:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 maart, 2006 0:16 am
Berichten: 1208
Knap werk. Ik heb zelf de Missouri en de New Jersey gebouwd maar d Bismarck wordt mijn eerste met PE. Ik vraag mij af wat je nou het beste als eerste kunt doen, met oog op de railings. eerst alles opplakken of eerst alles spuiten? Mij lijkt ht, het makkelijkst dat je eerst alles opplakt (PE) en dan het verf aanbrengt. Ho heb jij dat bij dit schip gedaan?

Michiel./


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 10 apr, 2008 11:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Hallo Jan,

Mooi :!: :!: Hij staat hier ook, ongeveer 30% afgebouwd. Net andersom dus :twisted: Wel netjes in een vitrine, dus redelijk stofvrij. Alle grote delen staan er los op ivm met de nog te monteren PE, ook van GMM:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Was begonnen met de opbouw, maar door allerlei omstandigheden gestopt. Maar nu ik deze zie kriebelt het wel weer een beetje!
Ik blijf jou bericht zeker volgen :!:

Grtz, 8) Ronald 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 10 apr, 2008 15:11 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Toch al een heel strak gebouwd model, kan niet anders zeggen, en de PE set verbetert zeker een aantal details.

Voor het stofvrij maken van modellen (mijn huis geeft een stoflaag in een week, waar in normale huizen 5 jaar voor nodig is, oorzaak, ws het stro oid in plafond)

maar ik heb een paar van die make-up borstels gehaald bij de Etos, Blokker, Marskramer, dat weet ik niet meer. Enorme zachte haren en prima te gebruiken voor dit soort doeleinden. Met lucht loop je altijd het risico dat je er onderdelen van afblaast. Dus gewoon bosrtelen en blazen met eigen luchtadem, tenzij je trompetspeler bent

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 apr, 2008 22:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 okt, 2007 17:23 pm
Berichten: 248
Woonplaats: Roosendaal
@Bas, het is maar goed dat ik een leesbril heb, wel heeeele kleine letterkes hoor. :) Ik zal het ook wel nooit meer vergeten. Nu ik weer met haar bezig ben komt weer boven waarom ik er toendertijd aan begonnen ben. Ik vind het gewoon een heel mooie kit van een van de mooiste slagschepen ooit gemaakt. En ik hoop er ook wat moois van te maken.

@Rik, om haar onder de douche te zetten durf ik niet echt aan, maar verderop kun je zien dat het toch is gelukt. En zelfs zonder al te grote schade aan te richten.

@Loewietje, een schitterende uitleg waarom het een zij is, alhoewel ik me wel afvraag waarom de Bismarck mannelijk is. :?:

@Michiel, dit was mijn eerste project met PE. Het was voor mij toen ook even uitvogelen of ik eerst zou lijmen of verven. Het liefste doe ik eerst lijmen omdat een laagje verf de verlijming verzwakt. Daar ben ik met schade en schande wel achtergekomen. Maar soms ontkom je er niet aan om toch eerst te verven om het strak te krijgen of als je met verschillende kleuren te maken hebt. Dan probeer ik om altijd wat materiaal ongeverfd te laten zodat je toch een goede hechting hebt.

@Ronald, dit is gaaf, nog een New Jersey. Ik ben benieuwd wat jij er van gaat maken. Is de jouwe ook van Revell? Sommige details komen dan niet helemaal overeen met de 1/1 versie. Als je mooie foto,s wil zien dan moet je maar eens op http://www.ussnewjersey.com/ kijken en op de link van de Jerseyman klikken. In de fotogallery staan ontzettend veel (detail) foto,s. Hier heb ik echt heel veel aan gehad met het veranderen en detailleren van mijn kitje. Zo te zien heb jij de lopen opengemaakt. De GMM PE set is echt schitterend maar heeft een nadeel. Er zit te weinig railing op. :? Ik kom te kort voor de dekken achter de tweede geschutstoren. Ik heb al wel setjes gezien met alleen railing voor 1:350 schepen, dus ik denk dat ik die nu maar ga aanschaffen. Nu ik weer bezig ben wil ik haar nu toch wel compleet maken.

@Bert, bedankt, dat was een prima tip over die borstels, het werkt perfect met die zachte haartjes. Alleen is het in mijn schuurtje wat vochtig geweest (er word niet altijd gestookt) en dat had op een paar plaatsen wat vlekken achtergelaten die ik niet kon wegborstelen.

Op de tweede toren kun je ze nog zien zitten, op de eerste heb ik ze al heel voorzichtig met een nat propje van een keukenrol weggehaald.
Afbeelding

Helaas zitten er daardoor wat lichte vegen op. Dat moet ik nu maar opnieuw verven. Gelukkig is het op de dekken wel allemaal goed gegaan. Maar omdat je met zo,n doekje zit te kl***n zijn er wel wat antennes en 2 laddertjes losgegaan, maar gelukkig geen blijvende schade.

Ze is nu mooi schoon en staat inmiddels (stofvrij) op haar laatste ankerplaats in de kast.
Afbeelding

Er zijn zowaar al wat VIPs per heli gearriveerd. :D
Afbeelding

Verder is er nog niet veel gebeurd, alleen nog een speurtocht op allerlei plaatsen wat nog weer wat zaken heeft opgeleverd. Zelfs het potje grijze verf wat ik gemengd had heb ik weer gevonden. En het is na al die jaren zelfs nog goed. Ik denk dat ik er morgen eens lekker voor ga zitten en maar eens ga bekijken wat ik als eerste weer kan oppakken.

Tot de volgende update, Jan.

_________________
Huidige projecten; groepsbouw 100 jaar Fokker
, Marlin sportfishingboat en Morris Cowley.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 apr, 2008 22:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Hoi Jan,

Citaat:
@Ronald, dit is gaaf, nog een New Jersey. Ik ben benieuwd wat jij er van gaat maken. Is de jouwe ook van Revell? Sommige details komen dan niet helemaal overeen met de 1/1 versie. Als je mooie foto,s wil zien dan moet je maar eens op http://www.ussnewjersey.com/ kijken en op de link van de Jerseyman klikken. In de fotogallery staan ontzettend veel (detail) foto,s. Hier heb ik echt heel veel aan gehad met het veranderen en detailleren van mijn kitje. Zo te zien heb jij de lopen opengemaakt. De GMM PE set is echt schitterend maar heeft een nadeel. Er zit te weinig railing op.
Ja , hij is van Revell... De prijs gaf destijds de doorslag, maar eigenlijk is het kwalitatief een drama. Veel schuur- en plamuurwerk. De opbouw heb ik her en der moeten plamuren daar het allemaal niet echt goed in elkaar ging. Maar goed, het is een mooi schip, dus dat krijgen we wel voor elkaar.

De lopen heb ik inderdaad opengemaakt. Gewoon met een passend boortje plus houder om uit de hand te boren. Geeft net iets mooier effect. In Duitsland is er een knaap met een zaak(je) genaamd BMK die lopen voor slagschepen maakt in o.a. 1:350, maar zo kan het ook en is toch goedkoper.

Ik dacht dat er genoeg in zat aan reling. Als het te weinig blijkt kan er uiteraard een losse set besteld worden. Kost meen ik 12 dollar, kun je het niet voor laten. EDIT 22 dollar....:oops: :oops: :wink:

Ik blijf je schip volgen. Hij is na zijn (haar!!) wasbeurt mooi schoon geworden :!: :!:

Grtz, 8) Ronald 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 apr, 2008 23:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Goed dat je haar stofvrij hebt kunnen maken en ik ben blij dat je mij uitleg niet zult vergeten, maar Lowietje is meesterlijk. Erg gaaf, en die uitleg sla ik op, op mijn computer.

Voor de rest, je maakt prachtige foto's en het is nu al een leuk verslag om te volgen.

KleinLowietje, waarom was de Bismarck mannelijk. Ik heb wel een idee, maar ben eeeeeeerg benieuwd naar jou uitleg. Het zal zeker zo mooi zijn als je beredenering dat een schip vrouwelijk is.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement