Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 8:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 10 apr, 2008 12:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Rik, geeft niet dat je mijn verhaal aanhaalt. :wink:

Toch zie ik niet de knikken in de romp die ik bedoel op jouw ingescande fotos. Daarbij is de kijkhoek om dit daadwerkelijk vast te stellen niet juist en zou je dat in langscheepse richting moeten zien. Ook referenties van scheepsmodellen zeggen mij niets. Dit omdat het altijd afwijkt van het echte schip.

Ik ben er permanent van overtuigd dat de rompvorm van de titanic niet de knikken bevat die naar voren komen in de tekeningen maar dat er een vloeiende lijn van boeg naar achtersteven te zien is. Ondanks dat het originele schip in het midden vierkant is/ lijkt. :wink:
Dit door de vele foto's te hebben bekeken van het echte schip is er een vloeiende lijn in het schip te zien. Mede hierdoor kon het schip voor die tijd een behoorlijke snelheid bereiken en dat zou nooit mogelijk zijn geweest als de rompvorm niet juist was door middel van knikken!

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 10 apr, 2008 12:34 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Citaat:
Toch zie ik niet de knikken in de romp die ik bedoel op jouw ingescande fotos. Daarbij is de kijkhoek om dit daadwerkelijk vast te stellen niet juist en zou je dat in langscheepse richting moeten zien.
Ik ben er permanent van overtuigd dat de rompvorm van de titanic niet de knikken bevat die naar voren komen in de tekeningen maar dat er een vloeiende lijn van boeg naar achtersteven te zien is. Ondanks dat het originele schip in het midden vierkant is/ lijkt.


Het is niet de knik waar wij last van hebben. Dat is nu even een misverstand. Altijd lastig om iets zo uit te typen en ook nog eens goed overkomt.

Citaat:
Deze knik komt doordat de gehele rompvorm behoorlijk fout is ten opzichte van het echte schip en met name het middenstuk. Dit is veel te vierkant. De overgang van de boeg naar de buik van het schip is met name in deze tekeningen helemaal verkeerd.

Mijn antwoord ging over dit stukje tekst. De buik is echt goed. Dat heb ik aan de hand van de foto's proberen te laten zien. Alleen een foto uit een boek is lastig, ik wil de rug niet kraken. :lol:

Maar goed. Die knik in de spanten naar de boeg komt doordat er een modelbouwtekening is gemaakt aan de hand van de echte tekening. Daar heeft men destijds een paar spanten er tussen uitmoeten halen, omdat je voor de modelbouw anders wel heel veel spanten kreeg, een paar honderd. Daarbij is een fout gemaakt in de boeg sectie. Hierdoor zijn spanten verschoven. Dus zitten deze nu niet op de juiste plaats. Op mijn foto zie je dat ik daar al mee aan het worstelen ben geweest. Nu is Pieter daar ook mee bezig en Marco T ook. Als dit weg geschuurd is. Klopt de romp perfect. En is hier niets mis mee.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 10 apr, 2008 14:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 maart, 2008 14:01 pm
Berichten: 201
Woonplaats: Driebergen
De knik heeft inderdaad te maken met het spantenplan wat niet correct is overgenomen van de originele tekeningen. Dit heeft ook te maken met het feit dat zowel de Titanic, de Olympic en de Brittanic van één en dezelfde basistekening zijn gebouwd. Hierdoor zijn in de originele tekeningen per schip aanpassingen gemaakt.
Nadat de Titanic is vergaan hebben de Olympic en de Brittanic een dubbele huid gekregen. Het is dus ook goed mogelijk dat degene die de originele tekeningen heeft gebruikt om een modelbouwtekening te maken, zich in sommige stadia heeft vergist met de binnenromp. Hierdoor kan de fout erin zijn geslopen.

Nog even een wat betere foute van het originele model.
Afbeelding

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 10 apr, 2008 14:14 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Dat is een mooie foto. (heb nu wel een moei vingertje van dat scrollen) :P :P :P

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 10 apr, 2008 14:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 maart, 2008 14:01 pm
Berichten: 201
Woonplaats: Driebergen
Tja, een Titanicofiel...euh...of zoiets verzameld nog wel eens wat. :wink:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 10 apr, 2008 17:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 04 jan, 2008 15:36 pm
Berichten: 382
Woonplaats: Stiens, friesland
dat is inderdaad een hele mooie foto marco ;)
toch wel makkelijk zo'n titanicofiel :P
kan ik mischien nog meer foutjes uit de titanic van mij halen die er tzt tegen ga komen :P


mvg Pieter

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 10 apr, 2008 18:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Mooie foto van het originele model.
Maar bestaat dit model ook nu nog?.

En zo ja,is daar geen kleurenfoto van te vinden?.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 10 apr, 2008 19:07 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Dit model bestaat nu ook nog. Maar is niet zomaar op foto te zetten. Daar gelden in engeland nogal strenge regels voor een foto toestel in een museum. Dus ik ben ze niet tegen gekomen. Ik heb zelf het model gezien daar. :lol:

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 10 apr, 2008 19:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 maart, 2008 14:01 pm
Berichten: 201
Woonplaats: Driebergen
Hier kun je model bekijken. Het is niet veel, maar best wel interessant.

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DN

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 10 apr, 2008 20:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
NU zie ik wat er mat al die huidige modellen van de titanic mis is gegaan ivm die spanten.

Kijk eens naar deze foto.
Afbeelding

Daar heb ik het begin van de opbouw aangeduid met een groene lijn
let nu ook eens op waar de twee rode lijnen staan ; dit is het gedeelte van het schip met bijna de zelfde grootspant. De eerste spant ligt veel verder naar het midden, dan dat je ziet op deze foto.

Afbeelding
Hier is die knik, zoals men het noemt, veel dichter bij het begin van de opbouw.
m.a.w. de spanten zijn veel te groot gemaakt of te snel groot gemaakt. Zoals hier al is verteld, waarschijnlijk een vergissing bij het overnemen en geschikt maken voor modelbouw.

In foet zou men dus materiaal moeten afhalen van de eerste grote spant en de daaropvolgende totdat men vanaf de derde opvolgende naar de boeg een lichte vlakke S-lijn bekomt op de ronding van de romp. Maar dit kan je enkel doen met een voldoende grote-lange rechte contole-lat en ook heel de romp ermee aflopen ( Van kielbalk naar reling toe.
Pff moeilijk uit te leggen en op 2 seconden getoond wat men bedoeld)


Zie ook eens naar de bovenste foto en let op het schaduwspel in het onderwaterschip onder de groene lijn. Het geeft je een indruk hoe de romp van hol naar Bol verloopt.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement