Je hebt gelijk Peter, maar ik was reeds van plan om wat meer info te verstrekken zodra ik meer tijd heb; ik doe het dus bij deze.
Beste lezers,
Hieronder mijn antwoord, geschreven aan de conservator in het
Rijksmuseum door; hij is specialist op het gebied van 17e eeuwse Hollandse scheepsbouw. Ik concentreer mij op Franse scheepsbouw en werk samen met
http://voc.artitec.nl en
www.deredevantexel.nl ; dit is Artitec's mega project in HO (1:87) schaal. Als je op
http://voc.artitec.nl op de links Hollandia en Informatiebronnen klikt, dan zie je hoe de modellen worden gemaakt. Van oudsher werk ik met hout en plastic is nieuw voor mij, het heeft veel voordelen en de modellen kunnen makkelijk commercieel gereproduceerd worden; het zal moeten blijken of er een markt voor is.
Gr. Max.
============================
Hallo Ab,
Hier is ie dan; de opzet van de romp t/m het rahout. Ik voel mij er goed
bij, na langzaam en aarzelend werken is dit 'waar ik op uitkom'; doordat de tekening 2D en de romp 3D is, heb ik nogal van de tekening moeten afwijken. Met name de barkhouten lopen achter wat hoger op waardoor de romp veel beter/ harmonischer uitziet; ik vind de romplijnen realistisch en 'eye pleasing', vooral de boeg is erg mooi en vol genoeg. Verder zijn de vollingen (stroken met poorten tussen barhout-paren) wat breder dan op de tekening, waardoor ook het rahout wat hoger uitvalt. De overige relingen & gillingen zijn nog niet uitgesneden en bevatten nog de vuile rand.
Ga nu verder met het bijwerken van de poorten (lastig om die mooi strak te krijgen), het maken van de sponningen in de poorten (experimenteren hoe), het aan de binnenkant opdikken van de romp en het inbouwen van de dekken. Daarna de beplanking onder het 1e barkhout/ waterlijn.
Helaas heb ik niet altijd de tijd; dan ligt het werk een poosje stil, dan
werk ik een weekend flink door, kortom 'met horten en stoten' & langzaam
maar zeker vordert het werk. Ook omdat het de 1e keer is allemaal, is de
oorzaak van dat ik langzaam werk, ik moet vaak een paar dagen tegen de romp aankijken alvorens ik iets definitief besluit.
Gaarne je eerlijke mening, groeten Max.
=====
Beste Max,
Mooi schip, mooi model. Goed strak gehouden. Loopt de vertuining achter echt zo ver bij het rahout weg? Bij ons is dat hooguit een paar duimen. Ik weet niet veel van Franse schepen, maar dit ziet er echt wel Frans uit. Is er een originele tekening van en weet je hoe die is gemaakt?
Ab
=====
Dag Ab,
Bedankt voor de positieve reactie. In 1989 publiceerde Boudriot een herdruk van de Album de Colbert (ca) 1670; een map met 50 platen/ gravures over de bouw van een 1e rangs schip van 84 stukken, van kiellegging tot uitrusting, zie
http://ancre.fr/manuel01-e.htm
Ik ontdekte dat de platen ruwweg op schaal zijn en heb een reconstructie
gemaakt die neerkomt op een 'gemiddelde van die 50 platen', Boudriot,
Lemineur en andere Franse deskundigen waren positief, zeiden dat het heel plausibel uitziet en adviseren een model te bouwen dat 'de essentie
weergeeft'; dus niet elk spant & onderdeel proberen te reconstrueren (waar iemand anders mee bezig is en die persoon mijdt elk contact met mij, afgunst dus!!) maar mij gewoon te houden aan de 50 platen. Op die platen staan een aantal evidente fouten (framing) waarover alleen maar gespeculeerd kan worden en derhalve is het beter een model te bouwen dat 'de buitenkant', zoals op de platen weergeeft. De maten van het schip wijken af van het 1671 regelement waaraan men zich overeigens geenszins hield, certers van schepen uit die periode bewijzen dit en er zijn enkele schepen waarvan de maten goed overeenkomen met mijn schip. Pas na 1683 gingen de Fransen zich consequent aan voorschriften houden en werden tekeningen gemaakt; een keerpunt in de Franse scheepsbouw dus.
Ik herinner mij dat ik destijds aarzelde met de vertuining; zou ik die
parallel laten lopen met het rahout, dan zou het achterschip te laag
uitvallen en zou ik niet uikomen met de dekhoogten en achtersteven die ik
over heb genomen van het album (zie foto's waarop ik de tekening op de
achtersteven heb geplakt). Omdat op het model het rahout wat hoger ligt,
hoeft de vertuining minder uit te waaieren ten opzichte van het rahout. Het is een joekel
t.o.v. Hollandse schepen: tussen stevens 148 Franse voet (32,48cm), holte
19-20 voet, breed 41 voet, hekbalk 27 voet, hoogte dek I-II 7 voet, dek
II-III 6,5 voet.
Gr. Max.
=====
Dag Max,
Ik begrijp toch niet helemaal wat je bron is. Zijn dit 17de-eeuwse
tekeningen? Waarom staat bij het spantenraam -inside planking-?
De vertuining waaiert inderdaad verder bij het rahout vandaan dan het
in Holland het geval zou zijn geweest. kennelijk een Frans trekje.
Ab
=====
Dag Ab,
Het zijn 17de-eeuwse tekeningen; Colbert was belast met de reorganisatie van de Franse Marine & scheepsbouw die totaal verouderd was rond 1664 toen Louis XIV aan de macht kwam, hij kocht o.m. schepen in Holland die vooral de scheepsbouw aan de Atlantische kust beinvloed hebben. de Mediterrane kust (Toulon) ontwikkelde meer een specifiek Franse stijl. Waarschijnlijk was het album gemaakt in opdracht van Colbert en bedoeld als materiaal ter discussie & instructie; het stelt de bouw van een schip in Toulon voor. Ik vermeld 'inside planking' omdat het spantenraam exclusief beplanking is.
Max.