Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 8:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 17 feb, 2008 19:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 17 feb, 2008 19:30 pm
Berichten: 10
Onder de naam Max heb ik op de albums-site wat foto's geplaatst.
Het betreft een eigen reconstructie van een Frans schip uit 1670, materiaal styrene plastic, prototype om later commercieel te produceren.

Gr. Papillon.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2008 10:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Om de mensen enig zoekwerk te besparen is hieronder de link direct naar het album weergeven.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermi ... by&uid=955

Een voorbeeldfoto uit het album:

Afbeelding



Zoals ik begrijp gaat dit model een prototype worden van een 17de eeuws Frans schip welke je als bouwdoos wilt gaan uitbrengen op de markt?
Ik wens je er veel succes mee, probeer ook een beetje je product te publiceren op fora met foto's en een uitgebreidt bouwverslag. Probeer mensen te enthousiasmeren met jouw passie betreffende dit schip. Waarom jij zo graag dit model om de markt wil brengen en wat je doel ermee is. Zo raken mensen met jou bekend en tevens ook geïnteresseerd.

Ga je het doen om enkel commercieel succes te winnen ga ik je op voorhand verklappen dat dit niet gaat werken op deze manier.

Met een goed product alleen red je het niet! :wink:
Het is enkel een kleine tip.

mvg,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Laatst bijgewerkt door Ptèr op ma 18 feb, 2008 10:31 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2008 10:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 feb, 2007 20:16 pm
Berichten: 740
Woonplaats: Brugge, Venetie van het Noorden
Dat ziet er alvast een mooi begin uit. Is het de eerste maal dat je een kit op de markt wil brengen ? En in welk materiaal zou de kit dan uiteindelijk op de markt verschijnen, want ik heb begrepen dat het zelf "spuiten" van styrene niet iets is dat je zomaar eventjes tussen de soep en de patatten doet. Je hebt er toch namelijk wel een flinke installatie voor nodig.
Resin lijkt mij dan alweer een pak haalbaarder, echter, resis is verrekte duur spul.

_________________
Op de werktafel : https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=54264


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2008 10:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 17 feb, 2008 19:30 pm
Berichten: 10
Je hebt gelijk Peter, maar ik was reeds van plan om wat meer info te verstrekken zodra ik meer tijd heb; ik doe het dus bij deze.

Beste lezers,

Hieronder mijn antwoord, geschreven aan de conservator in het
Rijksmuseum door; hij is specialist op het gebied van 17e eeuwse Hollandse scheepsbouw. Ik concentreer mij op Franse scheepsbouw en werk samen met http://voc.artitec.nl en www.deredevantexel.nl ; dit is Artitec's mega project in HO (1:87) schaal. Als je op http://voc.artitec.nl op de links Hollandia en Informatiebronnen klikt, dan zie je hoe de modellen worden gemaakt. Van oudsher werk ik met hout en plastic is nieuw voor mij, het heeft veel voordelen en de modellen kunnen makkelijk commercieel gereproduceerd worden; het zal moeten blijken of er een markt voor is.

Gr. Max.
============================
Hallo Ab,

Hier is ie dan; de opzet van de romp t/m het rahout. Ik voel mij er goed
bij, na langzaam en aarzelend werken is dit 'waar ik op uitkom'; doordat de tekening 2D en de romp 3D is, heb ik nogal van de tekening moeten afwijken. Met name de barkhouten lopen achter wat hoger op waardoor de romp veel beter/ harmonischer uitziet; ik vind de romplijnen realistisch en 'eye pleasing', vooral de boeg is erg mooi en vol genoeg. Verder zijn de vollingen (stroken met poorten tussen barhout-paren) wat breder dan op de tekening, waardoor ook het rahout wat hoger uitvalt. De overige relingen & gillingen zijn nog niet uitgesneden en bevatten nog de vuile rand.

Ga nu verder met het bijwerken van de poorten (lastig om die mooi strak te krijgen), het maken van de sponningen in de poorten (experimenteren hoe), het aan de binnenkant opdikken van de romp en het inbouwen van de dekken. Daarna de beplanking onder het 1e barkhout/ waterlijn.

Helaas heb ik niet altijd de tijd; dan ligt het werk een poosje stil, dan
werk ik een weekend flink door, kortom 'met horten en stoten' & langzaam
maar zeker vordert het werk. Ook omdat het de 1e keer is allemaal, is de
oorzaak van dat ik langzaam werk, ik moet vaak een paar dagen tegen de romp aankijken alvorens ik iets definitief besluit.

Gaarne je eerlijke mening, groeten Max.
=====
Beste Max,
Mooi schip, mooi model. Goed strak gehouden. Loopt de vertuining achter echt zo ver bij het rahout weg? Bij ons is dat hooguit een paar duimen. Ik weet niet veel van Franse schepen, maar dit ziet er echt wel Frans uit. Is er een originele tekening van en weet je hoe die is gemaakt?

Ab
=====
Dag Ab,

Bedankt voor de positieve reactie. In 1989 publiceerde Boudriot een herdruk van de Album de Colbert (ca) 1670; een map met 50 platen/ gravures over de bouw van een 1e rangs schip van 84 stukken, van kiellegging tot uitrusting, zie http://ancre.fr/manuel01-e.htm
Ik ontdekte dat de platen ruwweg op schaal zijn en heb een reconstructie
gemaakt die neerkomt op een 'gemiddelde van die 50 platen', Boudriot,
Lemineur en andere Franse deskundigen waren positief, zeiden dat het heel plausibel uitziet en adviseren een model te bouwen dat 'de essentie
weergeeft'; dus niet elk spant & onderdeel proberen te reconstrueren (waar iemand anders mee bezig is en die persoon mijdt elk contact met mij, afgunst dus!!) maar mij gewoon te houden aan de 50 platen. Op die platen staan een aantal evidente fouten (framing) waarover alleen maar gespeculeerd kan worden en derhalve is het beter een model te bouwen dat 'de buitenkant', zoals op de platen weergeeft. De maten van het schip wijken af van het 1671 regelement waaraan men zich overeigens geenszins hield, certers van schepen uit die periode bewijzen dit en er zijn enkele schepen waarvan de maten goed overeenkomen met mijn schip. Pas na 1683 gingen de Fransen zich consequent aan voorschriften houden en werden tekeningen gemaakt; een keerpunt in de Franse scheepsbouw dus.

Ik herinner mij dat ik destijds aarzelde met de vertuining; zou ik die
parallel laten lopen met het rahout, dan zou het achterschip te laag
uitvallen en zou ik niet uikomen met de dekhoogten en achtersteven die ik
over heb genomen van het album (zie foto's waarop ik de tekening op de
achtersteven heb geplakt). Omdat op het model het rahout wat hoger ligt,
hoeft de vertuining minder uit te waaieren ten opzichte van het rahout. Het is een joekel
t.o.v. Hollandse schepen: tussen stevens 148 Franse voet (32,48cm), holte
19-20 voet, breed 41 voet, hekbalk 27 voet, hoogte dek I-II 7 voet, dek
II-III 6,5 voet.

Gr. Max.
=====
Dag Max,
Ik begrijp toch niet helemaal wat je bron is. Zijn dit 17de-eeuwse
tekeningen? Waarom staat bij het spantenraam -inside planking-?
De vertuining waaiert inderdaad verder bij het rahout vandaan dan het
in Holland het geval zou zijn geweest. kennelijk een Frans trekje.

Ab
=====
Dag Ab,

Het zijn 17de-eeuwse tekeningen; Colbert was belast met de reorganisatie van de Franse Marine & scheepsbouw die totaal verouderd was rond 1664 toen Louis XIV aan de macht kwam, hij kocht o.m. schepen in Holland die vooral de scheepsbouw aan de Atlantische kust beinvloed hebben. de Mediterrane kust (Toulon) ontwikkelde meer een specifiek Franse stijl. Waarschijnlijk was het album gemaakt in opdracht van Colbert en bedoeld als materiaal ter discussie & instructie; het stelt de bouw van een schip in Toulon voor. Ik vermeld 'inside planking' omdat het spantenraam exclusief beplanking is.

Max.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2008 13:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
even een vraag. je zegt franse schepen, gebruik je dan ook de bronnen en boeken en gegevens van J. Boudriot en van de AAMM. ?

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2008 14:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 17 feb, 2008 19:30 pm
Berichten: 10
Yep.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2008 15:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Als je boudriot volgt, veronderstel ik zijn basiswerk van "Le vaisseau de 74"
Hoe ben je dan aan de verhoudingen gekomen.
???

Met verhoudingen wil ik zeggen o.a.
De grootste breedte = 3/4 van de lengte van de kielbalk
of lengte achtesteven = grootste breedte *3/4 - 1 voet

of soortgelijke formules.
Want die formules vind ik wel bij de engelse en nederlandse literatuur, maar Baoudriot houd daar een groot stilzwijgen over en geeft je enekle uitgewerkte maten. Ik ben zeker dat zowel de franse,spaanse, engelse en Europese scheepmeester wel degelijk formules gebruikten.

Gaat dit schip dan ooit in een pastic kit uitgebracht worden en op de schaal waarin jij ze maakt of wordt daarna het model Y maal verkleint.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2008 17:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 17 feb, 2008 19:30 pm
Berichten: 10
Dag Beagle,

Svp goed lezen wat ik schrijf!

.... De maten van het schip wijken af van het 1671 regelement waaraan men zich overeigens geenszins hield, certers van schepen uit die periode bewijzen dit en er zijn enkele schepen waarvan de maten goed overeenkomen met mijn schip. Pas na 1683 gingen de Fransen zich consequent aan voorschriften houden en werden tekeningen gemaakt; een keerpunt in de Franse scheepsbouw dus. ..... etc. Boudriot hult zich zeker niet in een groot stilzwijgen over regels & maten; ik weet niet welke van zijn boeken jij hebt, "Le vaisseau de 74" gaat over laat 18e eeuwse schepen, een heel verschil!

Het model wordt, als alles goed gaat, uitgebracht als resin model, 1:87.
Normaal hebben plastic bouwdozen 'zoveel mogelijk onderdelen'; de Artitec filosofie is juist 'zo min mogelijk onderdelen'. M.a.w. zoveel mogelijk gegoten in één stuk, zoals je op http://voc.artitec.nl op de links Hollandia en Informatiebronnen ziet, bestaat de romp uit één stuk.

Gr. Max/ Papillon.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement