Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 8:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2008 20:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
@Modelengeneer: Hij heeft het over de eerste laag dus die hoeft niet gelakt te worden want er komt nog een 2e laag overheen van walnoot of een dergelijke houtsoort.
Ook ik zou voor linden gaan vanwege de stevigheid. Niet voor de stevigheid van de constructie maar voor de 2e laag beplanking die eroverheen komt. Deze heeft een stevige onderlaag nodig en balsa is daarvoor minder geschikt vanwege de zachtheid!

@Rudi, nogmaals een zeer goede mentaliteit om foutjes op te lossen. Met het rechten van de kiel heb je dit zeker zeer goed opgelost! Prima werk! :brouw:

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2008 20:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Welkom op het forum.
Nog een modelbouwer uit het goede hout gesneden. :wink: :lol:

Het is goed te merken dat je al heel veel gelezen hebt op dit forum en dat je al heel veel tips hebt weten toepassen.
Wat ik zo goed vind is dat je zelf de oplossingen vind aan je problemen.
Doe zo voort en eerst vragen en dan pas doen als je ergens een probleem bij hebt. Dat vermijd veel frustratie.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2008 20:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 06 jan, 2008 17:50 pm
Berichten: 28
Woonplaats: Den Haag
Bedankt voor de tips, het wordt dus lindehout.

@Peter
Dat die kiel krom was komt waarschijnlijk ook voor een deel omdat ik geen bouwstelling heb. Ik heb daarom afgelopen week zo'n keel klamper besteld zoals ik zag dat jij die gebruikt. Het kan echter nog wel een week duren voordat ie binnen is.
Andere tip die ik van je overgenomen heb zijn die dakgoten om je huidlatjes in te weken. Heel goed bedacht en superhandig. De manier waarop jij bouwt is trouwens zoiezo een voorbeeld voor mij - grote klassen!

@beagle
bedankt, zonder al jouw tips en kennis had ik het waarschijnlijk niet aangedurft deze stap te nemen, das toch wel het mooie van internet tegenwoordig.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2008 21:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Mijn keelklamper zorgt er niet voor dat je kiel netjes recht blijft, dan moet je de kiel tussen 2 houten latten gaan klemmen.
De steun die ik gebruikt is wel reuze handig tijdens de bouw omdat je het model alle kanten op kunt draaien en zo mooi aan de opbouw van het schip kunt werken.

Bedankt voor het compliment! We zijn er om elkaar te helpen nietwaar! :wink:

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2008 22:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 jul, 2007 12:45 pm
Berichten: 333
ben je zeker dat dit je eerste echte schip is, op die ene niet-complete na? je zou nochtans zeggen van niet :) . je hebt hier echt verstand van. ik in de verste verte nog niet, als je naar mijn model kijkt. en die trucs die jij gebruikt, geweldig gewoon. misschien ga ik ze later ook nog eens nodig hebben :wink:

Siemen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 jan, 2008 18:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 03 nov, 2007 14:01 pm
Berichten: 266
Woonplaats: Nieuw-Vennep
Hoi Rudi, Mooi scheepje ben je aan het bouwen. Ik ben echt een fan van de houtbouwers. Jammer dat de spanten niet klopppen maar je lost het prima op. Komt best goed met jou. Succes
Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 20 jan, 2008 20:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 06 jan, 2008 17:50 pm
Berichten: 28
Woonplaats: Den Haag
Hier weer even een updateje. Zoals ik al had aangekondigd wou ik alvast een paar huidplanken van de 1e beplanking aanbrengen. Ook heb ik wat blokjes aangebracht waar later de “prik”kanonnen in moeten komen. Het beplanken van het dek gaat ondertussen plankje voor plankje gestaag verder.

Afbeelding

Ik heb best wel wat moeite gehad om de huidplanken goed te krijgen bij de boeg. Het leek de hele tijd wel of de spanten een ander idee hadden dan de huidplanken. Echt goed is het nog niet bij de boeg maar het lijkt erger op de foto dan het is door de schaduw van de lamp die ik ook overdag aan moest hebben dankzij ons fantastische klimaat. Volgens mij zou het verschil dat je ziet goed moeten komen met wat schuren als de verdere beplanking klaar is.
Ik heb ze al een keer weer losgetrokken maar ik denk dat ik ook op een gegeven moment moet zeggen dat het goed genoeg is voor een 1e keer en dat ik het geleerde zal meenemen bij een volgend schip.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 20 jan, 2008 20:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 jul, 2007 12:45 pm
Berichten: 333
ik vind ze er in elk geval goed uitzien :wink:

Siemen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 20 jan, 2008 20:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hoi Yas,

Na even je foto bestudeerd te hebben zie ik waar een puntje waar je op moet letten. Hierdoor moet je de latten bij de boeg even lossnijden van de spanten. Deze buigen namelijk af naar onderen en dat gaat je problemen geven met de verschansingen, verdere beplanking van de romp etc etc.
Ik heb even in jouw foto een paar lijntjes gezet, waarbij het aan te raden deze te respecteren! :wink:

Afbeelding

We hebben de rode lijn
Deze geeft ongeveer de lijn aan die de bovenste huidplank moet volgen.

We hebben de groene lijn
Deze geeft aan waarom de rode lijn zo loopt. Wanneer je van "boek" (dat zijn die opvulstukken bij de boeg) de dekken volgt van het "bak" (zo heet het voorste compartiment van het schip)
dan zie je de lijn die de huidplanken gaan aannemen.
De afstanden bij boek en het bakschot moeten nagenoeg gelijk zijn en heb ik aangegeven met een geel streepje.

Als laatste,
Hebben een blauwe pijl
Deze pijl geeft aan hoe jouw huidplankjes momenteel naar onderen buigen. In vele gevallen bij schepen is dat net andersom en buigt het juist iets naar boven toe. Zo zou het latje ook meer natuurlijker de spanten moeten gaan volgen. :wink:

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 20 jan, 2008 21:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 06 jan, 2008 17:50 pm
Berichten: 28
Woonplaats: Den Haag
Peter,

Bedankt voor je hulp, nu je het zegt gaat dat inderdaad wel een wat natuurlijkere kromming geven.

Dat wordt dus weer lossnijden :roll:
Nou ja, gelukkig maar een klein beetje.
Rudi


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement