Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2008 18:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 06 jan, 2008 17:50 pm
Berichten: 28
Woonplaats: Den Haag
Hallo,

Mijn naam is Rudi en ik volg dit forum al een tijdje. Ik ben een tijdje geleden begonnen aan mijn eerste houtbouw schip, de "Peregrine Galley” van Sergal. Wel heb ik, voor ik hier aan begon, me kunnen uitleven op een al lang niet meer complete kit die ik van een collega had gekregen en heb daar al wel een beetje kunnen oefenen op het beplanken van de romp.
Nu heb ik al zoveel opgestoken van dit forum dat ik dacht dat het eigenlijk wel zo leuk zo zijn als ik hier ook een bouwverslag van zou maken. Ook nuttig voor andere beginnende bouwers want ik maak best wel een hoop fouten toch nog, ondanks alle wijze raad die hier te vinden is.
Wel, tijd voor een paar foto’s…

De doos
Afbeelding

De inhoud
Afbeelding

Foto’s van het eerste stadium heb ik niet, de eerste foto die ik van het bouwen heb is toen ik op het eerste grote probleem stuitte. Eén van de spanten bleek te klein als ik met een latje van boeg tot spiegel ging.

Afbeelding

Tevens toont deze foto een grote blunder die ik begaan had met het plaatsen van de dekken (groene pijl). In de bouwbeschrijving stond plaats de dekken 8, 9 en 10 en dus ging ik in al mijn naïviteit eerst dek 8 en 9 plaatsen om vervolgens te constateren dat 10 er niet meer tussen paste :(
Ik heb eerst wel geprobeerd om één van de geplaatste dekken los te maken maar omdat dat toch niet zo makkelijk ging en ik bang was van alles te slopen ben ik overgestapt op plan B; het doormidden snijden van dek 10 en dan maar twee helften plaatsen.

Terug naar het spant. Er zat bijna 2 mm tussen de huidplank die ik langs de spanten legde en het bewuste spant, veel te veel om dan maar aan te drukken in mijn ogen. Na veel nadenken en puzzelen hoe ik dit zou kunnen oplossen kwam ik uiteindelijk op het idee om de “buitenkant” van het spant uit het resthout te zagen (dit had immers precies de juiste kromming), dit op het spant te lijmen en vervolgens, omdat ik het een beetje ruim uitgezaagd had omdat het anders wel erg dun was, schuren, schuren en nog eens schuren. Aan de binnenkant moest er vervolgens een stukje verwijderd worden omdat het spant anders veel te breed zou worden (zie horizontale rode pijl voor het eindresultaat).

Omdat ik in een eerder stadium het dek had bijgevijld tot aan het spant zoals het was, ik dacht toen alleen nog maar aan het feit dat een uitstekend dek niet kon en was nog niet op het idee gekomen dat dat aan het spant lag en niet aan het dek, heb ik dat weer terug iets breder gemaakt (zie verticale rode pijl). Zoals ik al eerder zei, ik maak best wel een hoop fouten :)

Tegelijkertijd was ik ook bezig met extra hout te plaatsen bij de boeg.

Afbeelding

Alleen het donkere deel bij de groene pijl is volgende de bouwbeschrijving, maar dat vond ik toch wel erg weinig, dus heb ik extra stukken bij de rode pijlen geplaatst, later heb ik ook nog tussen spant 2 en 3 nog een klein blokje geplaatst.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2008 18:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 jul, 2007 12:45 pm
Berichten: 333
hallo,

wow! :) mooi schip

ga ik later ook eens bouwen

ik ga dit dus volgen :D

Siemen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2008 18:46 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Hoi, en hartelijk welkom hier tussen de houtsnuivers. Je hebt er al een mooi verslag van gemaakt. Dat je het begin niet hebt mag de pret niet drukken toch. Ook wat je aan herstel van de fouten laat zien vind ik bewonderens waardig. Alleen al dat je dat laat zien. Daar leren wij dus ook weer van. Tenminste ik wel. Je hebt een mooi scheepje uitgekozen. Ik ga jou dus volgen. Deze valt zo toch wel weer stiekem onder mijn favorieten.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2008 19:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hoi Rudi!!

Welkom op het forum en leuk dat je een bouwverslag met ons delen wilt. Ik heb je verhaal zo eens doorgelezen en zeg bravo voor het zoeken naar oplossingen en deze ook gewoon toe te passen. Fouten maken we allemaal maar het verschil maakt het em van de bouwer hoe hij of zij deze oplost!

Ik verbaas me over het feit dat 1 van de spanten zoveel smaller is....dit gebeurd namelijk niet zo heel vaak omdat het een geautomatiseerd proces bedraagt bij het uitsnijden van de spanten met een laser.
Ik hoop niet dat je 2 spanten met elkaar verwisseld hebt??? Want het zou kunnen dat het spant ervoor wellicht op die plaats moet, ik kan het op de foto's niet goed zien.

M.a.w. ga zo door en het gaat helemaal goedkomen met dit scheepje! :wink:

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2008 19:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 06 jan, 2008 17:50 pm
Berichten: 28
Woonplaats: Den Haag
Heel erg bedankt allemaal voor jullie positieve reacties

@Siemen
Ja, ik vond het ook al zo'n mooi schip, mischien eigenlijk wel iets te hoog gegrepen voor een beginner, maar ik vond hem gewoon te mooi en dat geeft toch wat extra plezier.

@Peter
Ik vond dat dus ook heel vreemd en ben inderdaad gaan gaan kijken of ik niet iets omgedraaid had, maar dat was toch echt niet zo. Het dek was het dus ook niet eens met het spant (om het zo maar te zeggen) en klopte wel. Maar omdat ik zoiets niet verwacht had duurde het ook lang voordat ik goed doorhad wat er aan de hand was.

Gr,
Rudi


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2008 19:45 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Citaat:
ischien eigenlijk wel iets te hoog gegrepen voor een beginner


Volgens mij komt dit helemaal goed. En gaat dit gewoon lukken. Je hebt het grootste bestandsdeel al in huis zullen we maar zeggen. Geduld

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2008 19:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 jul, 2007 12:45 pm
Berichten: 333
zolang hij maar mooi is en je er plezier aan beleeft, en voor de problemen: hier zijn zeer veel mensen op het forum die je kunnen helpen. maar werk op je gemak, heb geduld, en lees zeer goed de bouwbeschrijving

Siemen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2008 19:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 06 jan, 2008 17:50 pm
Berichten: 28
Woonplaats: Den Haag
En dan nu het vervolg van de bouw.

Volgens de bouwbeschrijving (die ik overigens erg slecht en summier vind) moest ik nu de romp gaan beplanken, maar het leek mij handiger om eerst het dek en de wanden (wat al helemaal niet in de bouwbeschrijving wordt genoemd :? ) te beplanken, met name omdat ik nu nog goed bij de hoeken kan, buitendat zie ik ook best wel op tegen het beplanken.

Afbeelding
Afbeelding

Voor het breeuwen van de naden heb ik een tip van beagle gebruikt die ik hier ergens op het forum las. Met een zwarte stift langs de naden van de planken gaan. Het lukte me alleen niet om dat netjes te doen voor een hele rij planken tegelijk sommige werden te zwart terwijl andere niet echt geraakt werden dus ik doe dat nu plank voor plank.
Van de “oefenboot” had ik nog strips van 4mm liggen terwijl bij deze kit strips van 3mm geleverd zijn voor het beplanken van het dek, dus gebruik ik die van 4mm in het midden en ook als scheerstroken.

Terwijl ik bezig was met beplanken begon een stemmetje in m’n achterhoofd steeds nadrukkelijker te zeuren dat er iets niet klopte en inderdaad bleek de boel dus harstikke scheef te staan Dit was me eerder niet opgevallen maar nu met al die lijnen werd het steeds zichtbaarder.
:( :cry:

Afbeelding

Van alle problemen die ik was tegengekomen was dit wel de grootste tot nu toe en een voorzichtige blik richting open haard werd geworpen. Maar zonder slag of stoot wilde ik me niet gewonnen geven dus ging ik kijken wat er nog aan gedaan kon worden. De kiel bleek enigszins krom te staan maar wat klemmen, blokjes hout tussen de spanten en wat heet water met amonia was dat wel redelijk opgelost maar dat was duidelijk niet genoeg. Er moest iets gebeuren wat ik eerder niet had aangedurfd, het achterdek moest er vanaf. Dit is uiteindelijk nog gelukt ook, al brak er wel een deel van een spant af dat boven het dek uitsteekt. Na veel kijken het achterdek opnieuw geplaatst met onderstaand resultaat.

Afbeelding

Helemaal 100% is het allemaal nog niet maar dit vind ik een zeer redelijk resultaat, maar goed dat ik eerst de dekken ben gaan doen i.p.v. de romp. Moest wel een kleine prijs betalen, bij de rode vierkantjes kan je zien dat de afstanden niet helemaal gelijk meer zijn.

Dit is ongeveer waar ik nu gebleven ben. Gister heb ik voor het eerst een huidplank nat langs de romp gelegd om te kijken of alle spanten al helemaal goed zijn afgeschuind. Dit bleek bij de boeg nog niet helemaal het geval, dus daar moest nog wat meer geschuurd worden.
Ik heb namelijk besloten om alvast wat huidplanken onder het dekniveau aan te brengen voor de stevigheid. Ik heb trouwens voor de eerste beplanking keus uit 2 type hout, balsa en lindehout. Beide zijn bij deze kit meegeleverd en ze raden aan om balsa te gebruiken omdat dat buigzamer is, maar het is wel minder sterk en volgens mij kan dit schip wel wat stevigheid gebruiken. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2008 20:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Van harte welkom en meteen val jij daar even binnen maet een geweldig leuk verslag.Ook harstikke goed,dat je ook je fouten hier neerzet,en er waarschijnlijk wel de beste oplossingen mee voordraagt.Een dikke duim voor jou....

Ik persoonlijk vind je oplossing voor het spant geweldig goed gevonden.Simpel,maar je moet er maar meteen opkomen.

Ga op deze voet door,en je gaat hier een geweldig goed model neerzetten :P .


Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2008 20:05 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Dat heb je mooi weten op te lossen. Petje af. Wat betreft het hout, ik zou ook voor het linden hout gaan. Dit is niet alleen steviger maar ook mooier na het lakken. Daarbij kun je het heel goed schuren, daar is balsa veel te zacht voor. Dan ben je zo door de latjes hen.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement