Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 7:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 22 nov, 2007 12:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
In hoeverre stoort het foutje in het algemene beeld. Als het minimaal is is, dan zou ik toch de overweging maken om het te laten zitten , als slopen en herstellen een zodanige klus dat je misschien meer "kapot"dan je lief is

BertUS

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 22 nov, 2007 13:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 31 okt, 2007 14:57 pm
Berichten: 52
modelengeneer schreef:
Is het niet mogelijk om die plankjes die verplaatst moeten worden los te weken. bv met stoom.

Mogelijk wel, maar ze zijn over de hele lengte verlijmd, en dan zit je ook meteen met alle banken die anders geplaatst moeten worden en de ronde staanders - en die staanders (2mm) staan in gaatjes van 2mm die ik in de spanten (3mm breed) heb geboord.

Het is balen, maar ik denk (zoals ik net zie dat BertUS ook al zegt) dat ik met een reparatie de boel permanent verknal. En ik denk inderdaad ook dat als je het niet weet, het niet echt opvalt... we zullen zien.

modelengeneer schreef:
iig ben je niet de enige met dit soort dingen.


Kijk - da's nou het leuke aan zo'n forum :)

Desalniettemin baal ik redelijk, maar goed. 't is mijn eerste, en ik heb er al aardig wat van opgestoken


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 22 nov, 2007 13:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
ik zou het princiepe :
Wat niet weet wat niet deert huldigen. laten zoals het is.!!!

enige dat je kan denken:
"Ik heb fouten gemaakt en ik zal nog fouten maken. Vermits je ze zelf maakt valt jouw oog daar steeds op en het zal enkel een expert zijn die dat gaat zien."
het geeft enkel aan dat het enorm belang heeft van een gode documentatie te hebben en vooral niet te rap zijn met lijmen.
Ik kan je troosten, hoe meer schepen je bouwt, hoe meer je gaat leren over en van schepen en hoe minder fouten je gaat maken. :wink:

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Af!
BerichtGeplaatst: do 28 feb, 2008 10:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 31 okt, 2007 14:57 pm
Berichten: 52
Zo - een jaar na het begin is hij dan eindelijk af.

De afgelopen paar maanden heb ik maar sporadisch tijd gehad er aan te werken, en dan werk ik liever dan dat ik fotos maak, dus vandaar.

Afbeelding

De lijntjes waar je het zeil mee reeft zijn nogal licht, waardoor ze momenteel alle kanten opstaan (geen gezicht) maar het viel me op dat ze nu langzaam vanzelf wat netter gaan hangen.

De fotos zijn wat donker, maar op zich wel te zien

Afbeelding

Zoals je ziet moeten de lijnen ook nog wat recht komen te hangen - er zitten (eind van de rol) wat rare knikken in:

Afbeelding

En inderdaad - van het incidentje met de knoest waar het roer aanhangt zie je niets meer:

Afbeelding

Nog een tweetal overzichtfotos:

Afbeelding
Afbeelding

en nog een opmerking over het zeil:
Afbeelding
Het wat nogal een verassing hoeveel tijd er uiteindelijk in het zeil ging zitten. De vertikale en horizontale naden waren niet zo'n punt (ik ben op naaimachinecursus geweest bij mijn vrouw) maar het dikke touw dat er helemaal omheen gestikt moest worden en de 36 of zo reeflijntjes (met 4 knopen per stuk) hebben aardig wat tijd gekost.
Moet ik wel opmerken dat omdat ik die lijn die om het zeil heenloopt redelijk strak heb vastgezet, het zeil nu uit zichzelf enigzinds bol hangt, wat de presentatie wel ten goede komt.
Ik zal hem een paar weken laten staan en dan het tuigwerk nog eens nalopen.

Vanmiddag ga ik kijken of mijn volgende project in de winkel ligt. Zeker weten doe ik het niet, maar ik neig naar de Yacht Mary van Mamoli - niet te groot, maar wel mooi.

Edwin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 feb, 2008 10:43 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Dat is een mooi schip geworden.
Gefeliciteerd met het behalen van het resultaat.
Wat betreft de touwtjes, kijk eens wat beagle bij mij in mijn topic van de Victory heeft geschreven. Daar kun je vast wel wat mee.

Citaat:
Vanmiddag ga ik kijken of mijn volgende project in de winkel ligt. Zeker weten doe ik het niet, maar ik neig naar de Yacht Mary van Mamoli - niet te groot, maar wel mooi.


Een aanrader. Heel mooi scheepje.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 feb, 2008 11:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hoi Edwin,

Ook ik sluit me aan bij de woorden van Modelengeneer dat het resultaat er mag zijn hoor! :brouw:
Jammer dat de tussenliggende stappen van het bouwproces niet meer gefotografeerd zijn, maar zoals je aangaf kun je beter bouwen dan foto's maken en bouwverslagen typen met een krappe schema qua vrije tijd.

Ook de Mamoli Yacht Mary is een mooi scheepje.
In de brouwerswinkel heb ik even in de doos gekeken en moet zeggen dat het er allemaal keurig netjes, gedetailleerd en verzorgd uitzag. Dus zeker een aanrader. :wink:


Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 feb, 2008 13:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 31 okt, 2007 14:57 pm
Berichten: 52
Ptèr schreef:
Hoi Edwin,

Ook ik sluit me aan bij de woorden van Modelengeneer dat het resultaat er mag zijn hoor! :brouw:


Dankudanku - ben er ook niet ontevreden mee :)

Ptèr schreef:
Jammer dat de tussenliggende stappen van het bouwproces niet meer gefotografeerd zijn, maar zoals je aangaf kun je beter bouwen dan foto's maken en bouwverslagen typen met een krappe schema qua vrije tijd.


Tja, ik zat net het topic nog even door te nemen, en eerlijk gezegd is er tussen mijn laatste 2 posts niet zo heel veel spannends gebeurd. Meer bankjes geplaatst, meer gebeitst, de mast en tuig geplaatst. Op zich geen 'grote' nieuwtjes. En het zeil natuurlijk, maar da's ook eeuwig herhalend werk, dus niet zo interessant om te verslaan. In elk geval is het kit review ook geplaatst.

Ptèr schreef:
Ook de Mamoli Yacht Mary is een mooi scheepje.
In de brouwerswinkel heb ik even in de doos gekeken en moet zeggen dat het er allemaal keurig netjes, gedetailleerd en verzorgd uitzag. Dus zeker een aanrader. :wink:


Ik heb hem daarstraks opgehaald in Nieuwersluis - heb nu al door dat dit een heel ander soort bouw wordt dan de Roar Ege: minder basisconstructie (kleine deeltjes van scratch uit hout snijden) en meer detailwerk (de gegoten deeltjes zien er wel aardig uit, maar hebben toch aardig wat schilderwerk nodig om er echt gedetailleerd uit te zien). In elk geval eerst maar een paar avondjes de papierwinkel en de doos doorspitten en dan een bouwplank gaan halen. Roar Ege is gebouwd op een 'echte' houten plank, en die trok aardig krom. Heb dus de cursussen in de shop en een hoop tips van beagle doorgelezen en zal van het weekend richting de bouwmarkt gaan.

E-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement