Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 9:12 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 31 okt, 2007 15:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 31 okt, 2007 14:57 pm
Berichten: 52
Hoi allemaal,

Een jaar of twaalf geleden was ik in Denemarken en heb daar in een museum deze kit gekocht. Tot begin dit jaar is de doos trouw bewaard, en toen ben ik er eindelijk maar eens aan begonnen.

Ik heb veel kritiek op Billing gelezen, met name voor wat betreft de handleiding en houtkwaliteit, maar aangezien dit mijn eerste boot is, weet ik ook niet beter :)

Gaandeweg heb ik dit forum gevonden, en met heel veel plezier de brouwverslagen gevolgd. Het viel me alleen op dat van deze boot nog geen verslag is.

Ik heb zelf sinds Februari ongeveer een verslag bijgehouden op mijn site - hij is hier (in het engels) te lezen:
http://www.rots.net/gallery/roar

Ik moet zeggen dat het tijdrovend is, en de twee boeghelften niet helemaal (of helemaal niet...) symmetrisch zijn, maar het valt mee. Alleen de spanten zijn een ongelofelijk tijdrovende klus omdat ze natuurlijk naderhand ingebouwd worden...

Groeten,

Edwin[url][/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 okt, 2007 15:34 pm 
Van harte welkom op het forum.
Nog een Billing Boats bouwer.
Op zich is er niets mis met een doos van Billing Boats maar je komt soms wel eens voor verrassingen te staan.
Ik moet zeggen dat het een leuk scheepje is, die Roar Ege, en dat je verslag leuk en interessant is om te lezen.


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 okt, 2007 20:43 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Ook van mij welkom. Leuk dat je er bent. En weer een heuse houtbouwer erbij. :D

Mooi project maar ik heb deze bouwwijze nog nooit eerder gezien. Heb ik weer wat geleerd. Dat is nu juist het fijne van dit forum. :wink: Leren van elkaar. Maar het zou leuk zijn als je een soort kleine mini inhaal verslag zou maken op dit forum en vanaf daar jou updates post. Kunnen we het allemaal volgen.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 okt, 2007 20:52 pm 
De bouwwijze van twee romphelften apart opbouwen en daarna samenvoegen is niet nieuw: Billing Boats heeft meerdere dozen die zo worden gebouwd.


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 01 nov, 2007 0:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 31 okt, 2007 14:57 pm
Berichten: 52
modelengeneer schreef:
...ik heb deze bouwwijze nog nooit eerder gezien. Heb ik weer wat geleerd. Dat is nu juist het fijne van dit forum. :wink: Leren van elkaar. Maar het zou leuk zijn als je een soort kleine mini inhaal verslag zou maken op dit forum en vanaf daar jou updates post. Kunnen we het allemaal volgen.


Ik zal eens kijken - met twee drukke banen en twee kids probeer ik nu even zo veel mogelijk avondjes alleen thuis aan de boot te besteden (mijn vrouw is een week op reis, en zelf ben ik ook vaak van huis). Wel mee eens dat het de moeite zou zijn.

De bouwwijze werkt op zich prima - leuk spannend als je de twee halve rompen losmaakt - gaat het passen??? Die spanten zijn dus hopeloos. Ik heb van alles bedacht om een mal te maken, maar het bleef heel lastig die spanten goed passend te krijgen. Nu ze er (eindelijk) inzitten gaat het weer best rap - vanavond de onderste rij dwarsliggers voor het dek en de banken geplaatst. Met een beetje mazzel kan ik die morgen afwerken en kan de volgende beitsronde beginnen - het 'interieur' wordt in principe in 4 lagen gebouwd, dus na elke laag wil ik beitsen terwijl ik er nog redelijk bijkan.

Overigens is er een Brit (geloof ik) die ook een verslag van deze boot heeft - http://frasers-art.com/models/roar-ege/roar.htm - hij heeft duidelijk wat meer ervaring (en waarschijnlijk veel meer geduld) :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 01 nov, 2007 13:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 31 okt, 2007 14:57 pm
Berichten: 52
Goed, hier is hij dan - het inhaalverslag!

Om de romp in twee delen te bouwen, stelt Billing voor de tekening met fotolijm op je plank te plakken. Achteraf was dat inderdaad een strak plan geweest - hij is wat bobbelig geworden.
Vervolgens zet je een soort 'mal' neer waar je de planken overheen spant.
In deze foto de ene helft van de kiel:
Afbeelding


De eerste planken heb ik zoals voorgesteld geweekt - zo vormde ze een stuk makkelijker. Latere planken niet meer om zo toch een mooiere lijn te krijgen
Afbeelding

Zelf met het weken van de planken moet je ze aardig goed vastklemmen om ze netjes aan te laten sluiten.
Afbeelding

En soms kan een wasknijper er niet tussen. Dan heb je twee keuzes - wasknijper slopen (en ruzie met je vrouw) of een creatieve klem toepassen:
Afbeelding

Eigenlijk is zo'n rijtje wasknijpers best kunstzinnig:
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb dus van alles gebruikt om te klemmen - met name aan het eind van de planken (juist waar wasknijpers niet passen) heb je soms aardig wat kracht nodig, zoals een lijmpot:
Afbeelding
of zelfs een hamer (de kleine hamer was om te voorkomen dat de grote omviel)
Afbeelding

Uiteindelijk dus twee halve rompen. Dit kost aardig wat avondjes, want zeker bij de eerste planken kan je maar 1 plank per avond leggen.
Afbeelding

Dan het spannend moment - de rompdelen van de onderliggende constructie losmaken (op een 2 of 3 plekken per deel was er wat lijm doorgelekt) en kijken of het aansluit. Gelukkig had ik in totaal maar 1 a 2 mm om met enige kracht samen te voegen:
Afbeelding

Weer met een hoop wasknijpers aanklemmen:
Afbeelding

Vervolgens moet er een latje tussen om te voorkomen dat de boel gaat werken. Tot mijn verbazing moest de romp toch nog een centimeter breder worden (Billing geeft de maat van het latje tot de mm nauwkeurig aan). Ik weet niet of dit een afwijking in de kit was, of dat het ding in de ene nacht dat ik hem heb laten drogen zoveel heeft gewerkt. Was in ieder geval zenuwslopend om het latje er tussen te zetten.
Afbeelding

Zoals eerder vermeld is het een rotwerk om de spanten goed te laten passen. Sommige zijn dus wat minder mooi, anderen ronduit lelijk, en het heeft ook een aantal (6?) maanden geduurd voordat ik ze er allemaal inhad:
Afbeelding

Aan de binnenkant van de romp komen in de lengte vier latjes waar de rest van de constructie op rust. Ik heb dus besloten direkt na het plaatsen van elke 'laag' te beitsen zodat ik overal bijkan.
Afbeelding

Gisteravond dus de eerste laag dwarsbalken (voor het dek en als steunen voor de banken) geplaatst.
Afbeelding

Vanavond het tweede latje plaatsen en een begin maken met de eindstukjes van de eerste laag dwarsbalken - je ziet ze hierboven in de doos liggen (onder de handleiding). In totaal ruim 30 van die peipkleine hoekjes netjes uitzagen... Lang leve de Dremel!

En zover ben ik dus - volgende keer meer!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 01 nov, 2007 15:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Nu begrijp ik ook,waarom er hier is gekozen om de romp in twee helften te monteren.Dat is de eerste keer,dat ik dit nuttig vind :P .

En een leuke samenstelling om een hamer te gebruiken om een andere hamer te laten staan... :P .

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 02 nov, 2007 23:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 31 okt, 2007 14:57 pm
Berichten: 52
Hum - gaat toch niet zo heel snel, maar ik moet zeggen dat die hoekjes redelijk gaan. Billings is in elk geval zo goed geweest ze langs de nerf op het hout te printen, dus de vlakke kant kan je erg snel uitsnijden door er met een mesje op te drukken.

Er zitten dus al een zwik hoekjes in (aan de boegkant evenveel):
Afbeelding
(ziet er met de flits gruwelijk uit, maar in de werkelijkheid valt het mee - er ligt momenteel ook redelijk wat zaagsel in de boot)


En hoewel ze ietsie pietsie zijn, lukt het toch redelijk:
Afbeelding
(uiteraard wel de mooiste gekozen voor deze foto ;) - en ja, hij hoort inderdaad asymmetrisch geplaatst te zijn)

Op het eind een schrikmoment die anderen wellicht ook al eens hebben gehad: Heel iel stukkie van 2x3mm of zo netjes op maat gemaakt, gevijld en geschuurd. Vervolgens neerleggen, lijm op de goede plek aanbrengen, en dan je 3 minuten lang afvragen waar hij tussen alle reststukjes is gebleven en - belangrijker - of je hem kunt vinden voordat de lijm te ver uithard (ben ik blij dat ik niet dezelfde sneldrogende lijm gebruik als Ptér...)

Afbeelding
(de plek des onheils)
Ondanks de schrik toch (net op tijd) gevonden en geplaatst. Hehe - nu eerst een Bavaria!

Groeten,

E-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 nov, 2007 0:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Houtlijm is altijd weer los te maken met water in geval van nood of lossnijden met een mesje! :lol:

Ja, een leuk scheepje wat je aan het bouwen bent en voor alsnog geen commentaar alleen maar genieten van het verslag! 8)

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 nov, 2007 0:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 31 okt, 2007 14:57 pm
Berichten: 52
Ptèr schreef:
Houtlijm is altijd weer los te maken met water in geval van nood of lossnijden met een mesje! :lol:


Jawel - maar het is ENORM frustrerend als je het ding 20 seconden eerder in je hand hebt gehad :)

Heb daarnet (kon het niet laten) even de dekplanken los ingelegd - past niet zo heel erg mooi, dus eens kijken of ik genoeg stukjes overheb om een paar zelf te maken - anders voorlopig maar los.

Was maar goed ook - Billing heeft nadat de romp & spanten klaar zijn weinig nadere instructies, maar ik zag dat als ik de dekplaten nu plaats ik later het roer (stuurriem?) er niet meer inkrijg - die zit nl. met een touw door een soort 'puist' op de romp aan de achterste spant vast - zie bijvoorbeeld http://frasers-art.com/models/roar-ege/011.jpg. Dus morgen eerst maar eens de laatste hoekjes, dan weer beitsen en vervolgens aan het roer beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement