Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 7:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Is het een goed idee om dat te doen?
Poll eindigt op di 30 okt, 2007 19:52 pm
Ja 78%  78%  [ 7 ]
Nee 22%  22%  [ 2 ]
beetje 0%  0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 9
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 01 nov, 2007 23:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 31 okt, 2007 14:57 pm
Berichten: 52
Hoi Marc,

Als je een klein bootje van 'scratch' wil maken, kan je hem wat extra bijzonder maken door hem in een fles te bouwen.

Toen ik ongeveer even oud was als jij kreeg ik een bouwdoosje voor zo'n ding - was wel leuk en niet overdreven moeilijk. Volgens mij is een simpel bootje helemaal zelf maken niet veel moeilijker. Het is wel aardig gepiel, maar gezien je QM moet dat wel lukken.

Er is in het verleden hier wel eens over gediscussieerd (zie http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=168871) maar het principe is in feite heel erg simpel:

Je maakt je bootje met een scharnierende mast door bv. een heel klein gaatje in de mast te boren en hier een U-vormig stukje ijzerdraad (niet te dun!) door te steken waarvan de pootjes in de romp vastzitten. Zo kan je de mast namelijk neerklappen. Je maakt vervolgens de hele boot af, maar je laat het tuig van de mast aan de voorkant (of achterkant) los en behoorlijk lang. Zo kan je de boot met neergeklapte mast door de hals van een fles schuiven. Wijnflessen hebben een vrij smalle hals, maar bv. de flessen voor slasaus zijn een stuk ruimer. Als de boot dan vastzit (je kan bv. een plasje lijm met een beetje blauwe verf mengen voor een zee-effekt) kan je door voorzichtig aan het touw te trekken de mast overeind zetten. Een druppeltje lijm om hem vast te zetten (en vervolgens inkorten) en voila - je hebt een boot in een fles gebrouwen.

Succes!

Edwin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 04 nov, 2007 21:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 30 aug, 2007 18:40 pm
Berichten: 2247
Woonplaats: Groningen
@rots, bendkat voor je tips!

Maar, sorry dat ik weekend niet heb gepost, maar houten bootje,Nee, mn vader had genoeg houd, maar dat waren echt ernorme planken....

MAAR: mijn vader had een idee,
hij vroeg: hoe vind je het om met stroom enzote werken?
Antwoord: cool!

dus heeft hij mij laten zoen hoe je bijvoorbeeld een klein gloeilampje kun laten lichten met Krokodillen klemmetjes en een stroom apperaat.

en mijn vader hafd nog een klein motortje(ongeveer 1,5 Cm breed)
Met een propelertje.

en hij heeft snoertjes aan elkaar gesoldeerd, en ik heb van Visher techienk(mijn vader heefd dat nog als kind bewaard) een bootje gemaakt, en met tape die propellor er aan gedaan, en varen maar in een bak met water!(grote bak)

En dat was egt leuk, en dus als ik steeds meer weet, kan ik ook verlichting zelf inbouwen!!

Lammer genoeg heb ik geen foto's gemaakt....

Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 06 nov, 2007 17:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
MarcY, ik heb voor jou wel een leuk model te maken wat vrij eenvoudig is.
Ik heb op mijn 13e jaar datzelfde project gedaan op school alleen ik heb de tekeningen niet, dit bouwde ik uit mijn hoofd. Nu zou ik wel een tekening kunnen maken voor je echter dan zal je nog even geduld moeten hebben.

Je kan dan een echte heuse 3 master maken met relatief weinig middelen en opgebouwd met eenvoudige stukken hout! :wink:

Ik ga speciaal voor jou na komend weekend aan de slag en post meteen het resultaat van mijn scheepje toen ik 13 jaar oud was! :wink:
Dit is voor jou dan meteen een goed voorbeeld om vanaf te bouwen! :wink:

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 06 nov, 2007 18:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 30 aug, 2007 18:40 pm
Berichten: 2247
Woonplaats: Groningen
Harstikke bedankt Pter, dat je dat voor mij wilt doen! :D

Als jij hebt gepost ga ik het weekend als ik bij mijn vader ben, Direkt aan de slag!
(tja, thuis hier heb ik geen enkel spronkje houd) :D

ik heb een vraag, Hoe groot/klein word hij ongeveer(Maakt niet uit of ie klein is hoor, gewoon nieuwsgierig) :D

Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 09 nov, 2007 0:08 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Hoi marcy,

we hebben een topic van Henk en hij heeft een leuk / mooi scheepje van verfstokjes gemaakt. Ik wilde dit even aan jou laten weten ter motivatie. Kun jij vast ook wel met behulp van jou vader en met de tekeningen die je dan krijgt.

http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=13219&start=40&postdays=0&postorder=asc&highlight=

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 09 nov, 2007 16:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 30 aug, 2007 18:40 pm
Berichten: 2247
Woonplaats: Groningen
Heeel leuk, maar wat voorn verfstokjes zijn daar gebruikt?
ik denk niet dat ik dat gau zou nadoen...



Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement