Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 11:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: HMS supply vorderingen
BerichtGeplaatst: di 09 okt, 2007 22:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 sep, 2007 21:09 pm
Berichten: 120
Hi ho brouwers,

Ik ben momenteel bezig met de HMS Supply van Artesania Latina.
Een leuk bootje om te bouwen.
Op dit moment ben ik de opbouw aan het maken. Een hels karwei is dat. Mede ook omdat dit mijn eerste zeilschip is, maar vooral ook omdat de beschrijving van hoe je alles moet knopen en vastzetten alleen maar weergeven is met wat plaatjes. Nou ik kan vertellen dat is absoluut niet voldoende om een mooi schip in elkaar te brouwen.

Als ik dan toch mijn eerste tip op dit forum mag geven.
Koop een goed boek en lees je in, in de geheimen van de klassieke zeilschepen.
Dat heb ik dus niet gedaan en ik probeer er nu gewoon een mooi schip van te maken.
En ja................... het is zeker niet historisch verantwoord.
En ik begin me steeds meer te ergeren aan dingen die ik achteraf anders had moeten doen.
Zo ook de vele metalen onderdelen van dit schip....... NIET LEUK.
mijn volgende boot zal dit niet meer overkomen !!!!!!!!

Maar nu heb ik wat hulp nodig.
er zit bij dit schip een metalen sloep geleverd.
Ik had hier al wat onderdelen bij gemaakt zoals ik op de foto's had gezien. Ben echter niet tevreden en ik vraag me af of het mogelijk is dit volledig uit hout te "scratchen" ?
Wat denken jullie ?

En zo ja .............ik weet niet precies hoe. Het moet tenslotte wel een verbetering worden van datgene wat er nu bijgeleverd is.
Ik zou hem dus eventueelook kunnen modificeren en netjes "hout"kunnen schilderen.

Ideeen zijn welkom.

Afbeelding

Afbeelding



En hieronder waar de sloep bijhoort.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 09 okt, 2007 22:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
je zou het inderdaad in hout kunnen bouwen. en de aangepaste methode daarvoor is bouwen op een mal.
zoals ik heb gedaan met de walvissloep
natuurlijk met wat minder spanten .
Ik ken andere modelbouwers die dan ipv. houten latjes dik tekenpapier als huidplanken gebruiken.

een alternatief :
Je zou ook kunnen overwegen van die dikke stukken plastiek, aan de binnenkant weg te slijpen en je romp binnenin glad te maken. maak dan dunne strookjes papier en lijm die in het bootje als soort spant.
De vloer zou ik ook anders maken. niet zo van die brde planken die je nu laat zien. Ofwel was het een grating ( nogal moeilijk na te bouwen op die schaal) maar ik zou er gewoon een effen stukje hout inleggen als vloer( zonder zichtbare naden.

Voor de doften, kleef van voor naar achter , een stukje onder het dolboord( de bovenkant) langs de binnenkant, over de spanten heen, twee doftweger ofte twee vierkante latjes van 1 mm. Daar kan je dan later de doften op lijmen.

een ander alternatief : is je metalen sloep als mal te gebruiken en er een overnaadse sloep, met papieren huidplanken op te bouwen. dan moet je al geen vorm meer maken.

btw

leuk scheepje en zo te zien mooi gebouwd.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 09 okt, 2007 22:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 feb, 2007 20:16 pm
Berichten: 740
Woonplaats: Brugge, Venetie van het Noorden
Hallo, Rob.
Eerst en vooral, mijn complimenten met je Suply, heel mooi resultaat.
Wat betreft je sloepje, ik zie niet direct wat er aan mankeert, maar misschien is dit niet zichtbaar op de foto.
Als ik van jou was, zou ik de sloep eerst helemaal vervolledigen en dan pas beoordelen.

Echter wanneer je echt helemaal niet tevreden bent over het resultaat van het sloepje, is er nog een alternatief anders dan scratchen.
In de catalogus van Mantua staan immers sloepjes in allerlei formaten, onder andere de soort dat je nu hebt (metaal), alsook sloepjes uit een blokje hout gefreesd... maar wat jij wellicht het liefst hebt, er zijn er ook die eigenlijk een miniatuur kitje zijn met spantjes en latjes.
Voor het ogenblik heb ik mijn catalogus niet bij de hand, maar ik zal morgen eens proberen een scan te maken van de desbetreffende pagina.

_________________
Op de werktafel : https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=54264


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 10 okt, 2007 0:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 sep, 2007 21:09 pm
Berichten: 120
@beagle, bedankt voor een snel en zorgvuldig antwoord.
Mogelijkheid 1 heb ik eens rustig zitte bestuderen ( wat een prachtig project die walvissloep !!).
Op dit moment voor mij echter iets te hoog gegrepen denk ik.

Maar om de sloep zelf als mal te laten dienen is misschien nog een mogelijkheid. Hier zal ik eens rustig een nachtje over nadenken.

verder schrijf je nog wat taal wat echt Acracadabra is.

Citaat:
Voor de doften, kleef van voor naar achter , een stukje onder het dolboord( de bovenkant) langs de binnenkant, over de spanten heen, twee doftweger ofte twee vierkante latjes van 1 mm. Daar kan je dan later de doften op lijmen.


Hier begrijp ik echt niets van, sorry ?????? :oops:

@ DanCooper, Thanks ook voor de reactie.
Ik wacht even die catalogus af. Wist hier niet het bestaan van.
Mogelijk dat dit ook een optie kan zijn.

Maar ik voel wel wat voor een combinatie van jullie ideeen !!


En nog even de volgende vraag : de vlonder ( of bodem , ik hoop de goede benaming ) is inderdaad veel te grof. Echter deze is ook nog eens uit twee delen. Het achterstuk komt n.l net iets verhoogt te liggen. Dit ziet er zo knullig uit als je het zou monteren. Ik vraag me af of dat wel klopt en realistisch is. Moet het niet gewoon een volledig vlakke bodem zijn in zo'n sloep ?

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 10 okt, 2007 23:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
dusebour schreef:
Voor de doften, kleef van voor naar achter , een stukje onder het dolboord( de bovenkant) langs de binnenkant, over de spanten heen, twee doftweger ofte twee vierkante latjes van 1 mm. Daar kan je dan later de doften op lijmen.

Hier begrijp ik echt niets van, sorry ?????? :oops:
Rob


je moet hier ook alles met hand en tand uitleggen. :wink: :oops: :lol: :lol: :lol:
hier een schetsje van wat ik wou zeggen.

Afbeelding
hopelijk is het nu iets duidelijker?


Neen de bodem van een sloep is bijna nooit uit één vlakke plaat. aan zowel de achterkant als aan de voorkant ligt de vloer steeds een beetje hoger.
De romp wordt daar te smal voor die lage vloer. en om toch nog wat vloer = plaats voor te staan of iets te zetten , te hebben maken ze de vloer wat hoger . je ziet dat o.a. ook bij de walvissloep.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 okt, 2007 0:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 sep, 2007 21:09 pm
Berichten: 120
Beagle, heel erg bedankt voor je uitleg.

Zo begin ik ook de terminologie nog te leren.

Je verhaal met plaatje is een stuk duidelijker.
Ik ga proberen hiermee aan de slag te gaan en hoop dat het een verbetering wordt.

Nogmaals bedankt.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 12 okt, 2007 11:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 sep, 2007 21:09 pm
Berichten: 120
De stoute schoenen aangetrokken en besloten het sloepje een beetje aan te passen.
Aan de hand van de tips die ik inmiddels heb gekregen en wat plaatjes van internet heb ik besloten de meegegoten spanten uit het bootje te slijpen.

Dat was makkelijker gezegd dan gedaan!!
Het is tenslotte een metalen bootje en geen kunststof. Een heidens karwei dus. Maar het is uiteindelijk gelukt.
Lang leve mijn "Proxxon" en de daarbij behorende slijpschijfjes. Want alleen met de dunne doorslijpschijfjes was dit klusje mogelijk.

Van Evergreen plaat heb ik vervolgens spanten gesneden en deze in het bootje verlijmd.
Volgens de uitleg van Beagle heb ik nu ook aan 1 kant al een Doftweger gemonteerd waar dan later weer de doften op komen.

De doftweger: dit worden dan( aan beide zijden van de boot ) uiteindelijk twee op elkaar gelijmde latjes om ze iets forser te maken ( in dikte dan ).

De bodem wil ik van fineer maken met daarom zeer smalle fineer latjes gelijmd om het planken effect toch een beetje terug te laten komen.

Verder heb ik de voorkant van het bootje met hout dichtgemaakt.
Ook wil ik nog een volledig houten rand op het gehele dolboord ( bovenkant) lijmen om een mooie afwerking van de bovenkant te krijgen.
Ik weet echter nog niet hoe ik dit moet gaan doen.

Rob

Afbeelding

Alle spanten weggeslepen!




Afbeelding

De eerste nieuwe spanten gelijmd

Afbeelding


Afbeelding

Alle spanten gelijmd en de eerste doftweger gemonteerd.
Het ziet er nu al iets beter uit.
Morgen als er tijd is de andere doftweger monteren en de bodem van fineer maken.

Het wordt nog een leuk klusje zo !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 13 okt, 2007 1:24 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 aug, 2007 14:22 pm
Berichten: 975
Woonplaats: Rotterdam
Mooi schip Rob 8)
Petje af voor je bouwkwaliteiten met hout.
En zoals je de sloep nu aan het detaileren bent,
is een grote sprong voorwaarts, gezien de natuurgetrouwheid :wink:

_________________
vr.grt. Kees


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 13 okt, 2007 2:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 sep, 2007 21:09 pm
Berichten: 120
Ha die Shipbuilder, bedankt voor het compliment !!
Dat doet een mens goed.

Dat met die sloep is echt een probeerseltje.
Eigenlijk is heel dit schip is een heel groot "Leer" proces.
Gaande weg de bouw van dit schip kreeg ik steeds meer zin om dingen te verbeteren. Gewoonweg omdat sommige dingen me stoorde.
Echter ik heb absloluut weinig ervaring op dit gebied en ben van alles aan het uitproberen. Sommige dingen lukken, en andere dingen gaan jammerlijk fout.

Dan is het ook leuk om via dit forum ideeen op te doen en zoals ik nu al geleerd heb, ook van elkaar te leren.

Ik hoop maar dat het wat wordt met dit sloepje.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 13 okt, 2007 6:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Leuke oplossing met die nieuwe spanten. Als dat getjet is, dan ziet het er veel beter uit als het origineel. Dat past dan veel beter bij het moederschip, want dat is werkelijk een plaatje.

Je schrijft dat het schip een leerproces is, perfect natuurlijk, want dat is ook het eerste houten schip van mij dat ik nu aan het brouwen ben. Maar je maakt me wel nieuwschierig naar het model waar je al je leermomenten op wil toepassen. Wat word je volgende brouwsel, want dit gaat geen jaar meer duren.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement