Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: giunca pirata
BerichtGeplaatst: vr 14 sep, 2007 16:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 26 aug, 2007 15:58 pm
Berichten: 57
beste brouwers,

naar 3 verzoeken ga ik toch een verslag maken van de piratenboot
uit china!

http://dms71.dm.funpic.de/modelbrouwers/giunca%20pirata/

op mijn site (zie link) is de tekening te vinden (2 stuks de grootste 1.14mb gebruik ik!) en ik hoop er een groepsproject van te maken omdat dit een geinig, niet moerlijk te maken scheepje is.

eerst maar eerst wat meer informatie:
wat voor een scheepje het precies is, I don't know. maar hier
zijn wat foto's van de boot:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
zo je kunt zien heeft dit schip geen ronde voorkant zoals gewent, dit
is dus een mooi bootje voor beginners (zon geklooi met die ronding!:wink:)

even ter zaken komen: :P

de boot is een niet moerlijk scheepje (dat zeg ik nu al 2 keer 8) )
en naardat ik de tekening had uitgeprint ben ik gaan plakken.
toen ik dat in orde had ben ik de spanten gaan overnemen en de kiel gelegd.spanten uitzagen, bijvijlen en ziezo klaar is kees!
toen ben ik de fineer latjes gaan uitsnijden (wat een werk weg!!)
en gaan plakken tegen de boot!

(dit is het beginverhaal, ik ga binnenkort (dit weekend) weer bezig met het scheepje en krijgen jullie een mooi verslag van mij :wink: !!)

foto's:
mun fineer + een berg tekeningen (wazig ik weet het)
Afbeelding
het bootje
Afbeelding
Afbeelding
en heeft iemand hier een oplossing voor? (dit is gewoon lelijk!!)
Afbeelding

zoals je kunt zien op de laatste foto, er zit een gat in de romp (komt door schuren, heeft heir iemand een oplossgin voor?)

ik hoop dat ik nu meer mensen heb gemotiveerd, om er een gezellig groepsproject van te maken!!

EDIT: om problemen te voorkomen, deze tekeningen zijn officieel van amati!!! dus alleen voor eigen gebruik te gebruiken!!!
veel leesplezier!
Martijn Schols


Laatst bijgewerkt door martijns op za 15 sep, 2007 10:50 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 14 sep, 2007 17:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 feb, 2007 20:16 pm
Berichten: 740
Woonplaats: Brugge, Venetie van het Noorden
Hallo Martijn, daar ben je er dan toch mee :wink:

Jouw foto's zijn echt wel mega-groot zeg, helaas heb ik geen 21" scherm, misschien zou het wat overzichtelijker zijn op een iets kleiner formaat ? (800x600).
Een paar opmerking.
1 Zo op het eerste zicht lijkt het er op dat de zesde spant (van links af, want ik weet niet wat voor en achter zijn op je scheepje) niet helemaal gecentreerd is, want als je goed kijkt, zie je dat ter hoogte van waar je nu die bult hebt, aan de andere kant een put zult hebben.
2 Dat brengt mij op mijn volgende opmerking, ok, het gaat hier natuurlijk zel om een klein scheepje, maar toch, je hebt reeds 1 volledige zijde beplankt, niet goed, dat is vragen om problemen. Bij je volgende projectje misschien latje per latje omwisselen ? (1 latje links, 1 latje rechts,...)
3 ok, van mijn volgende opmerking ben ik niet helemaal zeker, maar toch wel grotendeels ; het lijkt er sterk op dat je de spanten niet voldoende hebt geschuurd, want zo te zien lijken de randen niet echt de vorm van de romp te volgen. Nogmaals, hier ben ik niet helemaal zeker, daarvoor is de foto niet duidelijk genoeg.

Ok, gedaan nu met negatieve, maar let wel, opbouwende bedoelde opmerkingen.
Een oplossing, vraag je ?

Wat ik voorstel, zal wellicht niet echt in goede aarde vallen bij onze rolmodellen, zijnde Beagle en Pter :D

-Het volgende : beplank het volledige scheepje, schuur alles lekker strak en vul kieren en gaten met plamuur.
Daarna kan je met fijne fineerlatjes, (ik zou niet breder dan 3mm gaan voor zo'n kleine scheepje) de romp netjes beplanken. (wat zijn de afmetingen trouwens, want ik geloof niet dat ik die al gedownload heb)

Misschien ook eens een fotootje van een iets grotere afstand ?

Groetjes,
je collega-piraat :wink:

Edit :
PS: voordat er misverstanden over geschonden copyrights opduiken, kun je misschien voor alle duidelijkheid melden dat de foto van die bouwdoos louter als voorbeeld dient, en dat de tekening verder helemaal niets met de fabrikant van die bewuste bouwdoos te maken heeft :wink:

_________________
Op de werktafel : https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=54264


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 14 sep, 2007 18:30 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 30 sep, 2004 17:43 pm
Berichten: 5913
Woonplaats: Oost Vlaanderen
Ahoi,

Alvast veel succes toegewenst met deze jonk.

De foto'jes kleiner maken zou inderdaad alles veel overzichtelijker maken. :wink:



Droop

_________________
Usus magister est optimus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 14 sep, 2007 18:42 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 aug, 2007 14:22 pm
Berichten: 975
Woonplaats: Rotterdam
Het lijkt alsof ik naar de bouw van een Chinese Jonk schaal 1:1 kijk :lol:

Leuk model en net als de Xebec vrij uniek voor dit forum 8)
Goed dat je de uitdaging bent aangegaan Martijn :wink:
En gelukkig weer een nieuw brouwverslag om bij te houden,
vond het al een beetje rustig worden :P :wink:

_________________
vr.grt. Kees


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 14 sep, 2007 19:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hoi Matthijs,

De reden waarom je snel gaten krijgt is doordat je latjes veel te dun zijn.
Dit geeft 2 problemen:

- Je krijgt de plankjes niet netjes recht en dus bobbelen ze
- Je kunt niet veel schuurwerk verrichten.

Mijn advies is, haal deze plankjes eraf en neem smallere en iets dikkere plankjes.
Ga ze dan nogmaals tegen de romp lijmen. We laten de manier van plankjes leggen en spanten afschuinen wel even achterwege, dat komt voor een volgende keer! :wink:

Verder een leuk schuitje. Het model is van Amati welke dit scheepje verkoopt voor rond de € 90,-

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 15 sep, 2007 7:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 26 aug, 2007 15:58 pm
Berichten: 57
beste brouwers,

pter: ik heb geen dikkere latjes, dit fineer komt bij een meubelmakerij vandaan, die nog wat over had en dit gekocht voor 30 euro (een koopje!)

dancooper: ik weet het dat om en om had moeten belatten, dit project ligt er al effe dus toen wist ik dat nog niet.
je bedoeld dus eigenlijk: nu helemaal belatten en daarna nog een laag fineer eroverheen, ofniet?

bedankt voor de opbouwende kritiek, dit heb ik zeker nodig

en over de foto's kijk ik heb geen zin om de foto's om te zetten, want mijn toestel maakt gewoon dit soort foto's (ongeveer 1 mb per stuk, in jpg)

(ik kijk vanmiddag even of ik nog met een oud toestelletje iets kan doen)

zometeen ga ik weer verder bouwen, nu de andere kant belatten.

bedankt,
Martijn Schols


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 15 sep, 2007 10:19 am 
martijns schreef:
en over de foto's kijk ik heb geen zin om de foto's om te zetten, want mijn toestel maakt gewoon dit soort foto's (ongeveer 1 mb per stuk, in jpg)


Weet je dat wel heel erg zeker of heb je geen zin om de gebruiksaanwijzing van je toestel er bij te pakken?
Mijn toestel staat namelijk standaard op de waarde 5Mp en dat levert foto's van 2,5 MB op.
Ik heb het toestel echter op een waarde van 2 Megapixel ingesteld en dan worden de foto circa 650 Kb.

Voor op dit forum zijn de foto's dan nog te groot.
Je kunt via Microsoft een hulpprogrammatje downloaden uit de serie PowerToys: Resize Pictures.
Na installatie kun je door de muiswijzer op het bestand te zetten het programma door rechts te klikken oproepen en dmv twee muisklikken heb je een aangepast bestand.

Of is dat ook te veel werk? :?


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 15 sep, 2007 10:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 26 aug, 2007 15:58 pm
Berichten: 57
he bedankt ernie, zoals je nu kunt zien
zijn de foto's mooi!!!!

bedankt (kende ik niet)

is ook goed voor de bandbreedte van de server van me

Martijn


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 15 sep, 2007 11:00 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 26 aug, 2007 15:58 pm
Berichten: 57
beste mensen,

helaas kan ik vandaag niet zoveel modelbouwen, ik ga even windows vista installeren op de server!!

(nu draait de site http://www.schipplans.cjb.net/ op gratis diensten maandag niet meer!!)

het spijt mij maar niet tereurt, ik probeer nog wat te doen en zondag ga ik zeker bezig!

en nogmaals bedankt ernie411!!!

veel brouwplezier dit weekend

martijn schols,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 15 sep, 2007 11:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 feb, 2007 20:16 pm
Berichten: 740
Woonplaats: Brugge, Venetie van het Noorden
Hoi, Martijn, de foto's zijn inderdaad wel een hele verbetering hoor nu.

Inderdaad, als ik van u was zou ik eerst gewoon verder deplanken, en alle oneffenheden wegwerken (dus schuren - plamuren - schuren) tot je een strakke (ok, weliswaar historisch niet correcte) romp hebt, die kan je dan als basis gebruiken om netjes te beplanken met je fineerlatjes.
Ik had in eerste instantie niet gezien dat je zulke dunne latjes gebruikt had, dat maakt het inderdaad erg moeilijk om een mooi resultaat te bereiken bij de klassieke PoB (plank on bulkhead) bouw. Omdat ik zelf mijn xebecje met afvalmateriaal maak en dus nog niet goed weet wat ik ter beschikking zal hebben voor de beplanking, vul ik zoveel als mogelijk de romp met balsa hout. Dat zal er voor zorgen dat het beplanken met dunne latjes ook veel makkellijker gaat want je krijgt dan immers het effect van een massieve romp.

Begrijp ik het goed dat jij zelf een server hebt voor je website ???
Of bedoel je dat je vista op je pc zal installeren ? (gewoon nieuwsgierigheid hoor)

In ieder geval veel suc6 verder met je projectje, en ik blijf het volgen, misschien dat ik deze ook nog wel eens brouw, of misschien dat we effectief er een groepsproject kunnen van maken ?

_________________
Op de werktafel : https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=54264


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 57 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement