Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 22 jan, 2024 18:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Beste brouwers,

Na het gereed komen van de oude Mack AC verbouwing, ben ik begonnen aan een nieuw model.
Dit stond ook al tijden op mijn "to- do " lijstje.

Bij mijn search- tochtjes op het Internet, kwam ik foto's tegen van een, voor mij totaal onbekend truck merk. Nu vind ik al die oude trucks uit lang verleden tijden altijd wel interessant.
Deze is er zo één. Naast wat foto's vond ik ook nog een aardig stukje over de geschiedenis van de oprichter van dit merk.

Zie : https://kleibermotors.com/images/The%20 ... 0Story.pdf

Wat foto's : https://www.hcvc.com.au/forum/CandQ/978 ... start=2320

Ik heb gekozen voor het type, wat waarschijnlijk als laatste model is uitgebracht. Het type KD-4. Ik vond de drie-asser trekker met een oplegger wel het mooiste om te bouwen
Dit was ook de periode, dat er voor het eerst Cummins diesel motoren voor trucks verkrijgbaar waren. Mijn model krijgt dan ook een Cummins vier cylinder Diesel. Het was wel zoeken, maar ik heb toch wat info kunnen vinden.

Het model:

Het was niet zo eenvoudig om een goede bouwtekening te maken, ik had eigenlijk maar één foto en dat was het.
Maar ik ben er wel uitgekomen. Bij het bouwen van het chassis moest ik wel de lengte corrigeren. Die viel in de eerste poging wat kort uit. Maar dat is inmiddels hersteld.

Hier de eerste aanzet van het model :

photo 594284

Het bovenaanzicht klopt dus niet meer, dat is nog de korte versie.

photo 594283

photo 594285

photo 594286

Tot het volgende verslag maar weer.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 feb, 2024 16:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Bouwverslag Nr. 2

Beste bouwers,

Het is alweer even geleden, sinds mijn eerste verslagje. Ik heb intussen niet stilgezeten, ik heb veel uurtjes besteed aan het maken van de diverse onderdelen. Hierbij kwam ook veel zoekwerk op het
Internet bij, want veel info is er over deze trucks niet te vinden.

Ik ben eerst verder gegaan met de cabine. Altijd een puntje van aandacht is het schutbord in de juiste vorm en maten te krijgen, zodat de motorkaplater goed aansluit.
Vervolgens kwam het dak aan de beurt, dat was niet zo ingewikkeld, maar er kwam wel veel vijl en - schuurwerk aan te pas, om de juiste vorm erin te krijgen.
Hierna heb ik twee portieren gemaakt, gewoon nauwkeurig werken om ze goed passend in de sponingen te krijgen.Ik heb toen ook besloten om het linkerportier scharnierend te maken, het rechterportier lijm ik maar gewoon vast, dit om veel werk uit te sparen met het maken van de werkende scharnieren.

Ja, toen moest er ook nog een motorkap komen. Het is best lastig om het verloop van de kromming tussen de radiateur mantel en het schutbord goed te krijgen. Ik heb uit dik plaat (2 mm.) plaat ruw de vorm gezaagd en daarna de randen met hetzelfde materiaal uitgevoerd. Na het goed drogen van de lijm, ben ik voorzichtig begonnen om alles in het ronde proffiel te vijlen.
Dit heb ik al eerder gedaan, het is een klus van veel geduld en goed opletten met vijlen, dat je er niet te veel wegvijlt.

Hier wat resultaat:

photo 594975

photo 594976

photo 594977

Ook de spatborden en de treeplanken waren nog een puzzel; de spatborden zijn weer opgebouwd uit vier laagjes 0,5 mm plaat en later in model gebogen. Er zijn wat afdekschermen langs het chassis
en de treeplanken aangebracht. En er zitten ook nog wat sierstrippen op. Wel zo prettig, hierdoor heb ik ook een goed aanhechtingspunt voor de spatborden, wat altijd een moeilijke klus om ze op de
goede plek te krijgen. Later komen ook nog twee gereedschaps en -accubakken op de treeplanken.
Voor de volledigheid, de benzine(diesel) tank was dwars in de cabine, onder het bed aangebracht met een klepje aan de zijkant van de cabine voor de vulpijp..... :roll:

Ik was toch wel nieuwsgierig of de verhoudingen van het geheel met een geleende trailer klopte, dus met kunst en vliegwerk en veel plakband alles een beetje opgebouwd voor een totaal indruk:

photo 594978

photo 594979

Zo te zien komt het geheel aardig overheen met de foto's en de tekening. :D :D

We brouwen verder.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 feb, 2024 14:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Wat een schitterend voorbeeld en wat is het alweer een mooi model aan het worden.

rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 feb, 2024 19:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Hallo John,

Mooi scratchwerk laat je weer zien en je schiet ook al weer goed op.

Wel even een vraagje of tip:

De motorkap maak je van 2mm dik plaat en vijlt die helemaal in vorm... maar wanneer je de begin kromming hebt (kromming vd radiateur) en de eindkromming (aansluiting bij de voorruit) en je weet de afstand tussen beide dan kun je toch ook van styreen van beide een passtukje maken met daartussen een afstands stuk wat je later weer kunt verwijderen, vervolgens van dun styreen een stuk erover heen lijmen en daarna de randen afwerken.

Dat scheelt je een hoop gevijl en (als het goed is) een altijd goed passende motorkap.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 feb, 2024 20:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Rolf en Peter,

Bedankt voor jullie reacties ! :brouw:

En Peter, ik begrijp je beschrijving voor het maken van de motorkap. Ik heb dat wel in het verleden toegepast, maar ik kwam toch niet goed uit.
Het probleem is, dat de krommingen bij het schutbord en de radiateurmantel niet hetzelfde zijn. Er zit een verloop ( soort van verdraaing) bij de zijkanten. Zodoende om speelruimte te hebben met het vijlen, gebruik ik dik materiaal, daardoor vind ik het wat makkelijker alles in de juiste vorm te krijgen en gaat het vanzelf goed met het verloop. Je hebt gelijk, het is meer vijlwerk, maar ach, ik weet niet beter, een beetje eleboogstoom is ook wel goed om mijn hand en -armspieren soepel te houden..... :lol: :lol: :lol:

Maar bedankt voor je meedenken ! Ik heb veel plezier in de bouw van dit mode en het gaat tot nu toe zonder veel problemen.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2024 19:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Bouwverslag Nr. 3

Beste brouwers,

Er komt wat leven in het model. Na het vervaardigen van de cabine was ik nu op het punt aangekomen, dat er onderdelen een kleurtje moesten krijgen.

Alles eerst maar in de Primer gezet, het resultaat viel mee, er hoefde niets nabewerkt te worden.

photo 595528

Ik dacht, het mezelf wat gemakkelijker te maken, dus een spuitbus ter hand genomen met, dacht ik, een mooi kleurtje groen. Nou, dat pakte helaas anders uit.
Het spuitventiel gaf niet zo'n fijne nevel af, resultaat : sinasappelschil. :oops: De kleur was ook niet helemaal wat ik dacht...dus dat was even balen.
Na een dagje drogen, heb ik alles heel voorzichtig glad geschuurd, zo kon ik gelijk wat stofjes wegwerken.

Na wat dubben, heb ik maar besloten, zelf een kleur te mengen, wat ik in gedachten had. Omdat ik voldoende verf wilde hebben, maar twee blikjes Revell Nr. 52, blauw en 62 groen, bij elkaar gegoten, dit mengsel had ik uiteraard van te voren al uitgeprobeerd. Gewoon de één op één verhouding, gaf precies het kleurtje wat ik wilde.

Met mijn photo 595529
verfspuit ging alles veel beter, ik moest alleen bij het dak de randjes wat bij tippen. Dat is nog niet helemaal goed, maar dat komt later wel, als ik het dak antraciet- zwart ga maken.

Ik vind de combinatie van rode velgen en blauwgroene carrosserie wel geslaagd. Alleen het rood wil ik nog bekijken, of dat wat mooier kan.
Om in het tijdsbeeld te blijven, worden de spatborden glanzend zwart.

photo 595530

photo 595530

Weer even de geleende trailer er achter gehangen.

photo 595531

photo 595532

Tot zover, ik kan nu verder met de opbouw van de cabine, hierna is dan de motor aan de beurt.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 maart, 2024 16:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Bouwverslag Nr. 4

Beste brouwers,

Na de vlotte start, gaat het nu toch wel een beetje langzamer. Kleinere deeltjes vergen nu eenmaal veel tijd.
Ik was eerst van plan om de motor verder af te bouwen, maar aangezien ik niet precies de plek wist, waar hij in het chassis moest komen (ivm de motorsteunen etc.), kwam ik tot de conclusie, dat eerst de cabine op het chassis moest zitten, voordat ik de andere delen kon plaatsen. Tja het is net een grote legpuzzel, ontbreekt er een stukje, kom je niet verder.

Dus maar verder met de cabine. Meestal is het geraamte in het echt opgetrokken uit houten frames, bekleed aan de buitenkant met metalen platen. De buitenkant had ik al, dus enkele dunne stroken
plastic plaat gezaagd en aan de binnenkanten gelijmd. Er moest natuurlijk ook nog een bedje komen in het slaapgedeelte, typisch, onder de ruimte van het bed, zat de grote diesel tank.... :shock:
Ik heb weer mijn best gedaan,een mooi instruentenpaneel te maken, gelukkig waren ze in die tijd redelijk simpel, een recht houten paneel met de meters. Verder een houten stuur en 2 versnellingspoken, er komt namelijk ook nog een tussenbak achter de versnellingsbak. Tenslotte heb ik nog de handrem, pedalen en wat gordijntjes voor de slaapcabine gemaakt.
Nu ik er nog goed bij kon, heb ik gelijk de glazen ramen gezaagd, gevijld en met Velpon aangebracht.

Na al dit puzzelwerk en vele uurtjes verder, is dit het resultaat:

photo 596286

photo 596287

photo 596288

Tussendoor had ik ook nog de velgen opieuw geschilderd in een ander rood, dat ziet er toch beter uit. Zo konden nu de achterwielen vast aan het assen worden gelijmd. Ja, ik vind het niet zo belangrijk of ze kunnen draaien, het model slijt z'n dagen toch voornamelijk in de vitrine :-)
Hierna kon ik ook bepalen, hoe de hoogte, breedte van de vooras moest worden. Dat was dus weer veel passen en meten, kartonnen malletjes maken en zoals wel meer gebeurd,, na een mislukt exemplaar, heb ik deze klus ook weer geklaard.

Nog wat overzichtsplaatjees:

photo 596289

photo 596290

photo 596291

photo 596292

Nu kan ik gaan denken om de cabine definitief op het chassis te lijmen. Hierna zal de bouw wel wat vlotter gaan...hoop ik... :D

Jullie gaan het zien bij het volgende verslag,

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 maart, 2024 12:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Mooie cabine gefabriekt! De rode velgen geven een mooi accent :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 maart, 2024 19:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Bedankt David voor je reactie :D

De cabine was wel een aardige klus, niet zo zeer de ruwbouw, maar het nam veel tijd, het hele interieur te maken, maar ja, dat hoort bij hobby-en.

De kleurcombinatie heb ik uit oude folders gehaald, die gelukkig na uitgebreid zoeken, op het Internet te vinden zijn. Ik probeer altijd voor de bouw, zoveel mogelijk, alle hoeken en gaten van het Net uit te pluizen, zo vind je nog wel eens wat. :lol:

Er zit weer wat gang in de bouw, ik hoop binnenkort weer een update te plaatsen. Stay tuned ...

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 maart, 2024 17:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Bouwverslag Nr. 5

Beste brouwers,

Weer een nieuwe update. Ik heb de afgelopen tijd weer aardig wat uurtjes besteed aan dit model.
Na het vorige verslag, heb ik eerst een motor gebouwd. Dat was op zich een aardige puzzel, ik denk, dat het de eerste generatie Cummins- Diesel was, speciaal ontworpen voor trucks.
Er was heel weinig op het Net te vinden, maar ik denk, dat ik er toch een redelijk lijkend exemplaar gemaakt heb, aan de hand van wat spaarzame plaatjes.

photo 596992

photo 596991

Wat opvalt is, dat de linkerkant er redelijk kaal uit zag, alles zat aan de linkerkant.

Toen de cabine vast op het chassis was gelijmd, kon ik de motor in het chassis hangen, het was ook hier weer puzzelen, hoe en waar de motorsteunen moesten komen. Maar hij zat er uit eindelijk
recht enop de juiste plaats in het chassis. Nu konden de waterslangen en de dunne stangen voor de radiateurmantel aangebracht worden. De motor zelf krijgt nog wat verdere details van leidingen
etc. maar dat komt wel later.

Na deze stap, kon ik me bezig houden met de voorspatborden. Meestal is dit ook een lastig karweitje, maar het viel deze keer mee. Toen ze klaar waren , kon ik ook bepalen, waar de koplampen konden komen, die had ik al tussendoor gemaakt. Gelukkig zat er op deze truck maar een simpele bumper,, een recht toe recht aan exemplaar.
Tenslottte kon ook de zonneklep boven de voorruit geplaatst worden.

photo 596995

photo 596996

photo 596997

Ik had wat meer moeite met de motorkap,, die sloot toch niet zo lekker aan bij het schutbord. Hij was een fractie te kort, dus moest er een dun stripje tegenaan komen om de juiste lengte te krijgen. Helaas moest er daardoor ook weer geplamuurd en geschuurd worden, en moest er ook weer opnieuw gespoten worden. Wat ook niet in één keer dekte, dus twee laagjes.

photo 596994

Na de motorkap geschiedenis, was ik het even zat, dus heb ik eerst maar bedacht, wat voor trailer ik voor deze truck wilde bouwen. Keuze zat, iets uit de dertiger jaren natuurlijk. Gelukkig is hier wel veel documentatie van b.v. Fruehauf trailers te vinden. Na eerst een tekening gemaakt te hebben, heb ik alvast de eerste aanzet voor het chassis gemaakt.

Voorlopig is dit het idee:

photo 596990

photo 596993

Dit was het weer voor deze keer, op naar het volgende verslag.. :wink:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 54 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement