Bouwverslag Nr. 9
Beste brouwers,
Ik kan weer wat vooruitgang laten zien. Het is inderdaad wel een project van de lange adem !...
Na het vorige verslag, ben ik verder gegaan met het maken van de laadbak van de trekker. Ook hier kwam de ervaring met eerdere modellen, weer van pas. De zijschotten heb ik uit dik plaat gezaagd
en passend gevijld.
Hierna kon alles in een lichtbruin kleurtje, en als laatste, met een kleurpotlood, de houtnerf accenten aangebracht.
De metalen strippen had ik al van te voren op maat gesneden en alvast donkergroen geschilderd. Ze konden later op maat gemaakt en met vloeibare Contacta op hun plek gelijmd worden.
Het van te voren schilderen van de strips, voorkomt het altijd lastige randjes schilderen. De strips zijn tenslotte maar 0,5 mm dik.
Als laatste moest er nog een beetje saai klusje verricht worden; heel veel gaatjes boren, om daar later, met CA de koperen haakjes aan te lijmen. Waaraan later weer de touwen van het dekzijl worden vastgeknoopt.
En zo tussendoor, moest er ook nog wat verfwerk gedaan worden aan de bodem van de laadbak.
Het volgende onderdeel, wat ik altijd leuk vind, is het maken van de koplampen. Hierdoor krijgt het model eindelijk zijn ''gezicht '' . Toen ik toch bezig was, maar gelijk een bermlamp aan de bumper gelijmd.
Er moeten nog aardig wat details worden aangebracht, maar dat komt later wel. Eerst de grote lijn klaar hebben.
Het begint erop te lijken...
Weer verder met de aanhanger. Die was er ook nog...
)
Ik heb eerst een rek gemaakt voor het reserve wiel. In het echt, zag het er simpel uit, dus dat ging redelijk vlot. Zo kwam ik op het punt, dat de wielen eronder konden. Deze, eigen fabrikaat wielen moesten nog wat nagelopen worden en toen konden ze zwart geschilderd worden. Na alles passend gemaakt was, heb ik ze aan de assen gelijmd. Hierna volgede nog een lastig karweitje, vier spatborden aan het chasis lijmen. Een kwestie van veel passen en meten, maar uiteindelijk zitten ze erop en nog redelijk gelijk ook.
Ook bij de aanhanger ben ik verder met de laadbak gegaan. In principe volgde ik dezelfde werkwijze, als bij de trekker, alleen de koperen haakjes ga ik anders doen. Gewoon om wat afwisseling te krijgen.
Ik kan me voorstellen, dat in die tijd, vlak na de oorlog, alleen werd gelet op doelmatigheid, gelijkvormigheid was toen niet zo belangrijk.
Efin, zo ver zijn we nu, in de verte, zie ik de het eind al een beetje gloren, maar er resteren nog heel wat bouw uurtjes.
Dat zien jullie wel weer bij het volgende verslag.
Met vr.gr.
JohnH