Hi all,
Het was weer een vruchtbaar weekend op modelb(r)ouw-gebied!!
Weer mooi wat meters kunnen maken met de bouw van de Ripper.
Zo hier en daar kom je dan jezelf tegen en dat is een goed ding, want dat houdt je scherp en blijft je uitdagen!
De bouw van het frame was piece-of-cake natuurlijk. Da's gewoon recht-toe-recht-an.
Maar de uitsparingen die naderhand moesten worden vervaardigd om daar de rippertaden doorheen te steken, dat was andere koek!
Heel veel vijl-werk voordat de juiste maat werd bereikt. En iets wat daarbij extra kwam kijken is dat ik eerder nooit rekening hield met eventuele verf-dikte, maar daar kwam ik mezelf ook al een beetje mee tegen met de D8K. Dus nu daar beter op gelet, en dus preventief wat meer speling aangehouden.
Op dat deel van de tand wat werkelijk het diepst in de grond verdwijnt, zit een extra verdikking. Dat is een deel wat eenvoudiger vervangbaar is, en wat van een hogere kwaliteit staal is gefabriceerd om beter bestand te zijn tegen hoge slijtage. Ik wilde dit eigenlijk ook op de één of andere manier vorm geven, en vond ineens een bandje wat om een doosje heen zat, wat dan strak getrokken en versmolten wordt.
Zogenaamde "omsnoeringsband", zo vertelde een goeie vriend die in de verpakkingsindustrie werkt.
Dat ís van kunststof, en dus zou het eenvoudig bruikbaar moeten zijn, zo dacht ik.
Wel, een testje met het verlijmen ervan werkte wat tegen: het spul is niet met modelbouwlijm te lijmen, ook niet met secondenlijm, en zelfs niet met twee-componenten-lijm..............
Tóch had ik mijn oog laten vallen op de kruislijnen-structuur die erop zat, en die wilde ik gráág gebruiken.
Dus een andere oplossing gezocht en gevonden: van een plastic kaartje (0,4mm dik) wat als informatie- en instructiekaartje bij een kamerplant ingestoken was, bleek dat dat wél met modelbouwlijm gelijmd kon worden. Tja, aan de buitenkant zie je niet met welke kunststofsoort je te maken hebt immers...?!
Hiervan dunne reepjes gesneden, die op de punt van de tanden gelijmd en eerst goed laten drogen.
Daarna de bovenkant ingesmeerd met modelbouwlijm, eventjes laten drogen / intrekken zodat het de kunststof doet verzachten, en toen een stukje van dat omsnoeringsbandje erop. Tijdje onder klemdruk laten drogen, dan het omsnoeringsbandje er voorzichtig weer af peuteren, en voila!!
Een mooi kruis-structuurtje erop!!
Straks onderaan weer wat afbeeldingen, waarop ook dit is te zien!
Voor het netter samenkomen van de hydraulische slangen heb ik een klein "verzamelblokje" gemaakt waar straks alle leidngen samenkomen.
Lijkt me even netter en daarmee mooier.
Het maken van de hydraulische cilinders was ook nog wel een "dingetje"...........
Voor de onderste twee, die gebruikt worden voor het heffen en zakken van de Ripper, heb ik de originele uit de bouwdoos van de Bulldozer gebruikt. Hoewel ze niet 100% overeenkomen met wat er oorspronkelijk op de 1:1-uitvoering zat, moet je soms keuzes maken die het jezelf iets vergemakkelijken. Toch?
De bovenste twee cilinders heb ik grotendeels scratch gebouwd, en daarbij alleen de kop van het origineel uit de bouwdoos gebruikt.
Vooral om hierin eenduidigheid te hebben met de onderste twee cilinders.
Aan de binnenzijde van de cilinders heb ik een redelijk strakke opvulling gemaakt. Juist om een beetje weerstand te verkrijgen, zodat de Ripper in de geheven positie ook zal blijven staan, en niet uit zichzelf naar onderen zakt.........
Uiteindelijk bleek de Ripper niet hoog genoeg te kunnen en moest ik in alledrie de tanden nog een vijfde gat bij-maken..........
Toen ook dat nog niet voldoende was, toch besloten om het onderste scharnierpunt te verlengen door er een extra busje op te lijmen.
Morgen of verderop in de week dat nog even verder netjes afwerken, en dan komt het airbrush-stadium al mooi dichtbij!!!
Nu eerst weer een vracht afbeeldingen van e.e.a. want één beeld zegt meer dan 1000 woorden!!
Chassis in-de-maak
☝Hydraulische cilinders in-de-maak
☝Het proces om een structuur op de rippertand te verkrijgen
☝"Proef-passing" nummer zoveel
☝Tilt-cilinders in-de-maak
☝Het begint langzaam ergens op te lijken........
☝Rippertanden in gemonteerde situatie, mooi van structuur
☝-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
En weer heel veel passen en meten, passen en meten en opnieuw: passen en meten
☝Met uiteindelijk (de weg naar) het gewenste resultaat!!
Met een beetje mazzel kan ik 'm woensdag in de primer airbrushen en dan vrijdag in de kleur..........
Dan nog een laagje blanke lak........................
En dan nog wat langer wachten op de laatste resterdende rupsketting-schakels, die in na-zending staan bij de leverancier.......
Uiteindelijk komt alles goed!!
Wordt vervolgd!
M.vr.gr.
Jan