Hi all,
Zo, weer een vruchtbaar modelbouw-weekendje achter de rug.
Het gaat nu echt vlug, en ondanks dat er echt nog wel heel veel moet gebeuren, heb ik stevig de smaak te pakken.
Allerlei mooie details bouwen, en het gaat voorspoedig, al zeg ik het zelf.
Zoals gezegd, de hydrauliektank was me tóch niet naar de zin en dus toch weer een nieuwe gebouwd.
Min of meer hetzelfde principe toegepast: meerde lagen geschuimd papier op elkaar, en ertussen een stukje plastic van een oud lidmaatschapskaartje ergens van.
Daarin 0,6mm. gaatjes gemaakt en hele dunne pennetjes op (min of meer dezelfde) lengte gemaakt.
Het resultaat ziet er dan vervolgens zo uit:
En daar ben ik meer tevreden over!!
-=-=-
De cabine-bouw is, zoals ik al eerder aangaf, een soort hoogtepunt voor me.
Zal wel een soort afwijking zijn, maar toch.
Eerder vond ik op Pinterest een bouwer die van dezelfde bouwdoos een
D9G heeft gemaakt, werkelijk een juwééltje!!
Verblúffend, wat die man heeft gemaakt, en met héél weinig info!!!
Ik heb dus, via Pinterest, contact met hem gezocht, en daar het één en ander aan info van gehad.
Zo kwam ik aan de belangrijkste maten, en daarmee kon ik aan de slag.
Inmiddels, heel wat uurtjes verder, zijn de grote lijnen klaar, maar heb ik voor- en achterzijde daarvan wel opnieuw moeten maken........
Op basis van de tip van Rolf, waarvoor wederom heel erg bedankt, heb ik via een website het werkplaatshandboek van de D8K kunnen downloaden, en daarbij bleek op één van de tekeningen dat de cabine tóch naar boven toe wat smaller werd.......
Enfin, wetende dat ik spijt zou gaan krijgen als ik dat niet óók zou gaan uitvoeren, toch van voor- en achterzijde nieuwe exemplaren gemaakt, nu lichtelijk taps toelopend.
Afgelopen weekend, het laatste van februari 2023, de hand gelegd aan de verdere detaillering en inrichting van de cabine.
Verstevingingsbalken en -platen gemaakt, de achterwand en het onderste gedeelte daarvan gemaakt, en nu aangekomen op het punt waarop straks de zitting kan worden gemonteerd. Wel moet nog aan links de schakelconsole gemaakt en geplaatst worden, en aan rechts de bedieningshendels voor dozerblad en ripper, maar de grote lijnen staan er, en ik ben zeer tevreden!
Veelal het geschuimde papier ook weer hier gebruikt, want dat is een prácht-materiaal om mee te werken!
Foto's van de huidige stand van zaken, en de weg daar naar toe:
Rechts op de brandstoftank zit één of ander aftap-ventiel, of iets dergelijks.......
Dat toch ook maar even nagemaakt.
Alvorens de cabine samen te stellen, eerst op alle vier zijden de raamrubbers nagemaakt.
Dit met halfrond polystyreen profieltjes, die vooreerst maar moeilijk in de nette bochten wilden vormen.
Dus weer even met mijn Pinterest-connectie gechat, en die gaf als tip de warmte van een soldeerbout te gebruiken.
Op een kleine afstand de soldeerbout houden, waarna het profiel makkelijker in de gewenste vorm te krijgen is.
Tien raampjes in totaal, maar goed: wie "A" zegt, moet "B" zeggen, nietwaar!?
En het resultaat is ernaar: ook dit is weer geslaagd!
Daarna de samenbouw van de cabine:
En ook nu weer: tientallen keren passen-en-meten!!
Gisteren en vandaag aan de cabine-inrichting gewerkt: ook hier weer veelal scratch, en véél passen en meten!!
Maar oei, wat gaat het mooi (worden!)..........
Wordt vervolgd!
M.vr.gr.
Jan