Echt waar? Serieus? Ben ik op dit forum nu echt de eerste die een Scania Next Gen gaat bouwen en daar een verslag van maken...?
Die zag ik niet aankomen eerslijk gezegd.
Maar goed, omdat ik het niet laten kan, en de GOFA bulk effe in de ijskast staat, ben ik uit pure nieuwsgierigheid maar eens begonnen aan dit lang verwachte model.
En eerslijk is eerlijk; de cabine is werkelijk zeer mooi gemaakt, alleen Italeri maakt zich er een beetje makkelijk vanaf door het oude chassis te gebruiken en dat alleen qua opbouw aan te passen aan de nieuwe wagen.
Ook weer niet de grootste ramp, maar als je dan toch een nieuw model maakt....
Ook de naven en de wielen, ik kan me haast niet voorstellen dat er nog weg veel wagens de weg op komen zonder super singles, maar dat kan ik mis hebben. Daarvoor ben ik al veel te lang uit de bandenbranche verdwenen.
Maar zoals gezegd, de cabine is top, en er is zeker optisch gewoon een prachtig model van te bouwen.
Deze keer gekozen voor een wagen van Kees in't Veen, en daar gaan we weer...: verreweg de meeste werkpaarden zijn van het type R, en niet van het paradepaardje de S.
Ik zag op facebook overigens wel al iemand die met volle overgave begonnen was aan het ombouwen naar de meer gangbare variant, en dat is met toch een partij werk... Maar het lijkt wel heel mooi te gaan worden.
Mij niet gezien, deze wordt voor 98% OOB gebouwd, zoals ie in de doos zit, maar dan hier en daar wat opgeleukt naar het voorbeeld van Kees.
Lichtbak, doorgetrokken achterpartij, lampen en de traanplaat over het chassis, dat hierdoor toch gewoon verdwijnt, dus Who cares...?
Plaatjes dan maar.
Vanaf de eerste opening van de doos tot aan de stand van vandaag:
eerst het voorbeeld:
Dan gaan we de cabine als volgt in elkaar zetten: het achter paneel wordt er gewoon uitgelaten, en voor het spuitwerk kan dat er gewoon in, aan de binnenkant met tape vast zetten, en gewoon mee spuiten. Naderhand lijmen we dat er in, en klaar is Kees....
Naar de spuiter:
Chassis er onder, en de bumper met de spatborden eraan gehangen met een tapeje voor de passing, zodat de bumper er straks netjes op past na het spuiten.
Traanplaat op maart maken.
Past allemaal lekker:
Bumper eerst wit:
De bumper eerst goed door laten harden, zodat de verf er straks niet af komt als ik het witte deel afplak voor de blauwe laag.
Dat is nog het enige dat echt tricky is, maar voor de rest maak ik me geen zorgen meer.
Dit model komt helemaal goed, en zeker als de decals straks eens klaar zijn en gemonteerd kunnen worden.
Dan kan de blanke lak er op, en gaat ie onder een glazen kap naar de nieuwe eigenaar.
Mar voor die tijd zal er toch nog wel een en ander aan details moeten worden aangebracht.
Brouw ze!
Groet,
Basil.