Hallo beste brouwers!
Het is al weer een aardig tijdje geleden dat ik wat gepost had.
Dit betekend niet dat ik ik stil gezeten heb, nee natúúrlijk niet!
De afgelopen tijd had ik een aardig voorraadje AMT/ERTL kits gekocht en daar zitten een paar Freighliners tussen.
Nu wilde ik geen normale standaard Freighliner hebben, maar moest het natuurlijk weer iets bijzonders/ afwijkends wezen of worden.
Met ome Koos het één en ander bekeken en gezocht, om uiteindelijk bij de Freightliner met terug geplaatste vooras uit te komen.
Ik vind dit een mooi en stoer voertuig, en dacht dat dit wel te doen moest zijn.
De enige die we als model tegen zijn gekomen, is die op timstrucks.com, Tim heeft deze ombouw ook eens gedaan, dus geen diverse modellen van te vinden.
Goed, na wat met elkaar beraadslagen worden het uiteindelijk 2 cabines, waar wat onderlinge verschillen worden gehouden.
Dit betekend dat het een duo build gaat worden met Ome Koos die de 3 opstappen gaat gebruiken, en ik de 2 opstappen als je de bumper meerekend.
We zullen allebij een verschillende aanpak van het model hebben, en zullen er uiteindelijk 2 verschillende modellen staan die vanuit dezelfde basis komen.
Gisteren op een hele drukke en gezellige modelbrouwersdag, zijn deze 2 cabines voor eerst aan het publiek voorgesteld.
Voor het verslag laat ik zien hoe de ombouw tot stand gekomen is en werk zo naar de huidige situatie toe.
Als éérste heb ik de deuren van de 2 ribbels ontdaan, die alleen op de oude Freightliners zitten.
Later toen deze helemaal glad waren, met een stukje sprue de gaatjes voor de deurklinken dicht gebrand en glad geschuurd.
Vervolgens de 2 cabine delen aan elkaar gelijmd en de naad die je vaak bij deze modellen ziet, met 0,5mm rond afgeplakt, geschuurd, geplamuurd en weer helemaal netjes geschuurd.
Op deze manier wild ik de naad helemaal weg zien te werken zodat alles goed glad is.
Met dit werk sneuvelen natuurlijk wat rivetjes die op de cabine gegoten zitten.
Omdat je later met nieuwe rivets toch verschil ziet, heb ik besloten om alle rivets weg te schuren, en alleen de achterplaat intact te houden.
Op deze manier zie nergens verschil, en kan ik de rivets zoals bij de echte op de juiste plekken aanbrengen.
Dan worden de onderzijden van de cabine weg gezaagd, en de nieuwe zijplaten met de naar achteren geplaatste wielkasten en en nieuwe instappen gemaakt en er onder gelijmd.
De koplampen worden ook naar beneden toe verlpaatst, omdat bij deze kit de koplampen te hoog zitten, en voorzien van de nieuwere rechthoekige koplampen.
Om vervolgens de gehele cabine met de Punch and Die set, opnieuw te gaan rivetten.
Met tape en waarop ik de afstand streepjes heb staan, heb ik op deze manier de rivets weer aangebracht.
Met het tellen ben ik gestopt, maar weet dat er zo'n 450 tot 500 rivets in deze cabine gaat.......en dan nog een keer bij de andere cabine.
Bij de voorruit moest er ook geschuurd en op de hoeken geplamuurd worden, om er vervolgens een nieuw raamrubber er op te plakken.
De middenstijl is er uit gehaald, en wordt vervangen door een smal exemplaar, waarbij de voorruit IN het kozijn komt, en niet achter het kozijn.
Dan de nieuwe wielkast randen......
En een nieuwe plaat voor de afwerking van de nis aan de achtekant gemaakt.
Het schuine stukje in de nis wat op de achteplaat zit, wordt hiermee recht geschuurd, en net zoals op de referentie foto's naar de nieuwe situatie gebracht.
Op het chassis worden alle delen met rood ziin aangegeven, weg geschuurd omdat de vooras anders komt te zitten.
Ook op de vooras wordt het gedeelte waar de stuurpomp komt te zitten, weg gesneden.
Om de voorwielen binnen de kasten te houden, heb ik de wielringen of verbreders, verder uitgeboord en helemaal over de naven heen geschoven.
Op deze manier wordt de as niet breder, maar kan je nu wel de remboosters aanbrengen.
Op de achterzijde een recht tussenspant met de 2 achterlicht units.....
De brandstoftanken verlengen en even met houtlijm fixeren.....
De stuurpomp met een zelfgemaakt afstandstukje op het chassis plakken.....
De nieuwe uitlaat toren ietwat wijzigen omdat er maar 1 uitlaatpijp komt te zitten.
En de cabine even passen.....
Vervolgens op de motor een turbo er op schroeven, de uitlaatpijp met flexibel stuk zelf maken, van een evergreen buis een nieuwe demper maken en met een aluminium buisje de pijp er op.
Ook de steun voor de versnellingspook komt nu anders te zitten, deze ook ietwat zelf aangepast naar de nieuwe situatie.
En dan de primer er overheen blazen en kijken maar.
Zo heren, de Freightliner is zoals op de laatste foto's, ik hoop hiermee, samen met ome Koos, weer een leuk project gestart te hebben.
Tot de volgende!
Hermann.