Bouwverslag Nr. 11
Beste mensen,
We zijn weer een paar stapjes verder gekomen.
Eerst maar iets, wat ik vergeten was bij het vorige verslag.
Aan de motor moesten nog twee luchtfilters komen. Ik had hierbij de keuze uit verschillende uitvoeringen. De meest voorkomende is een vierkante doos, die vond ik niet mooi, want die dekt dan een aardig deel van de detail af, maar gelukkig was er ook een variant met twee ronde filters, die zien er naar mijn smaak een stuk beter uit. Het oog wil tenslotte ook wat...
Nu ik toch bezig was, hier nog een plaatje van het chassis inclusief de complete uitlaat.
De vooras is inmiddels een tweede exemplaar, de eerste bleek niet te passen , ik had de boog in het midden toch een beetje te diep gemaakt, waardoor de voorwielen te diep in de wielkasten vielen.
Dus maar weer een nieuwe gemaakt, vervelend is altijd, dat de hele boel weer voorzichtig uit elkaar moet worden gehaald, dus ook weer nieuwe fusees en een nieuwe spoorstang moeten maken.
Toen waren de achter spatschermen aan de beurt. Om alles een beetje stevig te krijgen, heb ik maar weer teruggegrepen op de metheode, die ik eerder had toegepast. Stangetjes van dikke paperclips
gemaakt en die met secondenlijm vastgezet. Het was wel even puzzelen waar ze precies op het spatscherm gelijmd moesten worden.
Verder met de bouw. De koplampen, ik vind dat altijd een belangrijk onderdeel van het uiterlijk. Het is en blijft een lastig karweitje om een paar mooie lampen te maken. Ik had geen enkele maat, dus moest alles met het timmermansoog vanaf de foto's gemaakt worden. De glaasjes zijn niet zo moeilijk, alleen het koplamphuis vereist wat inprovisatie talent..
Uiteindelijk met behulp van een spinner van een propeller als malletje en een stukje verwarmd plastic sheet kon ik twee exemplaren fabrieken.
Nu heeft de truck eindelijk zijn "gezicht"...
Een nieuwe hoofdstukje, de laadbak.
Op veel foto's zie je alleen de kipper uitvoering, daar lijken er toch wel heel veel van gerestaureerd te zijn. Maar ja, ik vind een normale vrachtuitvoering met huif toch wel het mooiste, gelukkig zijn daar ook wel foto's van te vinden. Ook hier weer de nodige variaties. Keuze genoeg. Wat me ook opviel, was het feit, dat de laadbakken vooral allemaal uit aluminium of staal zijn opgetrokken. Haast geen houten zijkleppen. Alleen het schot aan de voorkant is meestal van houten latten met een metaal frame.
Ik ben maar begonnen met het onder -frame, waarop later de vloer en de zijkanten komen. Ik ben nu bezig om het voorste schot te maken.
Tot zover,
Met vriendelijke groet,
JohnH