Verder met de motor. Op de DMTC fotki site de nodige referentiefoto's geraadpleegd en aan de hand van foto's op het web. Enige eigen "modellers-freedom" is ook hier toegepast. De leidingen, slangen en filters etc zijn voor het oog aangebracht en niet om een 100% technische replica te maken.
De aanpassingen na het blok zover mogelijk te hebben gedemonteerd, schoongemaakt en weer gemonteerd:
Ziet er zo natuurlijk nog redelijk rommelig uit maar met het karakteristieke Mack-goud erop en enige details geschilders is het net echt. Toch wel handig dat Mack de blokken goud spoot, kun je in je modellen mooi een beetje "period-correct bling-bling" aanbrengen
Eenmaal gemonteerd krijgt de motor nog wel wat leidingen, kabels en snoeren:
De cabine kwam dus zo goed als schoon uit de remolie. Ik heb alleen uiteindelijk nogal wat werk gehad aan de geribbelde plaatjes rond de koplampen. Die koplampen zelf waren in de kit meegegoten als chroom geruite bolletjes, geen kijk gelijk dus die uitgeboord, lijkt al een stuk beter:
Probleem was dat ik rondom de plaatjes in een soort sponning de remolie, verf- en lijmresten niet weg kon krijgen. Dus met een penseeltje wat thinner erachter laten lopen en zo de eerste losgeweekt en eruit gewipt. Dat ook bij de tweede, althans dat was de bedoeling. Deze werd aangevreten door de thinner, bleef vastgelijmd en brak uiteindelijk met een deel van de sponning weer af.
Na een duik in de rommelbak een paar plaatjes gevonden van een AMT Mack-R. Niet helemaal dezelfde maar goed bruikbaar. Vervolgens de sponning geprobeerd na te maken middels vijlen en schuren maar dat ging van kwaad tot erger. De gaten werden groter en niet haaks. Toen maar een motorkap van een Mack-R gepakt, daar de openingen uitgesneden en geplaatst in de DM-motorkap. Plamuren en schuren bood uiteindelijk een redelijke resultaat, allen is de mooie sponning verdwenen
Resultaat van dit alles:
De kenmerkende air-cleaner ontbrak bij mijn € 5,00 aankoop, maar hé voor dat bedrag! Een air-cleaner van een KW bood uitkomst, beetje opgeleukt met boutjes, de ringen sloten perfect aan op de cabine, dus dat kwam mooi uit. Aangezien we nooit standaard bouwen heb ik een andere air-cleaner gebouwd dan normaal. Op sommige spec-sheets van Mack eind 60/begin 70 komt een air-cleaner voor met een langere standpijp en een extra filterelement bovenop. Dus die maar gebouwd (het filterelement staat niet op de foto). Mooi aan laten sluiten op het dak met nieuwe stangetjes en boutjes
Het interieur werd destijds als standaard uitgevoerd in een vale kleur groen:
Het chassis voorzien van de nodige leidingen, ook hier weer een combinatie van referenties en eigen inzicht. De aandrijfas heeft in verband met het langere chassis een extra ophangpunt gekregen:
En zo was het ineens tijd om het geheel eens in de primer te zetten. Nu hier en daar nog een kleinigheidje wegwerken en de cabine in de spuitplamuur:
Het wordt sowieso een af-fabriek versie met kaal chassis, ik twijfel alleen nog aan de kleuren.
Ik twijfel nog tussen
-zwart chassis, aluminium tanks
-zwarte trilex velgharten
-aluminium velgringen
-alleen cabine een kleurtje
of
-cabine en chassis in één kleur
-alleen trilex-klemmen alu
-misschien het dakje wit (soort export versie icm de aparte air-cleaner en breed tandemstel)
Rolf