Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 7:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: ma 25 sep, 2017 19:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Het is me gelukt om een sleepoogpen te maken die nog past ook:
photo 421640

Het is wat gefriemel om alles op elkaar afgestemd te krijgen:
photo 421638

Het is misschien wat moeilijk te zien maar het onderste deel van het sleepoog rust óp de bumper en het bovenste deel valt in een halfronde uitsparing bovenin de bumper:
photo 421641

De sleepoogpen komt ook precies tot aan het bovenste deel en valt mooi binnen de halfronde uitsparing:
photo 421639
Als straks (volgend jaar dus) alles gespoten is zal het beter te zien zijn. Nu is alles wit op wit..
Misschien wordt de sleepoogpen nog wat veranderd omdat de echte eigenlijk iets anders van vorm is. Eens kijken of het lukt om die vorm zo klein na te maken :roll:.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: di 26 sep, 2017 20:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Mooie verfijnde details Jeroen, gewoon rustig aan verder bouwen en dan komt het met deze Daf ook helemaal in orde. :brouw:
Gr. Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: di 26 sep, 2017 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Inderdaad Eric, gewoon rustig aan.
Vandaag maar even de bevestigingsstrippen rondom de uitlaatdemper gemaakt:
photo 421677

En zo moet ie dan aan het chassis komen te hangen:
photo 421676

Aan de buitenkant van die strippen hoort ook nog een hitteschild. Ik heb niet zo'n dun plastic materiaal wat ook makkelijk rond te maken is en rond gebogen blijft. Even nadenken en besloten om dit eens te proberen:
photo 421678
Dit is zelfklevende chroomfolie. Om straks het lijmen makkelijker te maken heb ik nu alvast wat plastic stripjes aan de achterkant van het draagpapier gelijmd met secondelijm.

De chroomfolie laat ik gewoon op dat papier zitten en hopelijk blijft dat na het vastlijmen in de ronde vorm ook netjes zitten op dat papier:
photo 421679
Ik heb wel even het chroom mat geschuurd zodat het meer op RVS (of zo) ging lijken..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: di 26 sep, 2017 21:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Weer mooi werk Jeroen.
Vind je het niet vervelend dat je niet meer kan meten aan de oude auto want ik vind het atijd vervelend iets te moeten maken zonder 1:1 voorbeeld
waar ook nog aan te meten is.
En jij bent ook een twijfelaartje die alles eerst afweegt en dan wat doet, dat heb ik al wel begrepen.
Dat je niet bent overgestapt op airbrush is jammer, nu ben je dus echt gebonden aan die paar weken mooi weer en kun je in de winter
allen iets doen bij de kachel. Ik dacht dat je op je werk toch nog een mogelijkheid had?
Hoe dan ook veel succes, ik ben benieuwd.

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: wo 27 sep, 2017 18:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Johannes, ik woon in een appartement 2 hoog en heb wel een berging beneden maar daar kan ik niks beginnen.
Op het werk is het beneden best wel stoffig en het is lastig om een goede setting te maken om met de airbrush te werken. In de winter kan ik wel op een zolder in het magazijn terecht maar het is maar de vraag hoeveel er die dag gestookt wordt in de loods en hoeveel van die warme lucht daar boven de zolder blijft hangen. Ook is het licht er niet al te best en er is daar geen stroom..
En het moet allemaal snel op de zaterdagmorgen. Ik heb dan maar 3,5u de tijd..
Oftewel, het zou dus misschien wel kunnen lukken met de airbrush op het werk maar heel praktisch is het allemaal niet.
Ook niet met spuitbussen. Alles beneden bij de roldeur klaarzetten en naar buiten lopen om het spuitwerk met spuitbussen te doen is veel handiger voor mij.

Aangezien de cabine geel moet worden (lastig om goed te spuiten) en ik dat het liefst nu eens in één keer meteen goed gespoten wil hebben heb ik mezelf toegezegd dit pas te gaan doen als het weer mooi weer is.
Ik heb nog de spuitbussen staan die ik toendertijd ook al voor de laadbak heb gebruikt (Duplicolor) heb dus geen extra investering nodig.
Laatst nog zo'n oude spuitbus moeten gebruiken en die spoot, ondanks de leeftijd, nog beter dan de Motip die ik nu gebruik.

Alle voorbereiding kan ik wel alvast doen maar vergeet niet dat ik ook nog een hele binnenkant te maken heb. Ik moet de cabine nog ontelbare keren ter hand nemen en als die cabine reeds gespoten zou zijn wordt die er niet echt beter van..
Ik hoop dat je zo een beetje een beeld hebt gekregen waarom ik het liefst met spuitbussen werk? Soms thuis toch 'even' een paar dingetjes met de airbrush spuiten en binnen 'n minuut gaat de rookmelder al af...

Voor wat betreft het ontbreken van het origineel, ik heb mezelf toegezegd dat deze wagen afgebouwd moet gaan worden en ik let vooral op hoe de vrachtwagen er straks bij zal staan. Natuurlijk stop ik er voor mijzelf nog detailwerk in maar dat is nu voor mij niet meer het belangrijkste aan dit project.
En ik probeer hem zo netjes mogelijk af te werken wetende dat ik het nu moet doen met reeds gemaakte onderdelen van minstens 10jaar geleden. Dus perfect hoeft niet en gaat niet maar ik ga er zeker het beste van proberen te maken!

Ik heb nog vele detailfoto's, ook van het interieur op mijn PC en ga gewoon een keer beginnen en zoeken/omrekenen naar de juiste verhoudingen en dan namaken in plastic. Ik zit er aan te denken om hem zó te presenteren alsof ie zojuist is afgeleverd is geworden bij Mertens. Of nee, toen moesten wij hem zelf nog ophalen...

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: wo 27 sep, 2017 18:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Ik heb ook een heel scala aan duplicolor bussen en die doen het altijd. Ook als ze al enige jaren stil hebben gestaan. En je kan ze ook ver leeg spuiten zonder al te veel druk verlies .
Jou een beetje kennende Jeroen, gewoon maar wachten op de voor jou goede spuit condities.
Gr. Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: wo 27 sep, 2017 23:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Niet helemaal tevreden over de trekpen, heb ik deze een beetje aangepast.
Stukje sprue verhit en uit elkaar getrokken en als een lusje af laten koelen. Daar het topje van afgesneden en dat gelijmd op het onderste stukje trekpen:
photo 421738
De eerste poging was wat te breed uitgevallen. En aangezien de ruimte beperkt is in het holle gedeelte in de voorbumper ging dat knellen. De voorbumper wordt ná de trekpen op het frame geplaatst en dat gaat met de nieuwe variant net even wat beter maar ook klopt ie nu beter met de werkelijkheid..

Ook een beginnetje gemaakt aan de uitlaat. Wat restjes bij elkaar gesprokkeld en gekeken wat daarvan te gebruiken was. Met nog wat ander los spul is dit het aansluitpunt op de demper:
photo 421737

Dan moet er een stukje uitlaatbuis komen (beetje verhitten boven een kaarsje en wat in vorm buigen) met daaraan een 'flexibel' stuk:
photo 421739
En dan rest nog het laatste stuk uitlaatbuis welke dan onder de accubak uitkomt. En dan nog drie ophangsteunen maken en die aan het chassis vastlijmen.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: do 28 sep, 2017 19:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Het montagepunt aan de achterzijde van de uitlaatdemper had ik al gemaakt.
Ook een begin gemaakt aan de uitlaatbuis. Na nog een beetje frotwerk met divers afval-/restmateriaal heb ik de uitlaatbuis nu in ruwbouw klaar:
photo 421801
Het stripje waarmee die onder de accubak wordt gelijmd nog iets inkorten en dan even tijdelijk met tape op zijn plek houden.

Dan kan ik links en rechts van het 'flexibele' deel nog een steuntje maken:
photo 421802
Het witte uiteinde is eigenlijk massief maar heb daar een gat in geboord. Iets te ver ook nog dus dat wordt nog even bijgewerkt. Daarna heb ik het uiteinde boven een kaars verwarmd om het dan op het werkblad aan te drukken waardoor de omgezette rand is ontstaan. Hier en daar nog wat afwerken maar ik ben tevreden. Uitlaat wordt staalkleurig en de binnenkant wordt zwart geverfd. Want roken/roeten dat deed deze toch best wel..

Ik had me er ook makkelijk van af kunnen maken door simpel 'n buisje te buigen maar dit is dan toch weer zo'n dingetje waar ik even wat meer aandacht aan schenk. Omdat ik weet hoe het eruit heeft gezien op de echte en dan is het voor de 1:24 variant toch ook wel mooi om daar wat in de buurt te komen..
Het flexibele stuk in de uitlaat heb ik in die bijna 10jaar dat ik met deze vrachtwagen heb gereden volgens mij wel 3 of 4 keer laten vervangen. Als die dingen gaan verslijten gaan die op een gegeven moment rammelen en resoneren en daar wordt je niet blij van...

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: do 28 sep, 2017 22:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Mooi detailwerk weer Jeroen.
En vaak omdat zulke dingen dan een soort van extra herinnering hebben (het zij leuk of niet) besteed je daar inderdaad automatisch meer aandacht aan, zo van dat MOET er op.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: za 30 sep, 2017 11:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Dank je wel. Iets in mij zegt dat ik dit project maar snel moet afmaken maar ik denk dan ook weer van: misschien toch nog even dit en ook nog even dat wat meer aandacht geven..

En zoals eerder al vermeld wilde ik graag wat onderdelen in de grondlak hebben. Zodat ik weet of daar nog wat werk aan te doen is.
Vanmorgen dus naar de zaak gereden en alles wat ik alvast kon spuiten heb ik gespoten:
photo 421908
En dat ziet er meteen héél anders uit! Ben ik erg blij mee want alleen de dieseltank behoeft wat nabewerking..

Nu het witte (en zwarte en rode) plastic verborgen zit achter grijze grondlak komen de details ook al wat beter uit.
Zoals bijvoorbeeld bij de deurgrepen:
photo 421909
Nu zijn die ondertussen al wel zwart gespoten maar nu zie je het tenminste wat beter.

De disc die op de uitlaatdemper moet komen had ik in chroom gespoten maar omdat die er héél lang over doet om uit te harden en je er dus niet tegen aan moet stoten...
Die moet dus even opnieuw maar dat is niet zo erg.

Mijn dag is goed begonnen ondanks het kl*teweer!

gr Jeroen

ps: mocht iemand zich afvragen wat er op de bovenste foto in het midden bovenaan staat, dat is het hele onderstuk waar de laadklep aan opgehangen wordt. Vanwege de twee cilinders die niet mochten bewegen tijdens het spuiten heb ik er een constructie van sprue voor gemaakt om dat te voorkomen en ik toch alles goed kon raken met de grondlak..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 54 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement