Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 10:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 25 jun, 2017 18:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 19 okt, 2014 13:53 pm
Berichten: 40
mooi stukje werk Jeroen
word een zeer realistisch model
blijf het met grote interesse volgen ,

gr Jos


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jun, 2017 19:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Mooie update ook weer Jeroen, zeker ook het totaal plaatje van de trekker/oplegger.
Je krijgt zo al een mooi beeld van hoe het gaat worden.
Succes met de verdere bouw.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jun, 2017 19:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Netjes, maar hoe heb je de juiste plaats van de gaatjes gevonden dan?

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jun, 2017 19:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Je houdt het hoekschildje op de juiste plaats en kijkt waar het pinnetje moet komen.
Die plek 'onthoud' je en dan boor je een gaatje.
Eerst het bovenste gaatje een beetje inboren en dan controleren of je goed zit. Zo ja, dan boor je het gaatje door.
Dan 'hang' je het hoekschildje in dat gaatje en bepaalt waar het tweede gaatje moet komen.
Ik begin altijd met 'n te klein gaatje zodat ik eventueel nog wat kan corrigeren in de gewenste richting. Dit kan met een boortje of met zo'n exactomesje met die spitse punt.
Uiteindelijk mogen de gaatjes best wat te groot zijn want die lopen door het spuiten toch vol met lak..

En zo heb ik dat met de knipperlichten ook gedaan. Werkt fijn, vind ik..
Helaas heb ik dat bij de Roseboom DAF niet gedaan dus daar mag ik alle moed bij elkaar verzamelen als daar de hoekschildjes en knipperlichten mogen worden gemonteerd :cry:.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jun, 2017 19:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
We kunnen nog van alles laten zien dus gaan we gewoon lekker door met foto's plaatsen..

Alvast alle velgen voor trekker en oplegger gespoten in rood:
photo 414142

Velgen in elkaar gezet en de banden erom gedaan:
photo 414140

Van LEGO een constructie gemaakt om de achteras op de juiste plaats te krijgen en te houden tijdens het drogen van de lijm:
photo 414141

De Frans Maas decals heb ik bijna een jaar tegen het raam laten hangen om het meeste geel er van af te krijgen:
photo 414143

Even checken of het chassis nog mooi recht is gebleven:
photo 414146

Ook de voorzijde bekeken, hoewel niet duidelijk te zien is het mooi recht allemaal:
photo 414144

Toch maar de typeaanduidingstrips van de cabine afgehaald om het spuitwerk makkelijker te maken:
photo 414145
Gaatjes en pinnetjes zorgen voor een zekere plaatsing als alles gespoten is. Het ziet er nu even niet mooi uit maar dat komt goed!

Er moest een extra chassisdwarsbalk gemaakt worden:
photo 414147

En hier geplaatst in het chassis:
photo 414150

Voor de uitlaatbevestiging moest ik toch even een nieuwe steun maken:
photo 414151

Zo past het wel aan het chassis:
photo 414149

Ik heb ook 4 blokjes gemaakt die gaan dienen als hulpveerstop:
photo 414148

De doorzichtige rondjes worden de stootrubbers:
photo 414152

De profielen om straks de schotelplaat op te monteren gemaakt:
photo 414153

Natuurlijk ook voorzien van 'boutjes':
photo 414154

Hier geplaatst aan het chassis:
photo 414155

Met de schotel erbij:
photo 414156

De hulpveerstoppen eraan gelijmd:
photo 414157

Voor vandaag weer genoeg om te laten zien. Moet ook weer niet té hard willen gaan :lol:..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 jul, 2017 21:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
Ook prachtig om te zien, hoeveel werk je er weer in stopt.
Echt prachtige details maak jij er bij.

Ook wel handig, die pen & gat verbinding.
Ik gebruik altijd voor dezeklusjes clearfix van humbroll. Transparante lijm die erg goed hecht, en dus transparant droogt, mocht er iets geknoeid zijn. Doe ik ook mn raampjes mee.

succes ook met deze mooie klassieker.

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jul, 2017 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Dank je wel.
Zonder al te veel op detailwerk in te gaan vind ik het soms toch nodig om hier en daar wat extra energie d'r in te stoppen. Het totaalplaatje zit vaak al in mijn hoofd en probeer daar naar toe te werken.

Maar weer een paar fotootjes er tegenaan gooien?

Ik vond dat de achterspatschermen iets te ver naar buiten kwamen ten opzichte van de achterwielen. Daarom de ophangbeugels wat ingekort:
photo 415691

Nu passen ze mooi bij de achterwielen:
photo 415692

Andere kant:
photo 415693

Achter de cabine op het chassis wilde ik wat aankleding. Daar is dit uit voortgekomen:
photo 415694

Zogenaamde bevestiging aan het chassis dmv pennen. De traanplaten zijn uitneembaar vanwege het schilderwerk:
photo 415695

Het frame een beetje in dezelfde vorm gemaakt als het chassis:
photo 415696

Nogmaals een foto:
photo 415697

De pennetjes een klein beetje aangepast:
photo 415703

De schokbrekers met hun ophanging een beetje aangepast. De basis is van een Scania 141:
photo 415699

De truc van de pinnetjes en de gaatjes nu ook voor de knipperlichten toegepast:
photo 415700

En hier op hun plek:
photo 415701
Ik boor in de achterkant van het knipperlichtje een gaatje van 1mm tot maximaal driekwart diep.
Daarin lijm ik een (te lang) stukje styreen rond 1mm waarvan het uiteinde is rondgeschuurd.
Als dit droog is kun je het lichtje clear oranje verven aan de voor en achterzijde. Dan de achterzijde zilvergrijs verven en daarna wéér de achterzijde schilderen maar dan matzwart. Ook een heel klein randje rondom het knipperlichtje meenemen om het rubber te simuleren waarmee het op de cabine gemonteerd wordt. Door het te lange stukje rondstrip heb je wat meer houvast tijdens dit schilderen en kan daarna tot de gewenste lengte worden ingekort..
Het mooie is dat het stukje rondstrip wat ín het knipperlichtje zit gelijmd op een lichtbolletje lijkt en het zilvergrijs weerkaatst mooi het licht. En dat allemaal voor een onderdeeltje van zo'n 4 bij 2,5mm :lol:..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jul, 2017 22:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Het zijn vaak de kleine dingen die het doen, dus je veel werk of niet voor een klein onderdeeltje, straks zie je het er wel vanaf.
Het gaat een mooie cleane DAF worden straks Jeroen waarbij je weer goed moet kijken of de details nu standaard zijn of dat je ze zelf weer iets hebt aangepast zodat het net wat mooier aansluit of met de vorm mee loopt.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 jul, 2017 21:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Verder met de Frans Maas DAF 2800.

De balk met schokbrekers gemonteerd aan het chassis en achteras:
photo 415933

De dieseltank aangepast in grootte:
photo 415934

De drager voor de opbergkast in aanbouw:
photo 415935

Het frame voor de 'kettingbak' passen op het chassis:
photo 415936

Met de traanplaten erin:
photo 415937

De ophangbeugels voor de dieseltank in aanbouw:
photo 415938

Het stukje wat van het chassis is gesneden werd bewaard omdat dat nog nodig is:
photo 415939

De beugels kloppen nu qua hoogte. De tank behoeft nog enige afwerking:
photo 415940

Het kleine plaatje dat van het chassis werd gesneden met plasticplaat wat opgedikt zodat de dieseltank evenwijdig aan het chassis hangt:
photo 415941

Hier even uitproberen:
photo 415942

Nogmaals het frame, nu van de onderkant:
photo 415943

Opbergkastje voorzien van gaatjes en de ophangbeugel voorzien van pinnetjes:
photo 415944

Ook zonder lijm blijft het al prima zitten, het 'klikt' zowat op zijn plaats:
photo 415945

En als laatste voor vandaag, 2 beugels achter aan het chassis waar de achterlichtunits komen te hangen:
photo 415946

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jul, 2017 10:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Prachtig, kan niks anders zeggen!!!

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 59 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement