Hallo beste brouwers,
Hierbij nog maar eens een bouwverslag van mijn kant. Gezien mijn voorkeur voor oudere Amerikaanse trucks zal het niemand verbazen dat het een oude AMT bouwdoos is. De Kenworth Alaskan Hauler:
Hier is wat achtergrond info over de beroemde Moose Killers of Alaskan Haulers van Hill and Hill Truck Lines.
Ondanks dat deze trucks gemaakt zijn op verzoek van de klant Hill and Hill, denken velen dat het spatbord design exclusief werd geproduceerd voor Hill and Hill, maar dat is niet waar. Het design van deze Kenworth met zijn hoekige tranenplaat spatborden en butterfly hood gaan terug tot zeker begin van de jaren 60 zoals vroege types van het Canadese Kenworth 955 model met een needle nose.
In 1969 produceerde Canadian Kenworth (fabriek in Vancouver) nog steeds een truck die bijna identiek was aan de Alaskan Hauler, maar met een needle nose. Deze truck, alsook de 955 werden voornamelijk gebruikt voor loggers en oil field service. In de loop der jaren werden kleine wijzigingen aan de neus doorgevoerd en in 1965 werd de cabine geupdate, toch bleef het oude 955 spatbord design onveranderd door de jaren.
De Alaskan Haulers van Hill and Hill waren enkel W900 highway trucks welke door Kenworth werden voorzien van een logging/oil field uitzicht. Dit werd eenvoudig gedaan door onderdelen van verschillende Kenworth modellen te combineren. De radiateur en grill zijn zoals gebruikt op de LW, 849 en 548 modellen, de stalen tranenplaat voorspatborden zoals de 955 alsook de opties zoals de stalen bumper, radiator beschermer en trekhaak. De butterfly hood is geleend van de 548 en 855 oilfield Kenworths.
Dus ondanks dat de voorkant werd geproduceerd als heavy duty, was de cabine en rest van de truck een standaard W900. Ze werden zelfs nooit geleverd met het stalen heavy duty dak op de cabine.
Oorspronkelijk bestelde Hill and Hill de needle noses (1200 square inch radiator) maar door extra opdrachten voor de Alaskan Pipeline werden begin jaren 70 orders geplaatst voor trucks met grotere vermogens welke de grotere 1400 square inch radiators nodig hadden. Hill and Hill kon Kenworth overtuigen om het oude onveranderde (maar wel al uit productie zijnde) 955 spatbord te blijven gebruiken in de trucks die zij kochten. Ditmaal dus met een wide nose, zoals de bouwdoos.
Het is zeker waar dat er erg weinig wide nose versies gebouwd zijn voor andere klanten dan Hill and Hill in America.
De inhoud van de doos:
Al een beetje gebouwd aan de motor en het chassis:
En al eens een grove opzet hoe het geheel er uit moet komen te zien;
Het is de bedoeling dat hij er uit komt te zien zoals de Hill and Hill trucks. Dus ook zoals op de boxart.
Volgens vele modelbouwers in Amerika is dit de meest accurate kit die AMT ooit heeft gemaakt
. Hij bouwt alleszins lekker weg
.
gr
Eddy
En afsluiten doen we ook maar eens met een plaatje
: