Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 19:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 11 apr, 2017 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Het is een leuke bouwdoos van een stoere truck. Helaas heeft ie niet de kwaliteit van bijvoorbeeld Italeri of Revell. Hoewel deze ook wel eens een steekje laten vallen, hoor..

Het grote probleem bij deze Scania is het ontbreken van goede lijmvlakken. Dat wordt een ramp bij het in elkaar zetten van de onderdelen tot één geheel en kan makkelijk het spuitwerk verpesten.
Nu heb ik wel enige ervaring ondertussen en durf sneller van de bouwtekening af te wijken en mijn eigen plan te trekken.
Hoewel het niet veel gescheeld had of ik had de cabine in elkaar gedrukt.. Eerlijk waar, ik had het bijna opgegeven.

Ik heb de cabine een eerste keer gespoten maar was uiteindelijk niet tevreden over mijn afplakwerk. Cabine weer kaal gemaakt en opnieuw begonnen. Op 2 slordigheidjes na was ik nu wél tevreden. De minpunten heb ik voor het spuiten van de blanke lak nog even aangepakt.

Toen begonnen aan de afwerking. Achterramen erin en de decals erop. Deze moesten natuurlijk scheuren maar ik wist ze net nog te redden..

De deurpanelen waren lastig op hun plek te krijgen en zijn niet netjes geworden. Gelukkig wordt veel aan het zicht onttrokken. Maar toen ik ging proberen om het interieur in de cabine te schuiven wilde het maar niet goed lukken. Ik hield aan de bestuurderskant een kier over van een halve mm tussen onderkant deur/cabine en wielkast. En ik heb op verschillende plaatsen materiaal weggesneden in de hoop die kier weg te krijgen, het wilde maar niet lukken. Alleen met flink aandrukken was de kier weg maar kwam de onderkant van de deur naar buiten..
Liet ik het weer los dan kwam de kier weer terug.

Brak ook het deurpaneel nog los. Gelukkig alleen aan de onderzijde en niet bij het raam. Ik dat weer vastgelijmd en een stuk sprue gepakt met aan de uiteinden wat tape ter bescherming van de lak en de cabine voor een paar dagen aan de kant gelegd met het stukje sprue strak tussen beide deurpanelen geklemd.
Ik na een paar dagen toch even proberen en jawel, het paste nu wél!!
Door het vele proberen en aanpaswerk zijn er helaas 2 scheurtjes in de lak onderaan de deur gekomen maar die vallen niet heel erg op en alles wat ik heb weggesneden aan materiaal valt ook niet op. Wel hier en daar weer wat lak aangebracht en nu kan ik op naar de laatste loodjes.

Om Bazzz zijn vraag nog even te beantwoorden, de Scania wordt niet rood, wit, zwart zoals op de foto's van de echte. Ik heb de kleurstelling van een schaalmodel van WSI aangehouden en er een eigen draai aan gegeven:
photo 405647
De zonneklep is de zonneklep uit de bouwdoor maar dan aangepast.

Ook te zien zijn alle accesoires die ik straks makkelijk op hun plek kan lijmen omdat ik overal gaatjes heb geboord:
photo 405648
De koplampen zitten nog los en kunnen pas op hun plek vastgelijmd worden als de cabine helemaal klaar is en in elkaar zit. Door de bolling aan de achterzijde verhinderen ze het ineen schuiven van cabine en bodemplaat.

Ik had geen grote dieseltanks meer en heb daarom besloten om er dan maar een zelf te bouwen:
photo 405649

Vanwege de achterasophanging moest er een uitsparing in de tank gemaakt worden en verder heb ik de draagframe ook maar zelf ontworpen:
photo 405650

Voor alle spatschermen de steunen aan het chassis gelijmd:
photo 405651
In de spatschermen zijn gaten geboord en zo kan ik deze straks makkelijk vastlijmen, een van de laatste klusjes aan het chassis want..


..het chassis is gespoten en voorzien van het motorblok (kleur zelf gemengd en met de airbrush gespoten):
photo 405645
Ik heb gekozen voor zilvergrijze velgen om wat meer kleur aan het geheel te geven. Aan de bijrijderskant heb ik een opbergkist gemaakt en daar hangt ook het kastje met de hydrauliek voor de liftas.

Van de voorbumper de 2 verstralers afgesneden en het zeer kromgetrokken deel áchter de bumper met de lampen toch netjes vast kunnen lijmen:
photo 405652

Van de voorkant gezien:
photo 405653

Nu nog wat afwerken ín de cabine, voorraam erin, deurgrepen nog verven evenals de bevestigingsplaatjes voor de spiegelsteunen en dan alle accesoires erop lijmen. De voorwielen vastmaken dmv het naafdopje (ik twijfel nog tussen twee type banden) en dan de achterspatschermen nog vastlijmen. Slangenrek komt pas bij een eventuele oplegger aan de orde..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 apr, 2017 12:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 nov, 2006 10:35 am
Berichten: 644
Woonplaats: Lelystad
Goed bezig Jeroen, wat een schitterend exemplaar. Doet me denken aan mijn jeugdjaren. Een bedrijf bij mij (toen) uit de stad, had dezelfde kleuren. Het staat hem erg goed.
Maar wat een werk heb jij ervan. Ik heb ook meerdere 141ers gebouwd, maar niet zoveel problemen gehad dan jij dat hebt. Wel goed dat je door bent gegaan en dat je m niet in elkaar hebt gedrukt. Dat zou zonde zijn geweest en had je m beter aan mij kunnen geven :lol: .

Maar desalniettemin, ben jij doorgegaan, wat een verstandige keuze is geweest.
Succes nog even en hieronder een nostalgische foto van het bedrijf waar ik het over had.

photo 407742

Mooie dieseltank heb je ook gemaakt :brouw:

Succes verder met de afbouw.

_________________
scania v8 modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 apr, 2017 20:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Wat gaat dit toch ook weer een verschrikkelijk gaaf model worden Jeroen.
Heel verstandig dat je voor de bruine variant gegaan bent, die vind ik inderdaad toch mooier als de rode.
Ik ben heel benieuwd naar de eind plaatjes.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 apr, 2017 21:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Schitterende kleurcombinatie, zeer kenmerkend voor het tijdperk.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 apr, 2017 11:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Prachtig hoor, mooi kleurschema.
Alleen ik had de vloer van de cabine matzwart gemaakt maar verder geen kritiek.
Mooie tanks en ook de zonneklep staat hem goed.
Succes met de afbouw :brouw:

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 apr, 2017 21:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Mooi hoor Jeroen :brouw: .
De kleurencombinatie past helemaal in het tijdsbeeld. Je chassis ziet er echt goed uit, en het spuitwerk op je cabine is ook heel goed gelukt.
Toppertje weer.

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 mei, 2017 20:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
@ Christiaan: de vloer hoort inderdaad eigenlijk zwart te zijn. Ik ben hier te snel geweest en heb voor het gemak gekozen. Ook het plafond hoort niet bruin te zijn maar een lichtgrijs/beige. Dit kan ik niet meer veranderen.

Om de vloer toch iets meer aan te kleden heb ik vloermatten gemaakt. Uit schuurpapier:
photo 409628
Gelukkig is de foto wazig en kun je niet zien wat ik allemaal weg heb gesneden om de cabine goed passend te krijgen op de bodemplaat :?..

photo 409627

Voor de rest vond ik de cabine wat kaal van binnen en heb besloten om gordijnen te maken:
photo 409626
Niet al te best gelukt en ook lastig om het nog te doen als je er eigenlijk niet meer bij kunt. Ik heb meer verpest dan dat het er beter op is geworden maar gelukkig blijft het donker in de cabine en valt dat niet echt op..

Maar van buitenaf gezien toch een goede keuze geweest al zeg ik het zelf:
photo 409629

Nu zónder vingerafdruk op de cabine:
photo 409630
Ik heb bewust een afstekende kleur gebruikt voor de gordijntjes maar ik vind het wel passen.

Nu de cabine in elkaar zetten en de handgrepen naast het dashboard nog zien te plaatsen. Dan de cabine oppoetsen en de accesoires plaatsen. O ja, de deurgrepen en bevestigingsplaatjes voor de spiegels zijn ook geschilderd ondertussen.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 mei, 2017 14:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 jan, 2007 20:38 pm
Berichten: 848
Woonplaats: Drachten
Hij wordt mooi Jeroen. Uiteindelijk zijn de kleine minpuntjes alleen voor jou bekend dus dat zal de pret niet drukken. Ik zie de doos van DMTC (cementtrailer) op de achtergrond. Komt die er achter te hangen? Kan qua tijdbeeld prima.

Hessel

_________________
Mijn andere projecten:
- Convair B-double
- Peterbilt 378-119
- XL-specialized BD-trailer
- Centerline BD-trailer

(click) De 'Dutch Model Truck Club' website (click)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 mei, 2017 18:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Wat jij zegt, zeg ik ook altijd tegen mezelf. Om te voorkomen dat ik nooit tevreden zal zijn..
Hoewel er soms toch echt belangrijke dingen zijn om aan te passen mocht ik er niet happy mee zijn.
Zoals ik eerder meldde heb ik de cabine 2x gespoten. De eerste keer kwam de punt van het beige op de cabine niet mooi uit bij de naad van de deur en had ik het donkerbruin niet doorgetrokken tot aan de onderkant van de cabine. Dat soort dingen storen mij dus meer dan ergens een lijmvlekje in de cabine of een verkeerd kleurtje..

De kans is trouwens groot dat die oplegger erachter komt te hangen..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 mei, 2017 21:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 12 aug, 2013 9:24 am
Berichten: 59
Mooi model word het.
Ik heb de cement trailer bewonderd in Jabbeke die past er echt goed achter.

Succes verder.

Gr. Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 47 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement