Een lange periode van 'radiostilte' het afgelopen jaar:
- modellersblock: aan 3 trucks een begin gemaakt, maar dan weer alles terug in de doos gedaan, het was het toch net niet...
- Gesukkel met gezondheid: zware vermoeidheid (waardoor ook geen zin om te bouwen, internetten, facebooken enz. Veel slapen en rusten) en darmklachten (enkele darmonderzoeken).
Uiteindelijk tegen het eind van het jaar toch weer aan een projectje begonnen.
Na wat research en veel foto's bijelkaar gezocht te hebben de kit van de Scania LS111 van JCL erbij gepakt.
Toen ik de onderdelen bekeek realiseerde ik me dat het ook deze keer niet mee zou vallen; zowat elk onderdeel was scheef of op een andere manier niet vormvast.
Natuurlijk(!) weer een Braziliaan, een bouwtekening en de foto's erbij gepakt en een begin gemaakt aan de bouw.
Ik had besloten om de motorkap in zijn geheel te laten opengaan, zoals op de foto's van de 1:1 Scania's.
Alleen, het motorblok in de kit is enkel bedoeld als vulling onder kap, dus niet in detail te zien.
Dus allereerst begonnen met een motorblok, en wel een V8...
Daarna was het chassis aan de beurt.
Het chassis in de kit was zowiezo niet bruikbaar.
In plaats dat het chassis aan de voorkant naar buiten liep voor het motorblok, liep het naar binnen en alles was scheef en gedraaid.
Ik heb daarom het chassis van een Scania 142 torpedo genomen en daar enkel het voorste deel van de JCL-chassis aan gemaakt.
En zo ook meteen op wielbasis 4200mm gemaakt.
Hier een dryfit om te kijken of het kantelen van de motorkap werkt zoals ik het bedacht heb:
En verder enkele foto's van de verdere bouw en omdat in Brazilië Scania 111's oranje, oranje of oranje zijn, het model in Scania-oranje gespoten.
Helaas kwam ik er pas na het spuiten achter dat ik de koplampen uit de kit van JCL niet mooi vond en heb gaten geboord in de spatborden met een stappenboor voor lampen uit de onderdelendoos.
En zo staat hij er nu bij.
Ik hoop dat ik hem afkrijg voor Jabbeke...