Hallo beste brouwers!
Bedankt voor jullie complimenten en voor alle kijkers en luisteraars, bedankt voor jullie interesse.
Ja mannen, vandaag een update van een operatie, die betrekking heeft op de kantelsteunen van de kabine.
Om te beginnen, zat ik hier al een tijdje naar te kijken om dit te herzien.
Wat is nu het geval?.....de kabine raakt bij het voorover kiepen de voorbumper, en drukt als het ware de voorbumper een beetje naar binnen.
Het probleem hiervan is, dat de kantelsteunen te ver naar binnen steken, zodat het kantelpunt ook te ver naar achteren licht.
Bij het bekijken van referentie foto's en schade foto's, zie je dat de kantelsteunen aan de voorkant van de binnenste kabineplaat zit en de buitenste steunen helemaal voorop het chassis bevestigd zitten.
Dit betekend dat de kantelsteunen 3mm naar voren moeten.
Als eerste wordt de kabine op de originele steunen gehouden, want dit is je uitgangspunt, en de buitenste lange steunen weer losgehaald moeten worden, en naar voren worden verplaatst.
Het loshalen met heet water gedaan, en heb hiermee zonder schade de gehele buitenste steunen inclusief passtiften , van het chassis gehaald.
De pas stiftjes wegsnijden en de steunen helemaal op het uiteinde van het chassis geplakt.
Voor het loshalen wel even kijken hoe hoog de steunen op het chassis komen te zitten, want je hebt nu geen pas stiftjes meer.
Voor het loshalen zag ik dat de hoogte tussen onderzijde chassis en steun, exact 3,2mm was.
Hierbij heb ik een stripje van 3,2x1mm gebruikt, om de steunen weer exact op hun hoogte te krijgen.
Hieronder zien jullie het lengte verschil van de steunen, wat zo;n 3mm is.
Dan aan de voorkant de steunen op gaan bouwen zoals ze op de referentie foto's te zien zijn.
Tijdens het opbouwen van de nieuwe steunen, blijft de kabine op de oude steunen bevestigd zitten, zodat alles netjes recht blijft.
Dan worden de steunen van de steunen verder afgebouwd en verstevigd en de lange stang er doorheen gesoken.
Dit zo een tijdje laten drogen en uitharden, om later van kantelsteunen te switchen.
Op de onderste foto zien jullie de oude steunen nog zitten.
Als laatste worden de scharnierpunten van deze steunen er af gehaald en ook verlengd naar de kantelpen toe.
Later als dit gebeurd is, dan zijn de kantelsteunen ook door deze steunen ondersteund.
Nu is het dan de beurt om de oude steunen van de bodemplaat te verwijderen.
Hieronder heb ik dit alvast aan de rechterzijde gedaan.
Dan alles in elkaar zetten en de grill ervoor om te laten zien dat alles nog mooi vrij zit.
En als laatse.......waar het allemaal om te doen was.
Inderdaad, de kabine wordt nu over de bumper heen getild, en raakt nu niets meer.
Ook is het realisme weer wat verder benaderd......
.....was het natuurlijk ook om te doen.
Bij de oudere Actros modellen heeft Italeri hier rekening mee gehouden om de kantelsteunen lang gerekte ogen te geven.
Hierdoor til je als het ware eerst de kabine een beetje op, om vervolgens te kantelen.
Bij de lowliners die ik gebouwd heb, heb ik dit gelaten voor wat het was, want de bumpers waren sowieso verbouwd en de grillen kwamen ook wat anders in afstand te zitten, zodat ik bij de MP 1,2 en 3. hier geen last van had.
Goed heren, dit was even een operatie tussendoor en wat de kleur van deze lage Benz betreft.........ik neig naar de kleuren van de afsluitfoto.
Tot de volgende!
BronHermann.