Wie van de Heren kent deze nog??
Juist, de SCANIA 141 waar ik 10 jaar geleden in 2006 mee begon toen ik hier op het forum kwam.
10 jaar al weer, wat vliegt de tijd eigenlijk voorbij als je er zo eens over na denkt, in die tijd zijn er een hoop jongens/mannen gegaan maar zijn er toch ook een hele hoop bijgekomen.
Na de verhuizing van m'n ouders naar m'n eigen huis heeft deze SCANIA een hele tijd in een doos gelegen, wat jaartjes terug kwam ik hem met wat zoekwerk naar onderdelen weer tegen en heb ik hem met tape los in elkaar gezet en zo weer in de vitrine kast gezet.
Dat de cabine nog niet gelijmd was kwam doordat ik niet tevreden was over het spuitwerk, dat moest nog eens over, maar wanneer...
Afgelopen weken kwam ik op het www een foto tegen van een 1:50 model van een 141 LBS is de kleuren van de Norske Godslinjer, en mijn raderen begonnen als een gek te draaien.
Dus hup de 141 onder uit de vitrine kast vandaan getrokken, de cabine uitelkaar gehaald, doordat die met tape in elkaar zat was dit zo gebeurd.
Toen de cabine zwemles in een badje van BlueWonder gegeven en na een goed 9 jaar in de lak gestaan te hebben kwam hij er weer zo onder vandaan.
Het chassis had teveel hoekjes en plekjes waar slecht bij te komen was dus besloten daar een nieuw chassis voor uit een andere doos te gebruiken, het achterste stuk komt weer van een Italeri SCANIA 143 waarbij dit keer weer de liftas werkend is gemaakt en wel zo als het in het echt ook werkt.
Voor een verslag daarvan kan je kijken in het Topic van mijn Herintroductie project of het verslag dat Jeroen (Modertrucker) een tijdje terug in het Referentie Topic heeft gepost.
Zoals jullie op de overzicht foto van de cabine kunnen zien heb ik de spatborden die aan de cabine zitten gegoten er onder vandaan gesneden.
De schade die daardoor ontstaat weer opgevuld met wat evergreen.
Na het goed drogen van de lijm ook aan de binnenkant het overtollige materiaal weg gesneden.
Vervolgens de cabine in elkaar gelijmd, deels op de manier zoals Jeroen heeft beschreven in een Topic in het Referentie gedeelte.
Zodoende blijf je de deurnaden houden.
Maar wat een verschrikkelijke klote cabine is dit om in elkaar te zetten zeg
, des al niet te min is het toch aardig gegaan.
Ook de velgen moesten in mijn ogen veranderen, er zaten moderne 10 gaats velgen onder, in het magazijn gedoken om 5 gaats velgen op te zoeken.
maar die 5 gaats velgen zijn van VOLVO, en een VOLVO naaf op een SCANIA kan natuurlijk niet, dus het spul aanpassen.
Maar de naven uit de oude Italeri velgen zijn er rot uit te halen, elke keer breekt hij er uit of velloopt de boor waardoor het gat uit de midden zit of niet mooi rond is.
Dus wat dan... heel het hart van de velg er maar uit halen, en bij een reserve wiel ook maar dan net andersom.
En samengevoegd ziet dat er zo uit.
Vervolgens met MENG boutkopjes aan de gang geweest.
En vervolgens het spul in elkaar gelijmd.
Met een SCANIA naafdop er in (de naaf zelf moet nog gemaakt worden).
En dat dus 4x
En met de voorvelgen er bij waarvan ik de wielringen afgevijld heb (komen losse ringen op).
Dan nog wat accessoires die er op komen, een dakrek en 2 trappetjes, één van de 2 trappetjes is aangepast zodat hij aan de andere kant van de cabine past.
Het dakrek aangepast en heel het binnenwerk er uit gesneden, vervolgens van 1x2mm evergreen een nieuw frame gemaakt.
Van 1mm balsahout nieuwe vlonders voor in het rek gemaakt, dit vond ik het wat meer bij het tijdsbeeld passen.
En alles in elkaar.
(de oplettende kijker ziet 1 spijltje in het rek missen, deze was afgebroken en word nog een nieuwe voor in gelijmd).
Een lichtbak komt er ook nog op, die moet nog gemaakt worden.
Vervolgens alles eens los op en in elkaar gestoken om te zien hoe alles past.
Nu zijn jullie natuurlijk nog benieuwd naar de nieuwe kleuren.
Bij deze dan nog een foto van het 1:50 model wat ik tegen kwam als afsluiter.
Dit was hem even, als het weer nu nog even mee wil zitten kan ik de cabine en het chassis op nieuw in hun nieuwe kleuren spuiten.
Groeten Sebas.