Geïntrigeerd door de vrachtwagens aldaar, besloten om nog een poos in Brazilië te blijven
.
Daar kwam ik deze Volvo FH Globetrotter van
REITER LOG tegen.
Na veel research over de trucks en het bedrijf zelf (het is blijkbaar één van de grootste vrachtwagenbedrijven in Brazilië met honderden jonge trucks waar iedereen heel graag als chauffeur wil werken, volgens mij vergelijkbaar met Eddie Stobart in Engeland).
Als basiskit heb ik de
Italeri 3849 Munari 'il Drago' Volvo FH16 XL gebruikt en zoveel mogelijk een
chassistekening (aangevraagd bij Volvo Nederland) van een FH 6x2 met wb 3,60 mtr aangehouden.
Dat is best lang, maar ik zie eigenlijk alléén maar lange trekkers in Brazilië.
Heeft misschien iets met de gewichtsverdeling of regelgeving te maken...
In eerste instantie heb ik geprobeerd om een photo etch 8x4 chassis van A&N (overgenomen van Christiaan Wagenaar, reeds in elkaar gezet) aan te passen, maar dat liep uit op een fiasco toen ik er de zaag in zette om hem in te korten.
Zodoende toch het chassis uit de kit kaal gemaakt, verlengd en een 6x2 kit van A&N genomen.
De tag axle opgetrokken, dus met ingedrukte luchtvering (elefantfeet, zoals Andrey het noemt...).
Gelukkig toch een aantal dingen, zoals de dwarsbalken (enigszins aangepast), AdBlue tank en spatborden van het 8x4 chassis kunnen gebruiken.
Om het Globetrotterdak te kunnen monteren, het bovenste stuk van de achterwand van de XL-cabine afgezaagd en verruild met dat van een
Italeri 735 Volvo FH.
Dus niet simpelweg de achterwanden gewisseld, want de 'vlakken' bij een nieuw model zijn iets anders ingedeeld dan bij een FH1.
Ik zal het bovenstaande door enkele foto's proberen duidelijk te maken en de belangrijkste aanpassingen/ verbouwing te laten zien.
De bouw van het chassis:Het aanpassen van de cabine:Het interieur, met de zittingen van de stoelen op de vloer gemonteerd voor een superlage zit ...Het motorblok, met een carter van een MAN en versnellingsbak van een DAF:En de trailer:OOPS!!!Dat ging niet goed!!!
Tegen beter weten in:
Bij het spuiten van de blanke lak: waarschijnlijk een combinatie van een te lage temeratuur in de garage (buiten was het rond het vriespunt), te vochtige lucht, dus doffe plekken, dus te dik gespoten, dus blaren in de lak!