Hallo beste brouwers,
Theo,
Bedankt voor de tip en had zelf ook al zoiets van een dun regenpak.
Echter, de lak kon ik er later zo af vegen, waarschijnlijk net even ander soort kunststof.
De proef met papier, water en houtlijm is inmiddels op een proefstuk gedaan en moet eerlijk zeggen dat ik er al behoorlijk enthousiast over ben.
Nog even wat water/houtlijm meng verhoudingen uitproberen om later dit bij het definitieve zeil te doen.
Goed heren, we zijn weer een stukje verder gekomen.
Momenteel had ik vooral weer zin om de chassis verder uit te werken.
Aangezien ik dit toch 1 van de leukste onderdelen van de truckbouw vind, ben ik mijzelf eens even gaan verdiepen in de indeling van de technische attributen die binnen het chassis zitten.
Op de éérste plaats, als men de MP2 zo uit de doos bouwt, is hier helemaal niets mis mee.
Echter in mijn geval, waar dadelijk 3 Lowliners op een rij staan, wil ik deze kleine onderlinge verschillen er juist wél in hebben.
Dit alles heeft te maken met eerdere en latere bouw series van de Actrossen.
De begin serie van de MP2 heeft een vrijwel identieke chassis indeling als de MP1, inclusief de langere gladde AP naven.
De laatste MP2 modellen die in Duitsland ook wel de MP2,5 wordt genoemd, had binnen het chassis een andere indeling en wat kleine optische wijzigingen zoals, chromen randen om de koplampen, euro-5 uitlaat en de motor was ook weer ietwat onder handen genomen.
Dit was vooral het aanloop-model naar de MP3.
De MP3 van de latere series was alles binnen het chassis sowieso anders ingedeeld.
De gewone 2 assige standaard trekkers hadden bij de MP2 en MP3 ook een korte chassis versie, zoals de MP1 zeg maar.
Goed, dit even ter theorie om vervolgens even te gaan kijken hoe dit er dan uitziet.
Het was vooral veel.....héééél veel priegelwerk......maar dan heb je ook wat.
Aan de binnenkant van beide chassis heb ik het onderdeel van de lucht verdeling uiteindelijk weer verwijderd, in stukken gesneden en alles ver- en nieuw gemaakt......
De MP3.....
En even mét vlakke koppelschotelplaat.....
Dan de MP2 waarbij de luchtpot en kast nog in aanbouw zijn.
Hier komt gewoon een single-pot te zitten ipv de dubble-pot van de MP3.
Dan de vooras met 1mm dik stripje styreen verstevigen, omdat ik inmiddels er achter ben dat de vooras, aan de bijrijderskant door wil gaan hangen en later afbreekt.
Had dit euvel al bij de sideloader ondervonden.
Een metaal-as of deze manier zijn de beste oplossingen om dit probleem te ondervangen.
Uiteindelijk zie je er helemaal niets meer van.
Dan de aandrijfassen uitschuifbaar maken en de kruiskoppelingen heel voorzichtig los snijden en functioneel maken.
En dan het totaalbeeld.....
Zoals jullie zien zit hier veel fijn werk in.
Ondertussen ga ik hiermee verder om nog wat overige kleine zaken te maken, zodat deze chassis dadelijk helemaal spuitklaar zijn.
Dan is het de beurt aan de motoren en de aqua-tarders om vervolgens als laatste hand op de verkabeling te leggen.
Chassis en kabels worden in 1 keer gespoten, omdat ik bij de MP1 heb gezien dat bij een donkergrijs chassis, het verschil van de zwarte kleur van de kabels nauwelijks te zien is, en de verkabling makkelijker op het plastic te lijmen zijn dan op de gelakte delen, dussssssssss.
Voor iedereen fijne dagen gewenst en tot de volgende maar weer.
Bron:
http://forum.trucksfoto.pl/index.php?topic=22231.90Hermann.