Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 15:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 223 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 23  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 12 dec, 2016 20:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Inderdaad flink bezig geweest Hermann. Een zeer goede keuze om de velgen aan te pakken , de wapperbak (Ja Onne , die houden we erin :lol: ) gaat echt MEGA leven.
Gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 dec, 2016 21:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Hermann,

ik zie nog een details dat je vergeten bent :mrgreen:

Op de foto's van het origineel zie ik van die bevestigingsogen om de trailer vast te kunnen sjorren op boot of trein.

Dat zit er op jouw model (nog) niet op :D

tevens kan je een bundeltje visdraad bevestigen aan het bedieningspaneeltje voor de luchtvering.
voorbeeldje van hoe ik het heb gedaan
gaatje boren en visdraad een beetje laten doorsteken om een bedieningsknopje te simuleren.

photo 279509

Het is maar een tip hé :wink:

Dat zie je wél aan de buitenkant maar van de andere bekabeling van remmen enzo zie je niet veel meer van.

Maar dat zal je wel niet afschrikken zeker :mrgreen:


groetjes

Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 dec, 2016 14:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Wederom bedankt voor jullie reacties en interesse! :brouw:

Ives,
Ik had hier al aan gedacht maarrrr.......ik zie vele malen bij de echte trailers én megatrailers dat dit een gesloten box is.
Bij deze is inmiddels al een gesloten box gemaakt en ligt nu uit te harden.
De bekabeling zal simpel blijven, omdat het vooral om de buitenkant gaat en de trailer zo laag ligt dat hier inderdaad niets van gezien wordt.
Bij de trekkers en open trailer chassis is dit een ander verhaal. :wink:

Wél heren, het assenstel is nu compleet.
Als eerste heb ik de remboosters moeten vermaken omdat deze aan de onderkant van de bladveer komt te zitten, en hierdoor de remboosters dus lager komen te zitten, de JCL delen waren het voorbeeld. :wink:
Tevens de messing assen geslepen en de uiteinden waar de velegen op komen te zitten er ook afslijpen, dan met een binnenbuis de uiteinden weer op de dunnere binnenbuis plakken met secoondelijm en je hebt een mooie as waarbij de wielen draaien en het middenstuk vast zit in de styreenbuis.
Oh ja, de naven moesten ook zelf gemaakt worden, de kitversie waren te groot en de naven van de accessoires-set waren de naven zeskantig, tja....zo makkelijk kwam ik er niet vanaf. :lol:

photo 395018

Dan de velgen zilver lakken en het hart van de velg zwart lakken met Tamiya verf en met een satéprikker de boutjes aantippen.
Voor de beginnende heren hier op het forum, het schilderen van het zwart, een iets grotere kwast dan je in 1e instantie zou pakken, de kwast zo plat mogelijk houden de velg rondraaien, succes verzekerd. :brouw:
Direct na het schilderen wel even in het hart blazen, om er zeker van te zijn dat alle openingen open zijn.
Het hart rondschilderen is op de hand gedaan en heb maar bij 2 velgen een hééél ietsiepietsie ieniemienie uitgeschoten.
Dit was met een hééél ietsiepietsie ieniemienie zilver zo weer verholpen.

photo 395019

De lichtbak ligt nu nog op een aantal bestelde lampen te wachten, Hamburgerlichtjes en een setje koplampen voor US Trucks, omdat deze dezelfde maat hebben en er nog een achteruitrijlamp en mistlamp op moet komen. :wink:

Dan het assenstel verder afgebouwd cq gedetailleerd.....

photo 395020

photo 395017

Dan de schijfremmen en remboosters er even los op.....

photo 395022

En dan......ja dan is de het tijd om eens te kijken voor het zijl.
Na een goede tip van een medebrouwer op het MLF, kreeg ik de tip om het zijl van papier te maken en dit met water en houtlijm in te strijken.
Hierna kan je het lakken en er decals op aanbrengen zonder dat het papier scheurt.
De keuze??????......kadopapier, lekker groot en ietwat glad.
Dit is niet de definitieve uitvoering, dit is alleen om te kijken van hoe of wat en qua maten cq vervormingen.
Later zullen er 2 nieuwe en definitieve zijlen gesneden worden.

photo 395023

photo 395025

photo 395021

Zo heren, het gaat er al aardig op lijken.
Zelf was ik toch verrast door het resultaat, omdat ik bang was dat ik de bestaande plastic delen van de kit moest gaan gebruiken en ombouwen met delen van een 2e trailer.
In ieder geval, het vertrouwen is er nu, en we gaan later de zijlen mooi op maat maken.
Tot de volgende maar weer!

photo 395024
Bron: baumaschinenbilder.de

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 dec, 2016 15:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Heb je weer netjes gemaakt Hermann, simpel maar doeltreffend.
En tja, bekabelen op de plekken waar niemand het kan zien........sommige freaks doen het maar hier totaal overbodig.
Ben wel benieuwd naar je zeil.......ik heb ook die voorbeelden gezien en de kunst is een goede "Faltenwurf" te maken daar waar het zeil strak getrokken wordt aan de onderkant. Voorbeelden met Solartex heb ik ook wel eens gezien maar het materiaal lijkt me net even te stug.
Voor de rest zijn die zeilen redelijk strak en vlak maar ik begreep dat je een lading wilde suggereren door iets met het zeil te doen.
Moeilijk lijkt me dat maar ben benieuwd, succes in ieder geval.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 dec, 2016 19:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Mooie vorderingen weer Hermann, en naar dat zeil ben ik uiteindelijk ook wel benieuwd.

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 dec, 2016 19:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Tja dat was te verwachten dat je dit zover zou krijgen Hermann 8)
Hier nog één die benieuwd is naar het zeil......

Succes :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 dec, 2016 21:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 sep, 2013 20:19 pm
Berichten: 128
Hallo Hermann, wat zou je denken voor je zeil van regenkledingstof? Dat is héél erg dun, in stoffenwinkels in vele kleuren te koop voor weinig geld. Ik heb dat ook gebruikt voor mijn Heineken auto.

Afbeelding

Afbeelding

De ene kant is glad, de andere is mat. Je hoeft het niet te naaien, de randen haal je snel langs een brandende kaars en schroeien dicht. Je kunt het verven en lijmen, ik dacht van secondenlijm. Het lijkt mij beter dan papier, deze auto is 26 jaar oud en alles is nog prima.
In ieder geval succes gewenst, Theo Zuidema.

_________________
kijk ook op onze site: http://www.ztbtruckmodels.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 dec, 2016 19:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo beste brouwers,

Theo,

Bedankt voor de tip en had zelf ook al zoiets van een dun regenpak.
Echter, de lak kon ik er later zo af vegen, waarschijnlijk net even ander soort kunststof.
De proef met papier, water en houtlijm is inmiddels op een proefstuk gedaan en moet eerlijk zeggen dat ik er al behoorlijk enthousiast over ben.
Nog even wat water/houtlijm meng verhoudingen uitproberen om later dit bij het definitieve zeil te doen.

Goed heren, we zijn weer een stukje verder gekomen.
Momenteel had ik vooral weer zin om de chassis verder uit te werken.
Aangezien ik dit toch 1 van de leukste onderdelen van de truckbouw vind, ben ik mijzelf eens even gaan verdiepen in de indeling van de technische attributen die binnen het chassis zitten.

Op de éérste plaats, als men de MP2 zo uit de doos bouwt, is hier helemaal niets mis mee.
Echter in mijn geval, waar dadelijk 3 Lowliners op een rij staan, wil ik deze kleine onderlinge verschillen er juist wél in hebben.

Dit alles heeft te maken met eerdere en latere bouw series van de Actrossen.
De begin serie van de MP2 heeft een vrijwel identieke chassis indeling als de MP1, inclusief de langere gladde AP naven.
De laatste MP2 modellen die in Duitsland ook wel de MP2,5 wordt genoemd, had binnen het chassis een andere indeling en wat kleine optische wijzigingen zoals, chromen randen om de koplampen, euro-5 uitlaat en de motor was ook weer ietwat onder handen genomen.
Dit was vooral het aanloop-model naar de MP3.

De MP3 van de latere series was alles binnen het chassis sowieso anders ingedeeld.
De gewone 2 assige standaard trekkers hadden bij de MP2 en MP3 ook een korte chassis versie, zoals de MP1 zeg maar.
Goed, dit even ter theorie om vervolgens even te gaan kijken hoe dit er dan uitziet.
Het was vooral veel.....héééél veel priegelwerk......maar dan heb je ook wat. :mrgreen:
Aan de binnenkant van beide chassis heb ik het onderdeel van de lucht verdeling uiteindelijk weer verwijderd, in stukken gesneden en alles ver- en nieuw gemaakt......

De MP3.....

photo 395755

photo 395757

photo 395754

photo 395758

En even mét vlakke koppelschotelplaat.....

photo 395756

Dan de MP2 waarbij de luchtpot en kast nog in aanbouw zijn.
Hier komt gewoon een single-pot te zitten ipv de dubble-pot van de MP3.

photo 395759

photo 395760

photo 395762

Dan de vooras met 1mm dik stripje styreen verstevigen, omdat ik inmiddels er achter ben dat de vooras, aan de bijrijderskant door wil gaan hangen en later afbreekt.
Had dit euvel al bij de sideloader ondervonden.
Een metaal-as of deze manier zijn de beste oplossingen om dit probleem te ondervangen.
Uiteindelijk zie je er helemaal niets meer van.

photo 395761

Dan de aandrijfassen uitschuifbaar maken en de kruiskoppelingen heel voorzichtig los snijden en functioneel maken.

photo 395763

En dan het totaalbeeld.....

photo 395764

Zoals jullie zien zit hier veel fijn werk in.
Ondertussen ga ik hiermee verder om nog wat overige kleine zaken te maken, zodat deze chassis dadelijk helemaal spuitklaar zijn.
Dan is het de beurt aan de motoren en de aqua-tarders om vervolgens als laatste hand op de verkabeling te leggen.
Chassis en kabels worden in 1 keer gespoten, omdat ik bij de MP1 heb gezien dat bij een donkergrijs chassis, het verschil van de zwarte kleur van de kabels nauwelijks te zien is, en de verkabling makkelijker op het plastic te lijmen zijn dan op de gelakte delen, dussssssssss. :roll:

Voor iedereen fijne dagen gewenst en tot de volgende maar weer.

photo 395773
Bron: http://forum.trucksfoto.pl/index.php?topic=22231.90

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 dec, 2016 22:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Mooi werk weer Hermann, mooi dat je zo ieder type Actros tot in het kleinste detail na maakt.

Ook jij fijne dagen.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 dec, 2016 9:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Mooi vak werk wat je laat zien.

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 223 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 23  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 51 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement