Hallo brouwers!
Jah, na veel leuke reacties ontvangen te hebben omtrent het idee om 3 Lowliners te bouwen, dan toch maar een Topic openen voor het uiteindelijk trio.
Na wat prakkiseren, heb ik besloten om er maar 1 topic van te maken, en tussentijds de MP2, wat ook een 1844 gaat worden, er bij te betrekken.
De reden hiervan is, dat de chassis eigenlijk niet verschillen, en de bouw of verbouw van de cabines eigenlijk hetzelfde zijn, t.a.v. interieur, spatborden en dergelijke.
Ook de motoren zullen weinig van elkaar afwijken, en zullen zo op het oog er redelijk hetzelfde uit gaan zien.
Het enige optische verschil in chassis is dat de MP2 een reservewiel aan de zijkant krijgt en de MP3 een 2e brandstoftank op die plek.
De side-skirts komen er niet op, omdat ik de chassis mooi open wil houden, zodat de details mooi zichtbaar blijven.
Qua kleur weet ik het nog niet helemaal, maar ik weet wel te melden dat de spoiler set in de grijze kunststof kleur wordt gespoten, ongeacht de cabinekleur en dus bij deze ook "typisch Duits".
Wat ook anders zal zijn is de retarder, allebei de trekkers krijgen deze keer een echte Voith aquatarder, en is dus weer een andere retarder dan de Telma op de Eurocab en de Oilretarder op de MP1 en op de Actros side-loader.
Ook krijgen de 2 trekkers een euro-5 uitlaat met daarbij de add-blue tanken.
Ach, het zal allemaal aan bod komen, met de vele referentiefoto's als ondersteuning, en zoals bij de MP1, zullen deze 2 trekkers het ook van de details moeten hebben, omdat het in de kern eigenlijk gewoon 2 eenvoudige 2 assige trekker chassis zijn.
Tegen de tijd dat het drietal helemaal klaar is, dan komen ze alle 3 tezamen op een plaat te staan, waarmee uiteindelijk de 3 generaties Low deckers op gepresenteerd worden.
Als Italeri inderdaad eind dit jaar met de MP4 komt, dan zal deze later er ook nog eens bijgevoegd gaan worden.
Ok mannen, laten we aftrap maar nemen en alvast de updates gefarceerd in dit topic gaan plaatsen, want ik had tussentijds wel al foto's gemaakt.
De chassis komen van de aankopen van MP, waarbij de 2 MP2 trekkers van de "Schenker container trailer-kit komen, maar dan zonder de trailers met containers.....zonder containers, dat dan weer wel....of.... dat dan weer niet!
Om te beginnen is het chassis nét even wat langer dan het MP1 chassis, hiermee wordt alleen de overhang bedoeld en niet de as afstand.
De motorsteunen die in de kit zitten, krijgen een andere plek dan in de bouwtekening aangegeven, dit omdat de motor een V6 wordt.
Om te beginnen vijl je gewoon de opstaande randjes, aan de binnenkant van het chassis, weg zodat je de motorsteuntjes op de juiste plek kan lijmen.
Het is wel verstandig om de motor eerst even terug te bouwen naar een V6 zodat je de juiste afmetingen hebt.
Dan natuurlijk de boutkopjes die met de punch & die set zijn geslagen, op hun plaats lijmen, en er later nog wat extra gaatjes in het chassis boren.
De slang doorvoeren worden nu met de inbusboutjes van "Merng" gedaan, waardoor je nu veel fijner kan werken en het realisme nét even wat meer naar een hoger niveau tilt.
Dan de steun voor de dempers, die onder een hoek staan, en dus nier recht op het chassis komen te zitten zoals dit wel op de tekening wordt afgebeeld.
Gewoon het lipje aan de achterkant weg snijden, demper weghalen, met een vijl de steun open vijlen en er een los asje en 2 bouten en moeren op plakken zodat dit er beter uit gaat zien.
Dan de uitstekende plaat waar later wat elektra attributen op komen te zitten en de zelf gemaakte steunen van de euro-5 uitlaat alvast geplaatst.
De steunen zitten wel in de set, maar vind styreen even prettiger werken dan resin........tja....ieder zo zijn gebrek zal ik maar zeggen.
Zoal jullie kunnen zien, zijn de sleuven allemaal dicht gemaakt.
Dit is gedaan omdat de uitlaten en filterpotten van de kit niet gebruikt worden.
Dit kan natuurlijk wel op de MP2, maar op de MP3 die in de eurozone rijdt kan dit niet.
Buiten de eurozone kan de uitlaat van de kit wél op de MP3 geplaatst worden, tja.....Italeri ging met de MP3 kit er vanuit dat iedereen een MP3 buiten de eurozone zou bouwen, en dus dan met deze kit dan ook correct zijn.
De uitlaat-set van P&B Models wordt nu uit de kast gehaald en erbij gehouden voor de afmetingen van de onderste beugel, die aan de onderkant van de uitlaat komt te zitten.
Tja, dat zit voorlopig als gegoten.
Dan de achterassen, veel valt er niet over te vertellen, behalve dat deze redelijk gelijk zijn met de MP1, op 1 verschil na........de MP2 en Mp3 achteras hebben maar 1 set luchtveren i.p.v. een dubbele set zoals op de MP1.
Dan natuurlijk de luchtveren voor de vooras maken, 4 tegelijk natuurlijk want het zijn 2 chassis.
En ook weer de vooras verder bewerken met aansluitingen voort rem- en elektraleidingen.....
Stuur servo mag ook niet vergeten worden..........
De luchtketel-set tussen het chassis.........
En natuurlijk nog wat extra gaatjes boren op de dwarsspanten......
Om vervolgens de achteras al te plaatsen.......
Ok mannen, ik hou het hier even bij, en dan zal de volgende update helemaal "up-to-date" zijn.
Da wassum voor vandaag en tot de volgende maar weer!
Bron: baumaschinenbilder.de
Hermann.