Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 4:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 26 jan, 2016 12:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Gefeliciteerd, inderdaad, wat en prachtig cadeau!

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 jan, 2016 16:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Als eerste, iedereen bedankt voor de felicitaties. :brouw:


:arrow: Christiaan;
Het krieberde behoorlijk ja om der mee te willen beginnen, helemaal toen Zeger ook nog met die van hem begon :mrgreen:
Wat de kleur stelling betreft bouw ik eigenlijk altijd de uitvoering van Italeri doos die ik koop maar dan zoals ik hem wil hebben. Ik wil dat dit een werktruck wordt en toen ik de eerste foto's op het web zag van de gele was ik daar direct helemaal weg van. De bliksemschicht Decals vond ik gaaf en dezens die hier bij zitten zijn nog mooier 'door de rode rand' dan die van de demo. Voor het zelfde geld spuit ik al het witte nog wel geel of een andere lichte kleur. :idea:

:arrow: Jeroen;
Ik weet wat je bedoeld van die decalblad. Heb geen idee of het in de decal zit of in het onderpapier. Zitten wel meer dingetjes op die niet helemaal perfect zijn maar gelukkig niet op decals die ik nodig ben.

:arrow: Jeroen / Johannes;
Wat de wielbasis betreft heb ik daar natuurlijk ook over nagedacht om hem te verlengen. Maar voor wat betreft het te gedwongen zijn valt het eigelijk wel mee. Het is namelijk gewoon een tandemas sleper maar dan met een voorloopas der voor waar normaal de diezeltank zit.
Ik heb voor de kerst met een chauffeur gesproken die in het zwaartransport zit en ook een (ballast) trekker heeft, wel een ster dan :P , maar die vertelde dat dit de perfecte wielbasis is. Het zit hem namelijk in de aslasten. Een tandemas aangedreven truck denkt men direct dat men 2x 11,5 ton heeft maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Een tandemas aangedreven truck mag maar 9,5 ton aslast per aangedreven as hebben tenzij er een speciale aslast vergunning bij komt met betrekking op die specifiece klus.
Dus als je de wielbasis gaat verlengen en je zet je tandemstel verder naar achteren krijg je problemen met je asdruk. Dit omdat je voorloopas dan tever voor je tandemstel staat plus je schotel moet je dan verder naar voren hebben ter compensatie. Een ander nadeel is dat bijna al het getrokken materieel gebaseerd is op een (zeg maar) trippelstel. Dus ik laat de wiel basis zo.

:arrow: Johannes;
Als gij goed kijkt op de foto waar de extra's opstaan zie je in het midden al een stalen voorbumper liggen. Schaper heeft er een maar daar zit al een trek-/duwpen aan. Deze die ik heb komt bij Heinz weg en heeft geen trek-/duwpen waardoor ik er makkerlijker een verzwaarde plaat op kan zetten met meerdere trek-/duwpen.
Van JCL bedoel jij zeker de stalen sierbumper of wel rvs bumper? deze is het dus niet.
Omdat ik de heavy duty stalen bumper ga gebruiken heb ik ook geen last van het buikschuif effect.
De huif word inderdaad weer een leuke uitdaging. Wat de hoogte betreft laat ik die zo vind ik mooier lijken in het geheel plus die chauffeur vertelde dat zij in de ballast bak vaak hulp midellen mee nemen en reserve banden voor het getrokken materieel. Dus sta hoogte is ook prettig :wink:

Wie weet overtref ik Zeger nog wel met die van mij. Is geheel afhankelijk van hoever hij gaat met detaillering aan het chassis en toren en motorblok. We kunnen ze 24 sep wel naast elkaar zetten, af of niet af, zal zeker leuk en interresant zijn. 8)


Hoe snel ik deze ga bouwen weet ik nog niet. De bedoeling is dat ik deze thuis in de weekenden ga bouwen. Eerst nog de R500 Higiline afbouwen (bijna klaar) en natuurlijk de R143 die ook mooi opschiet maar nog veel werk in zit dus zal schipperen zijn in de weekenden tussen de Deen en deze :brouw:


tot de volgende update :D

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 jan, 2016 18:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Allereerst alsnog gefeliciteerd met je verjaardag. Was ik even vergeten...

Het decalvel zal voor jouw uitvoering geen problemen geven maar ik vond het wel raar. Guido Kehder heeft er al eens een bouwverslag van gemaakt en het decalvel wat hij liet/laat zien heeft de fouten niet.

En ik ken de Mercedes variant natuurlijk ook. Die heeft 'n korte wielbasis maar ook 'n langere variant. Kijk maar bij Mammoet.
Scania kan ook 'n langer chassis leveren en ik bedoelde dus ook die variant. Deze heeft de voorloopas nog steeds gewoon net voor het tandemstel zitten maar de ruimte tussen de vooras en voorloopas is dan groter. Dus het blijft een 1+3 chassis en jij dacht volgens mij dat ik 'n 2+2 chassis bedoelde?
Ik heb zo niet de maten van de ( ingekorte ) huifbak en de toren achter de cabine bij de hand maar ik dacht dat je met de ruimte misschien niet uit zou komen.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jan, 2016 16:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Beetje laat, maar alsnog gefeliciteerd Rémon en leuk dat jij nu tegelijkertijd met de jouwe begint. Ik heb trouwens even naar mijn decal vel gekeken wat bij erbij zit, maar daar zit die fout niet in. Ik zal één dezer dagen de decals naar je opsturen, maar ik denk dat je ze voorlopig nog niet nodig hebt. :mrgreen:

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 feb, 2016 16:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
:arrow: Zeger;
Zou ik niet te hard roepen, ik begin namelijk niet met het chassis maar met de ballastbak de Toren en de Cabine :mrgreen:
Dit omdat ik al met een chassis bezig ben, namelijk die van de Longline en voor de afwisseling en maatvoering plus aanpassingen begin ik met deze dus met de bovenbouw. :brouw:

Dus ik heb een begin gemaakt met deze bak;
photo 356423

Ik ben vorig weekend dus begonnen met het uit elkaar halen van de huif en het repareren van de sponningen.
Ik heb de huif van de bak los gesneden om dat het dan makkelijker is om de huif op de juiste lengte te maken.
Omdat de huifmaat niet overeen komt met de originele maat van de kleppen, heb ik die uit de bak gesneden omdat ik de sponningen in de kleppen mooi zijn.

photo 358712

photo 358711

De bedoeling is nu om zelf een bak te bouwen en de bestaande schotten daar in te bouwen.



Ik heb de zijkanten van de huif net voor het midden door gesneden omdat dit het mooiste uitkwam kwa partoon en de bak nu 3 meter lang wordt.

photo 358719


Verder heb ik vier haakse hoekstukken gemaakt om de bak mooi haaks en vierkant te krijgen en toen de bak in elkaar in elkaar gezet.

photo 358710

photo 358713

Daarna heb ik het dak gedeelte er op gemaakt. Omdat mooi, netjes en goed te krijgen heb ik beide uit einden van het dak gedeelte er afgesneden op een centimeter vanaf beide kanten. Dit om de dak stangen aan beide kanten op de juiste afstand te krijgen. Daar naar de ruimte er tussen opgemeten en van de twee dak stangen die het verst aan de buitenkant zouden komen, daarvan dan het midden afgetekend en vandaar uit naar beide buiten kanten de zelfde afstand gemeten en in gekort. Om vervolgend ze mooi tussen beide uiteinden in te lijmen.

photo 358715

photo 358716

photo 358717

Nu is het zaak om alle kieren netjes dicht te maken en de huif netjes glad te krijgen. Maar dat is voor volgende week.

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2016 10:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Ga je de huif niet verlagen?? Dat zou ik gedaan hebben...

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 feb, 2016 2:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
:arrow: Christiaan;
Nee ga ik niet verlagen omdat bijna alle zwartransporters die ik tegen kom op het www de huif zo hoog hebben.

Plus ik ben nog wat dingen van plan met de huif kwa decals maar daar hebben wij het binnenkort nog wel over :mrgreen:

photo 356685


photo 356687

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 feb, 2016 9:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Maar deze voorbeelden bedoel ik ook Remon, deze lijken me lager dan de huif die jij nu bouwt.
Of dat is gezichtsbedrog?
Als ik zo tel dan gaat bij jou huif de elastiek 16x op en neer.
En bij de onderste mercedes maar 7x.

Maar zoals je voorbeeldfoto's vind ik ze mooi :brouw:

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 feb, 2016 11:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Op beide foto's is de huif beduidend lager Remon , toch effe overwegen om dat bij jou huif ook aan te pakken omdat deze doorgaans op ballast trekkers lager zijn dan bij een normale opbouw.
groetjes Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 feb, 2016 18:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Ik snap wat jullie bedoelen en ik verzeker jullie dat hij echt niet hoger wordt dan de Toren. Ik was van plan om de bovenkant huif gelijk te maken met de cabine om een mooie rechte lijn te krijgen. Ik ben bang dat ik het patroon van het zeil niet meer zo mooi als het nu is. Moet maar ff kijken als ik weer thuis ben dit weekend en hem naar een bij een r serie op het chassis zetten.

Alles is gelukkig nog mogelijk. :brouw:

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 45 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement