Als eerste, iedereen bedankt voor de felicitaties.
Christiaan;
Het krieberde behoorlijk ja om der mee te willen beginnen, helemaal toen Zeger ook nog met die van hem begon
Wat de kleur stelling betreft bouw ik eigenlijk altijd de uitvoering van Italeri doos die ik koop maar dan zoals ik hem wil hebben. Ik wil dat dit een werktruck wordt en toen ik de eerste foto's op het web zag van de gele was ik daar direct helemaal weg van. De bliksemschicht Decals vond ik gaaf en dezens die hier bij zitten zijn nog mooier 'door de rode rand' dan die van de demo. Voor het zelfde geld spuit ik al het witte nog wel geel of een andere lichte kleur.
Jeroen;
Ik weet wat je bedoeld van die decalblad. Heb geen idee of het in de decal zit of in het onderpapier. Zitten wel meer dingetjes op die niet helemaal perfect zijn maar gelukkig niet op decals die ik nodig ben.
Jeroen / Johannes;
Wat de wielbasis betreft heb ik daar natuurlijk ook over nagedacht om hem te verlengen. Maar voor wat betreft het te gedwongen zijn valt het eigelijk wel mee. Het is namelijk gewoon een tandemas sleper maar dan met een voorloopas der voor waar normaal de diezeltank zit.
Ik heb voor de kerst met een chauffeur gesproken die in het zwaartransport zit en ook een (ballast) trekker heeft, wel een ster dan
, maar die vertelde dat dit de perfecte wielbasis is. Het zit hem namelijk in de aslasten. Een tandemas aangedreven truck denkt men direct dat men 2x 11,5 ton heeft maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Een tandemas aangedreven truck mag maar 9,5 ton aslast per aangedreven as hebben tenzij er een speciale aslast vergunning bij komt met betrekking op die specifiece klus.
Dus als je de wielbasis gaat verlengen en je zet je tandemstel verder naar achteren krijg je problemen met je asdruk. Dit omdat je voorloopas dan tever voor je tandemstel staat plus je schotel moet je dan verder naar voren hebben ter compensatie. Een ander nadeel is dat bijna al het getrokken materieel gebaseerd is op een (zeg maar) trippelstel. Dus ik laat de wiel basis zo.
Johannes;
Als gij goed kijkt op de foto waar de extra's opstaan zie je in het midden al een stalen voorbumper liggen. Schaper heeft er een maar daar zit al een trek-/duwpen aan. Deze die ik heb komt bij Heinz weg en heeft geen trek-/duwpen waardoor ik er makkerlijker een verzwaarde plaat op kan zetten met meerdere trek-/duwpen.
Van JCL bedoel jij zeker de stalen sierbumper of wel rvs bumper? deze is het dus niet.
Omdat ik de heavy duty stalen bumper ga gebruiken heb ik ook geen last van het buikschuif effect.
De huif word inderdaad weer een leuke uitdaging. Wat de hoogte betreft laat ik die zo vind ik mooier lijken in het geheel plus die chauffeur vertelde dat zij in de ballast bak vaak hulp midellen mee nemen en reserve banden voor het getrokken materieel. Dus sta hoogte is ook prettig
Wie weet overtref ik Zeger nog wel met die van mij. Is geheel afhankelijk van hoever hij gaat met detaillering aan het chassis en toren en motorblok. We kunnen ze 24 sep wel naast elkaar zetten, af of niet af, zal zeker leuk en interresant zijn.
Hoe snel ik deze ga bouwen weet ik nog niet. De bedoeling is dat ik deze thuis in de weekenden ga bouwen. Eerst nog de R500 Higiline afbouwen (bijna klaar) en natuurlijk de R143 die ook mooi opschiet maar nog veel werk in zit dus zal schipperen zijn in de weekenden tussen de Deen en deze
tot de volgende update
_________________
Remon
Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd:
https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/