Eerst maar even een toelichting: ik (ver)bouw en verzamel voornamelijk hijskranen en speciaaltransportmodellen in de schaal 1:87. Daarbij ben ik meer liefhebber van variatie in de vorm, dan een bekende vorm die in de zoveelste kleur wordt uitgebracht.
In de zwaartransportwereld zijn de SPMT’s al jarenlang gemeengoed. Die zijn “Self Propelled Modular Trailers”, ofwel zelfaangedreven platformwagens. Deze zijn zowel in de lengte als in de breedte met elkaar koppelbaar. De toegestane aslasten liggen rond 30 ton per aslijn (met 4 wielen per aslijn). De modules bestaan doorgaans uit eenheden met 6 aslijnen of met 4 aslijnen. Op deze manier kun je diverse samenstellingen maken om de zwaarste lasten mee te vervoeren.
In Duitsland zit een kleinseriefabrikant Bastian Maintal, welke al heel lang dergelijke SPMT’s als bouwkit levert. Dit zijn gefreesde polystyroldelen, maar helaas met dubbelluchtbanden in plaats van de brede banden (doorgaans de Continental IC40). Dus was het de uitdaging om van de IC40’s de juiste maten te vinden en deze te gaan tekenen.
Het vinden van de juiste maten was simpel: op een clubdag bij Mammoet in Schiedam gewoon met een meetbandje de maten nemen. Vervolgens was de uitdaging om deze in een tekening om te zetten, zodat ze 3D geprint konden worden. Nu werk ik beroepsmatig regelmatig met Autocad in 2D, dus de basis was gauw gelegd. Vervolgens begon het verder uitwerken naar 3D, waarbij het grove profiel van het loopvlak ook goed passend moest zijn. Dat viel bepaald niet mee, dus dan pak je maar tijdelijk een ander project aan. Later hoor je tips over Sketchup, dus downloaden en wat probeersels mee maken. Dat ging er al meer op lijken! Alleen, om het loopvlak mooi sluitend rond te laten lopen bleef een crime. Al met al heeft een jaartje of 2 geduurd, totdat ik op een Modelbouwdag van de HO-Modelautoclub Nederland een oude bekende tegenkwam: Frank uit Hamburg. Wij kennen elkaar al de nodige jaren, dus Frank liet mij al snel iets nieuws zien: inderdaad, de juiste IC40-banden, 3D geprint en wel! Je snapt dat ik met de b.. vol tanden stond. Dan kennen we elkaar al zo lang, maar we wisten van elkaar niet dat we met hetzelfde doel bezig waren, want ook voor Frank gold: “een SPMT is pas een SPMT met de brede banden eronder, zolang deze banden er niet zijn maak ik het model ook niet af”.
Kritisch als wij beiden zijn, hebben we de proefdrukken nog eens goed bekeken. Frank heeft daarna in zijn tekening nog een paar aanpassingen doorgevoerd en sindsdien zijn deze banden via shapeways gewoon voor iedereen verkrijgbaar:
http://www.shapeways.com/product/EF8HPV ... Box-searchDan is het uiteindelijk tijd om met mijn model aan de gang te gaan. Na ontvetten van de banden en een eerste schilderbeurt is dit al een aardig beeld:
Wel ogen de wangen van de banden nog wat hoog, dus met een kleine aanpassing aan de velgen wordt dit het gewenste beeld:
Nu de uitdaging voor de banden opgelost is, is het tijd om het kitje in elkaar te zetten. Dat is het bekende “fluitje van een cent”. Zoals altijd is de passing van de onderdelen gewoon goed. Dus al snel staat de basis op tafel. Wel heb ik de koppeling (aan de voorzijde, onder) wat zwaarder gemaakt. Ook de hulpconstructie om de verbindingspennen in- en uit te kunnen persen heb ik uit Evergreen strip eromheen gebouwd.
Voor de aandrijving van zulke SPMT’s worden Powerpacks (PPU’s) gebruikt. Hierin zitten de motor en hydraulieksystemen. Omdat zo’n PPU ook de uitlaatgassen kwijt moet kunnen, heb ik aan de zijkant een uitlaat erbij geplaatst. De PPU kan zowel horizontaal als schuin omhoog geplaatst worden, de cilinders hiervoor heb ik ook gemaakt.
Deze SPMT’s zijn wereldwijd in bedrijf, dus lijkt de keuze voor een voorbeeld best lastig. Maar, we houden het lekker dichtbij. Ik heb op een open dag bij Wagenborg Nedlift in Schoonebeek (in 2010) al redelijk wat foto’s gemaakt van hun SPMT’s, dus wordt het een Wagenborg Nedlift versie.
Nu zien wij in de hobby deze SPMT’s meestal vanaf de zijkant, of met lading. Maar gelukkig heb ik van een mede-hobbyist, die werkt bij Wagenborg Nedlift, een aantal foto’s van bovenaf gekregen. Mede op basis daarvan kon ik aan de slag met het schilderwerk. Na het schilderen heb ik aan de zijkant nog de boutgaten met een boortje van 0,5 mm opengeboort.
Dan is het nog een kwestie van decals uittekenen. Gelukkig had ik genoeg beeldmateriaal, dus dat was het probleem niet. Omdat er redelijk veel witgebruik in de naam en logo van Wagenborg Nedlift voorkomt, heb ik de decals maar buiten de deur laten printen.
Uiteindelijk is dit dan het resultaat, waar ik zeer tevreden mee ben:
Tot zover mijn eerste b(r)ouwbijdrage aan dit forum.