Bouwverslag Nr.5
Beste brouwers,
Het cabine verhaal.
Ik was toch wel benieuwd hoe het zou uitpakken met de cabine. Dus heb ik even de verdere bouw van het chassis even gestopt en eerst de cabinebouw ter hand genomen.
Het leek allemaal niet zo moeilijk, alles tamelijk vierkant, maar het was toch wel oppassen geblazen. Ten eerste alles haaks lijmen en iedere keer goed nadenken en vooral vooruit denken, over de volgorde. Ook hier kwam ik toch weer niet helemaal goed uit met het schutboard en de zijkanten. Dat is weer aangepast.
Ook het motorkapje was niet makkelijk te maken, ik kon niets passend vinden in de sparebox, dus maar drie dikke stukken plastic op elkaar gelijmd en dat later in model gevijld. Makkelijker hier geschreven dan gemaakt, hoor. Het ronde profiel verloopt van voren naar achteren behoorlijk sterk. Dus veel vijlen en passen en meten.
Voor wat betreft de motorkap in de cabine, daar kwam ik achter, dat het haast niet de moeite leent, deze los te laten. Je ziet praktisch niet van de motor. Die zit diep onder de vloer. Alleen een stukje van de bovenkant is te zien. Ik hou het maar bij het loslaten van de motorkap-delen buiten de cabine.
Wat plaatjes:
Bij het maken van de motorkap kwam ik er achter, dat het water reservoir aan de achterkant van de radioteur te hoog zat. Dat zijn zo van die dingen, die je van te voren niet goed kan uitmeten. Dus dit onderdeel maar weer losgemaakt, linke soep met een Stanley- mes tussen het lijmvlak, en toen alles wat lager vastgelijmd.
Toen de cabine in elkaar zat, kon ik beginnen met het hoofdstuk : spatboarden afwerken.
De spatborden had ik in grote lijn al gemaakt, maar er moest nog een hoop aan gebeuren. Je neemt tijdens de bouw alles een beetje ruim, dus nu moest na droging, alles op maat gemaakt worden. Alle randen netjes recht en de rondingen erin gevijld. Als laatste ter afwerking een dun stripje aan de binnenkant gelijmd. Je ziet dit stripje niet bij alle foto's, maar ik vind het resultaat wel zo netjes staan.
Ja, toen moesten de spatborden aan de cabine bevestigd worden. Eerst heb ik het nodige meet en tekenwerk verricht, waar de spatborden moesten komen. Ik heb er voor gekozen de spatborden recht te laten en openingen in de cabine wand te maken. Met de dremmel voorzichtig een paar "halve maandjes"uitgefrased. Bij stukjes en beetjes totdat alles behoorlijk aansloot. Later na het vastlijmen heb ik nog voor de stevigheid aan de binnenkant wat stukjes plastic gelijmd tussen de spatborden en de cabine. He zijn toch relatief grote stukken, die maar vastzitten aan een klein oppervlak. Maar alles voelt nu lekker stevig aan. Dat is ok wel nodig, tijdens de bouw pak alles honderd keer vast en let je niet altijd waar je wat beetpakt.
De laatste overzichts foto's:
Al met al, het ziet er allemaal goed uit, zo op het oog. De maten kloppen redelijk met de brochures, dus nu maar verder. Eerst maar weer door met het chassis. Eerst komt het remsysteem aan de beurt. Dan een vooras, wielen, velgen, en zo verder.
Tot het volgende verslag,
Met vr.gr.
JohnH