Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 20:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 125 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 23 okt, 2015 18:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Prachtig Johan, één en al aandacht :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 okt, 2015 13:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Bouwverslag Nr.2

Beste truckliefhebbers,

Hier weer het volgende bouwverslag, het eerste wat ik gedaan heb, is alle maten van mijn tekeningen narekenen aan de hand van de brochures, (met nog dank aan Arjan)
nou ik moet zeggen, het viel mee :D de breedte van het chassis was 3 mm te breed en de hier en daar een millimeter verschil. De wielbasis was een beetje puzzelen, ik had het geschat op 132 inch, die maat stond ook in de brochure. Die is op dit punt niet helemaal duidelijk. Maar ik hou het maar hier op, want bij een langer of korter
chassis kloppen de andere verhoudingen niet meer.

Verder met het chassis. Dat heb ik in elkaar gezet, op de juiste breedte, het is allemaal wel erg kort, maar alles past er net in. Maar er is maar weinig ruimte, dus het ziet er allemaal wel druk uit. De foto's die ik heb, zijn helaas niet zo scherp. Maar we komen er wel uit.

photo 340795

Verder met het motorblok en de achteras. Deze delen zijn weer opgebouwd uit dik plaat, ik had geleerd van mijn vorige model, heel lastig om de achteras uit te boren voor een metalen asje, het boortje van 1,5 mm is gewoon te kort. De oplossing : voordat ik de twee helften op elkaar lijmde, heb ik eerst twee diepe groeven aan de binnenkant erin gevijld, toen gelijmd. Zo kun je later makkelijker boren en heb je geen verloop van het boortje.

photo 340796

Na dit lijmen heb ik de achteras meer details gegeven, hierbij ben ik maar uitgegaan van de andere Mack, dat lees je trouwens ook in de folders, het Model CH was grotendeels gebaseerd op de eerdere BM serie.

photo 340797

Toen kon ik beginnen aan het werkelijk bouwen van het motorblok. Daar gaat dus weer heel veel tijd inzitten, heel bewerkelijk, je moet alles letterlijk zelf prutsen, omdat de motor gedeeltelijk onder de cabine zit, zijn er nogal wat veranderingen. B.v. de versnellingbak, er zit een soort stangenstelsel aan de zijkant, om verbinding te maken naar voren. Ook de ophangpunten van voren ziet er heel anders uit.Daardoor is de ophanging van de ventilator heel anders.De stroomverdeler zit ook van voren ipv. de zijkant. De V-snaren maak er weer later op, als het blok geschilderd is. Enfin, na vele uurtjes fröbelen , was de motor klaar.

Het resultaat:

photo 340798
photo 340799
photo 340800
photo 340801

Jammer, dat je er weinig van kunt zien, als ie onder de cabine zit. Ik moet nog verzinnen of het mogelijk is, de overkapping in de cabine los te laten. Dat zien we later wel. Het blok past in het chassis, de ventilator zit, denk ik wel in het midden van de radiateur.

photo 340802
photo 340803

in ieder geval kunnen we nu weer verder met het chassis. Volgende stap worden de veerpakketten, alle boutjes en dan kunnen we beginnen aan de cabine.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 okt, 2015 14:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
jemig, mooi hoor. knap werk

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 okt, 2015 22:19 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Werkelijk waar ongelofelijk dat je dit doet met de zéér geringe info over deze truckjes, het blijft een genot om te zien en alles lijkt "gewoon" te kloppen, heerlijk om deze historie te volgen.

Groet Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 okt, 2015 23:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 13 jul, 2007 21:55 pm
Berichten: 321
Woonplaats: Alkmaar
Wederom vakwerk! Mooie schetsen ook van de trekker. Het chassis ziet er robuust ui en het motorblok mag er ook zeker wezen, in kleur zal het weer een voortreffelijk geheel zijn.

_________________
Slow Rollin' Low


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 okt, 2015 18:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
:shock: :shock:

Knap werk John. :brouw:

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 nov, 2015 18:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Jammer dat dit pronkstukje onder de cabine verdwijnt :(
Succes verder Johan :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 nov, 2015 13:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Bouwverslag Nr.3

Beste bouwers,

Een voortgang verslagje, niet zo schokkend, maar er is weer veel werk verricht.
Eerst maar de motor, die is inmiddels in de verf gezet, de V-snaren zitten er inmiddels ook op, makkelijk, het waren er maar twee. Er ontbreken nog wat draadjes, maar die gaan er op, als de motor in het chassis hangt.

photo 341594
photo 341596
photo 341595
photo 341597

Verder aan het chassis gewerkt. Hier was ook weer een geduld werkje te verrichten. Alle boutjes aangebracht. Die heb ik gelijmd met gewone vloeibare lijm van Velpon, dat werk toch wel prettiger dan plasticlijm. Het is altijd wat priegelen om alles netjes recht in de voorgeboorde gaatje te krijgen. De plasticlijm is dan al aardig droog, dus dan blijven de boutjes niet meer goed zitten. Met Velpon heb je meer tijd om te corrigeren.

Het hoofdstuk veerpakketten. Hierbij kon ik weer terug vallen op de ervaring met vorige truck modellen. Als basis gewoon 0,5 mm plaat en daarvan heb ik strookjes van 3,7 mm breedte en 50 mm lengte uitgesneden. De maten had ik van de tekeningen en specificaties afgeleid.
Vervolgens het stapeltje op elkaar lijmen en dat was het dan. Hierna heb ik met aluminium tape de banden nagemaakt, die de veerbladen bij elkaar houden.

photo 341598


Zover zijn we nu, verder eerst het chassis aan de binnenkant schilderen en dan kan de motor ingebouwd worden.

Tot zover, op naar het volgende verslag,
Met vr. gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 nov, 2015 19:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 25 feb, 2015 23:30 pm
Berichten: 286
mooie motor man,echt knap,ik blijf volgen. :brouw:

groetjes,

Yannick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 nov, 2015 19:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Bouwverslag Nr.4

Beste mensen,

Hoe het verder ging met het chassis. Ik heb de veerpakketten er onder gelijmd en weer de nodige boutjes aan het chassis aangebracht. Zoals iedereen weet, boutjes lijmen is echt een geduld oefening :D
Nadat ik hiermee klaar was en de motor goed stevig in het chassis hing, heb ik de radiateur gemaakt, ook weer samengesteld uit diverse delen van 2 mm plaat. Afwijkend van mijn vorige model is, dat om de ventilator een afdekplaat zit, om de lucht beter te geleiden. De radiateur hou ik nog los, want ik moet nog het korte motorkapje en de cabine maken, het moet allemaal wel netjes op elkaar aansluiten.

photo 343359
photo 343360
photo 343361

En inderdaad er waren twee boutjes los geraakt en opgegeten door het tapijtmonster. :( Er zitten inmiddels weer twee nieuwe op.

Verder met de cabine. Dat is een grote legpuzzel, hoe passen de delen aan elkaar en heb ik de tekening wel goed gemaakt. De tekening is plat en moet je alles naar 3D "vertalen". Dus een hoop vooruit plannen en doordenken, en maar hopen, dat je niets over het hoofd ziet.
Dus na veel meten, zagen en vijlen, heb ik hier de delen uitgestald.

photo 343363

Al die raampjes op maat vijlen kostte ook aardig wat uurtjes, maar het ziet er allemaal redelijk gelijk uit.

Tussendoor, voor de afwisseling, heb ik alvast de spatborden gemaakt. Ik heb maar leentje- boer bij Zeger gespeeld en de spatborden opgebouwd uit drie lagen 0,5 mm plaat, gebogen om een ronde plastic buis, en één voor één op elkaar gelijmd. Dat ging heel wat beter dan dik plaat warm buigen. Toen alles goed droog was, heb ik nog een rand aan de binnenkant gelijmd, om dat later mooi rond te maken.

Volgende stap was weer verder met de vloerdelen, het ging om de gaten te bepalen, waar de motor bekleding later over heen komt. Hier kwam toch ook wel het timmermans oog bij kijken, je kunt niet alles afmeten. Maar gelukkig kun je hier later nog wel wat corrigeren. Maar ik geloof, dat alles aardig uitkomt.

photo 343362

Tot zover, volgende hoofdstuk wordt de cabine verder opbouwen.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 125 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 77 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement