Bouwverslag Nr.2
Beste truckliefhebbers,
Hier weer het volgende bouwverslag, het eerste wat ik gedaan heb, is alle maten van mijn tekeningen narekenen aan de hand van de brochures, (met nog dank aan Arjan)
nou ik moet zeggen, het viel mee
de breedte van het chassis was 3 mm te breed en de hier en daar een millimeter verschil. De wielbasis was een beetje puzzelen, ik had het geschat op 132 inch, die maat stond ook in de brochure. Die is op dit punt niet helemaal duidelijk. Maar ik hou het maar hier op, want bij een langer of korter
chassis kloppen de andere verhoudingen niet meer.
Verder met het chassis. Dat heb ik in elkaar gezet, op de juiste breedte, het is allemaal wel erg kort, maar alles past er net in. Maar er is maar weinig ruimte, dus het ziet er allemaal wel druk uit. De foto's die ik heb, zijn helaas niet zo scherp. Maar we komen er wel uit.
Verder met het motorblok en de achteras. Deze delen zijn weer opgebouwd uit dik plaat, ik had geleerd van mijn vorige model, heel lastig om de achteras uit te boren voor een metalen asje, het boortje van 1,5 mm is gewoon te kort. De oplossing : voordat ik de twee helften op elkaar lijmde, heb ik eerst twee diepe groeven aan de binnenkant erin gevijld, toen gelijmd. Zo kun je later makkelijker boren en heb je geen verloop van het boortje.
Na dit lijmen heb ik de achteras meer details gegeven, hierbij ben ik maar uitgegaan van de andere Mack, dat lees je trouwens ook in de folders, het Model CH was grotendeels gebaseerd op de eerdere BM serie.
Toen kon ik beginnen aan het werkelijk bouwen van het motorblok. Daar gaat dus weer heel veel tijd inzitten, heel bewerkelijk, je moet alles letterlijk zelf prutsen, omdat de motor gedeeltelijk onder de cabine zit, zijn er nogal wat veranderingen. B.v. de versnellingbak, er zit een soort stangenstelsel aan de zijkant, om verbinding te maken naar voren. Ook de ophangpunten van voren ziet er heel anders uit.Daardoor is de ophanging van de ventilator heel anders.De stroomverdeler zit ook van voren ipv. de zijkant. De V-snaren maak er weer later op, als het blok geschilderd is. Enfin, na vele uurtjes fröbelen , was de motor klaar.
Het resultaat:
Jammer, dat je er weinig van kunt zien, als ie onder de cabine zit. Ik moet nog verzinnen of het mogelijk is, de overkapping in de cabine los te laten. Dat zien we later wel. Het blok past in het chassis, de ventilator zit, denk ik wel in het midden van de radiateur.
in ieder geval kunnen we nu weer verder met het chassis. Volgende stap worden de veerpakketten, alle boutjes en dan kunnen we beginnen aan de cabine.
Met vr.gr.
JohnH