Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 7:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 125 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 16 nov, 2015 1:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hoi John,

Ik volg je project van begin af aan en vind het altijd weer gaaf om te zien hoe alles zo uit het niets ontstaat met de daaraan gekoppelde vele kleine details.
Ook de keuze van ' Era" vind erg apart en onderscheidend, omdat er in modelland weinig van te krijgen is.
zo alles bij elkaar erg mooi om te zien, en gezien je vorig model, zal dit ook weer een mooi juweeltje worden.
Doe zo voort!

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 nov, 2015 13:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr.5

Beste brouwers,

Het cabine verhaal.

Ik was toch wel benieuwd hoe het zou uitpakken met de cabine. Dus heb ik even de verdere bouw van het chassis even gestopt en eerst de cabinebouw ter hand genomen.

Het leek allemaal niet zo moeilijk, alles tamelijk vierkant, maar het was toch wel oppassen geblazen. Ten eerste alles haaks lijmen en iedere keer goed nadenken en vooral vooruit denken, over de volgorde. Ook hier kwam ik toch weer niet helemaal goed uit met het schutboard en de zijkanten. Dat is weer aangepast.

Ook het motorkapje was niet makkelijk te maken, ik kon niets passend vinden in de sparebox, dus maar drie dikke stukken plastic op elkaar gelijmd en dat later in model gevijld. Makkelijker hier geschreven dan gemaakt, hoor. Het ronde profiel verloopt van voren naar achteren behoorlijk sterk. Dus veel vijlen en passen en meten.
Voor wat betreft de motorkap in de cabine, daar kwam ik achter, dat het haast niet de moeite leent, deze los te laten. Je ziet praktisch niet van de motor. Die zit diep onder de vloer. Alleen een stukje van de bovenkant is te zien. Ik hou het maar bij het loslaten van de motorkap-delen buiten de cabine.

Wat plaatjes:

photo 344207
photo 344208
photo 344209

Bij het maken van de motorkap kwam ik er achter, dat het water reservoir aan de achterkant van de radioteur te hoog zat. Dat zijn zo van die dingen, die je van te voren niet goed kan uitmeten. Dus dit onderdeel maar weer losgemaakt, linke soep met een Stanley- mes tussen het lijmvlak, en toen alles wat lager vastgelijmd.
Toen de cabine in elkaar zat, kon ik beginnen met het hoofdstuk : spatboarden afwerken.

De spatborden had ik in grote lijn al gemaakt, maar er moest nog een hoop aan gebeuren. Je neemt tijdens de bouw alles een beetje ruim, dus nu moest na droging, alles op maat gemaakt worden. Alle randen netjes recht en de rondingen erin gevijld. Als laatste ter afwerking een dun stripje aan de binnenkant gelijmd. Je ziet dit stripje niet bij alle foto's, maar ik vind het resultaat wel zo netjes staan.

Ja, toen moesten de spatborden aan de cabine bevestigd worden. Eerst heb ik het nodige meet en tekenwerk verricht, waar de spatborden moesten komen. Ik heb er voor gekozen de spatborden recht te laten en openingen in de cabine wand te maken. Met de dremmel voorzichtig een paar "halve maandjes"uitgefrased. Bij stukjes en beetjes totdat alles behoorlijk aansloot. Later na het vastlijmen heb ik nog voor de stevigheid aan de binnenkant wat stukjes plastic gelijmd tussen de spatborden en de cabine. He zijn toch relatief grote stukken, die maar vastzitten aan een klein oppervlak. Maar alles voelt nu lekker stevig aan. Dat is ok wel nodig, tijdens de bouw pak alles honderd keer vast en let je niet altijd waar je wat beetpakt. :wink:

De laatste overzichts foto's:

photo 344210
photo 344211
photo 344212
photo 344213

Al met al, het ziet er allemaal goed uit, zo op het oog. De maten kloppen redelijk met de brochures, dus nu maar verder. Eerst maar weer door met het chassis. Eerst komt het remsysteem aan de beurt. Dan een vooras, wielen, velgen, en zo verder.
Tot het volgende verslag,

Met vr.gr.
JohnH


Laatst bijgewerkt door JohnH op wo 18 nov, 2015 14:28 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 nov, 2015 14:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Als je de eerste foto op deze pagina neemt van de cabine, denk ik bij mezelf, wat moet dat worden en elke stap verder zie je het meer en meer het model er in komen, veel respect, voor het uitmeten en het zo kunnen transformeren naar een paar stukjes plastic, wat dan weer een mooie vrachtwagen wordt.

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 nov, 2015 20:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Het model begint er alweer aardig in te komen John, een mooie bouw van een niet alledaags model. Goed dat je ook dat randje in het spatbord hebt gemaakt, dat zijn van die kleine details die het nét even wat extra's geven.

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 nov, 2015 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Sta er elke keer weer van te kijken wat jij uit plastic plaat weet te toveren!
Prachtig om te zien hoe langzaam de vorm er in begint te komen.
Succes verder :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 nov, 2015 15:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr. 6

Beste mensen,

Hier weer een (bescheiden) update van mijn vorderingen.
De bouw gaat niet snel, maar wel gestaag. Het is een bewerkelijke klus, niet erg, als het resultaat maar goed is.

Ik was gebleven bij de fabricage van de achterwielen, de velgen zijn inmiddels af. Alleen moeten ze nog geschilderd worden. Dat komt pas later, als de hele combinatie
zijn definitieve kleur krijgt. Dat duurt nog wel even. :)

photo 345268


De achterwielen moesten eerst klaar zijn, om te kunnen meten, hoe breed de achteras moest zijn, die had ik een met opzet een beetje te breed gehouden. Weer het bekende gebeuren: het één volgt uit het andere. In ieder geval moest er maar een klein stukje vanaf en kon ik de as aan de veerpakketten lijmen. Tegelijkertijd heb ik de cardan- assen op maat gemaakt en die aan het chassis, differentieel en de versnellingsbak gelijmd.

photo 345266

En ja, verder met de detaillering van het chassis. Het remsysteem, bestaat uit een vacuum cylinder voor de bekrachtiging, plus de nodige stangen en hevels.
Aangezien het al aardig vol raakte bij het chassis, was dit wel aardig wat passen en meten om alles op z'n plek te krijgen. Gelijk maar tussendoor het stuurhuis gemaakt en dit op een plekje voor de vooras aangebracht. Ik hoop, dat ik aardig uitkomt met de stuurkolom, anders moet ik het maar aanpassen.

photo 345267

Zo ziet het resultaat er nu uit.

photo 345269
photo 345270

Volgende fase wordt het maken van de voor velgen en de vooras. Hier geldt ook weer : eerst de wielen, dan de vooras op maat maken.

Tot zover dit verslagje, zijn jullie weer bijgepraat over deze old timer. :wink:

Met vr. gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 nov, 2015 21:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Heel mooi om te zien hoe je elke keer weer uit het niets zo'n oud beestje uit je hoge hoed getoverd krijgt, en hoe :o.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 nov, 2015 10:03 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Mooi John, word alweer een mooi en gedetailleerd chassis zo. De velgen van de achterwielen heb je die ook zelf in elkaar getimmerd... Dat zal een behoorlijk klusje zijn geweest maar wel goed gelukt, mooi man!

Groet Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 nov, 2015 21:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties. Het is inderdaad wat passen en meten met die velgen. Maar ik heb gelukkig al wat ervaring opgedaan met de vorige twee modellen.
Ik ben nu bezig met de voorwielen, dat is wat lastiger, ik moet gelijk de fusees etc. maken om het geheel stuurbaar te maken en ook de wielen draaiend te houden.

We vermaken ons dus best ... :brouw:

Met vr. gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 dec, 2015 13:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr.7

Beste allemaal,

Ik heb weer wat stappen gemaakt in het bouwproces.

Ik was gebleven bij de voorwielen en de vooras. Wat is het geval bij scratchen, het ene volgt vaak uit het andere. Om de vooras te maken, moest ik eerst de wielen klaar hebben om de juiste spoorbreedte van de vooras te kunnen bepalen.
Dus eerst maar weer een paar banden glad geschuurd en toen aan de slag om de velgen te maken. Ze zijn ongeveer dezelfde als bij mijn vorige model. Na wat knutselen waren ze klaar en konden we verder met de vooras.

photo 346493

De vooras is uitgezaagd uit 2 mm plaat, en om het geheel netjes af te werken, zijn de boven en onderkant afgewerkt met dun ( 0.5 mm) strip. Om een stevige spoorstang te krijgen heb ik deze uit nogal hard platic- plaat gezaagd en rond gevijld. Day is wat steviger dan gtrokken plastic gietboom.

photo 346492
photo 346491

Eindelijk stond nu het geheel op de wielen. Ik laat de vooras voorlopig maar los. Dit in verband met het uitlijnen met de voorspatborden. Aangezien de cabine los moet blijven ivm met het spuiten van een kleurtje, ook hier weer, het ene volgt uit het andere. :wink:

Om het chassis weer verder te bouwen, heb ik eerst de benzine tank, de accubak en een gereedschappenkastje gemaakt. Altijd leuk om van de vierkante kastjes te maken uit dik plaat en het wat levendig te maken met wat kleine details zoals sloten en scharnieren etc.
Ik heb niet helemaal de foto's gevolgd, die wat vreemde zandstrooiers(bakken) vond ik toch niet zo mooi en ik kon ook niet goed zien, hoe alles er precies uitzag.
Ik heb de benzine tank daaromwat langer gemaakt. Ik heb nog overwogen om twee spatschermen te maken, maar ik kreeg daardoor een probleem met de bevestiging van de ronde bevestigingsstangen aan het chassis. De ophangpunten van de veerpakketten zaten ik de weg. Dus dan maar zonder. Gelukkig kan je hier gewoon wat naar eigen inzicht doen, geen enkele truck was hetzelfde. :wink:

photo 346494
photo 346495


Het chassis is nu wel aardig compleet, wat kleine dingetjes en wat ik nog wil doen, op foto's zag ik, dat er een beschermingsplaat tussen de benzine tank en het achterwiel was aangebracht, ik denk ter bescherming voor de steenslag tegen de tank.

Voorlopig maar weer verder met de cabine. Veel prutswerk hier, het dak in profiel vijlen, de sponningen voor de voorruit maken, het interieur verder bouwen, zoals het dashboard , stoelen etc. Genoeg te doen !
Nog wat overzichtsplaatjes, hoe het beest er nu uitziet.

photo 346496
photo 346497
photo 346498

Tot de volgende ronde maar weer, :)

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 125 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 51 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement