Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 22:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 26 dec, 2015 14:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 22 jul, 2007 17:03 pm
Berichten: 1082
Woonplaats: Wijk en Aalburg
In principe zijn de dekken beweegbaar maar het is zo fragiel dat ik het gewoon laat staan. Maar in de M2 draadeinden die in de spindelpalen zitten heb ik bovenop een kleine inkeping gemaakt zodat je met een schroevendraaiertje het dek kan laten zakken en omhoog draaien. Maar je begrijpt dat als een M2 draadeind zelf maar een paar mm dik is, het sleufje helemaal klein is dus het is bijna niet te doen. De schuifdekken zijn allemaal in- en uitschuifbaar.

Verder ben ik nog even wezen meten en foto's maken want van de tekening die bij de auto zit klopt het niet met de echte. Ik denk dat er verschillende versies van zijn. Nu is het nog niet helemaal goed maar hier en daar wat smokkelen is niet te vermijden bij zo'n model.
Tussendoor heb ik nog een auto gemaakt maar daar ga ik niet speciaal een bouwverslag van maken want in dit geval is het bijzaak.
photo 350053
photo 350051
photo 350052

_________________
JC'77 modelbouw

De mogelijkheden zijn eindeloos!
Motivatie genoeg... Nou nog wat tijd!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2015 23:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 22 jul, 2007 17:03 pm
Berichten: 1082
Woonplaats: Wijk en Aalburg
Heerlijk! 11 dagen vakantie. Maximaal meters maken met het model wat al jaren op de plank ligt.
Ik ben behoorlijk opgeschoten met een aantal dingen, zoals bijvoorbeeld:
photo 351215
Ik heb er weer een aantal beugels gemaakt, blokken zoals wij ze noemen om tegen de wielen aan te zetten.
photo 351216
photo 351218
Ook de opbergbakken voor de spanbanden die tussen de wielen van de aanhanger geplaatst zijn.
Ook nog met een tijdrovende klus bezig geweest nl. dit (foto van de originele is van de andere kant).
photo 351213
photo 351214
Wat je hier ziet is de overgang van de aanhanger naar de motorwagen. De vloer van de motorwagen ligt zeker 40cm hoger dus kan je de rijplaten omhoog zetten om netjes over te kunnen rijden. Als je onderin de motorwagen geladen bent kun je de rijplaten laten zakken tot het niveau van het gedeelte wat ernaast zit. (dat is dus het ding wat ik gemaakt had). Dat scheelt uiteindelijk aardig wat in de totale hoogte.
Maar nu komt het probleem. Je zou kunnen zeggen dat ik direct wat beter had moeten kijken maar er zijn zoveel dingen waar je op moet letten dat ik dit over het hoofd gezien heb. Ik had wat maten opgemeten om zo dicht mogelijk bij de waarheid te komen maar wat is nu het geval?
photo 351217
Als je naar de foto kijkt zie je weer de overgang van de motorwagen naar de aanhanger maar nu vanaf de motorwagen gezien. Helemaal bovenin de foto zie je het chassis van de aanhanger met links en rechts de rijplaten en daarnaast dat gedeelte wat ik gemaakt heb. Qua afmeting en gaten klopt dat gedeelte wat ik gemaakt heb (weet ff geen juiste benaming), de rijplaten hebben een vaste maat, maar de totale breedte van het voertuig is 10,3cm. Maar als ik alles naast elkaar leg zit ik op 11,6cm :roll:
De enige conclusie die ik dus kan trekken is dat het chassis te breed is. Maar daar zit al zoveel werk in dat ik dat echt niet meer aan ga passen. Dan kan ik beter helemaal opnieuw beginnen met de aanhanger.
Naar mijn mening kan ik het beste die zijstukken opnieuw maken maar dan wat smaller. Als de aanhanger aan beide kante 1mm breder is dan de motorwagen valt dat niet zo op dus kan ik nog wel wat smokkelen maar al die ovale gaatjes weer opnieuw boren... :cry:
Iemand anders een andere suggestie?

_________________
JC'77 modelbouw

De mogelijkheden zijn eindeloos!
Motivatie genoeg... Nou nog wat tijd!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2015 0:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Als eerste complimenten voor de vorderingen.
En het doorzettingsvermogen om hem toch ietere keer weer aan te pakken en stappen en stapjes verder te komen.

Voor wat betreft die zijstukjes. Kan me voorstellen dat je die nietgraag helemaal opnieuw maakt.
Mijn suggestie is er gewoon een rij tussenuit snijden. Niemand gaat tellen of dat nou 5 of 4 rijen zijn.

Maar dat is slechts mijn bescheiden mening. :wink:

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2015 10:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
JC'77 modelbouw schreef:
Maar daar zit al zoveel werk in dat ik dat echt niet meer aan ga passen.

Tja Jacco, dat is het nadeel van scratchbouw, zoals hier al eerder gezegd. Het is soms een één stapje naar voren en dan af en toe twee achteruit en geloof me. Ik spreek uit ervaring. :mrgreen:

Als ik je verhaal goed begrijp is hij 13 mm te breed, en dat is teveel om te camoufleren... Nou zou het een stukje makkelijker zijn wanneer je foto's van het model zou plaatsen in plaats van de echte truck maar je schrijft dat de rijplaten een vaste maat hebben omdat dit die PE platen van KFS zijn en daar kun je dus niets aan veranderen. Nou kan ik op de foto's niet echt ontdekken van welke zijkanten je die 13 mm wilt afhalen, maar zou dus aan ieder kant 6,5 mm zijn, maar dat valt zéker op. De enige oplossing is toch echt om in het midden een stuk er tussenuit te halen. Dit is inderdaad extra werk, maar aan de andere kant. Je bent nu al een paar jaar met dit model bezig en wat is dan een paar uurtjes extra werk? De lange chassisbalken kun je gewoon opnieuw gebruiken en je hoeft alleen maar alle dwarsliggers van het aanhangerchassis los te maken en 13 mm in te korten. Ik neem aan dat je die platen in het midden bedoelt, met die ovale gaten die je allemaal heb geboord. Daar zou je misschien wat van af kunnen halen om ze smaller te maken en lukt dat niet. Tja, dan maar gewoon opnieuw maken.

Succes..... :wink:

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2015 20:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 22 jul, 2007 17:03 pm
Berichten: 1082
Woonplaats: Wijk en Aalburg
Dat zou ik inderdaad kunnen proberen om er een stuk tussenuit te halen bij de dwarsliggers. Ik ga het maar eens proberen denk ik. Bedankt.

Gr Jacco.

_________________
JC'77 modelbouw

De mogelijkheden zijn eindeloos!
Motivatie genoeg... Nou nog wat tijd!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2015 21:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 22 jul, 2007 17:03 pm
Berichten: 1082
Woonplaats: Wijk en Aalburg
GELUKT! :brouw: :brouw: :brouw:
Ik heb gisteren nacht tot 01:30 wakker gelegen om te bedenken hoe ik nou het probleem van het chassis op moest lossen. Uiteindelijk ben ik gaan slapen met het idee om eerst te proberen om het geheel smaller te maken en als dat niet lukt om hem dan opnieuw te maken. Gelukkig was dat laatste niet nodig. Ik heb alle tussenstukken eruit weten te halen maar op sommige stukken zat het zo goed vast dat ik ook de staande flens van de I-profielen kapot trok. Dat gebeurde helaas een keer of 3 dus heb ik besloten om dat hele gedeelte te vernieuwen. Zo zijn dus alle zwakke stukken vervangen door nieuwe. Het voorste stuk heb ik heel gelaten maar ook dat was niet makkelijk om het geheel los te krijgen. Al met al vond ik dat het minder tijd in beslag nam dan ik had verwacht en ik heb 4mm gewonnen. De zijstukken ga ik helemaal opnieuw maken met de gaatjes iets dichter op elkaar. Wat Odorf zei over die gaatjes ben ik het niet helemaal mee eens want als je van 5 naar 4 gaatjes gaat en van 3 naar 2 dan valt het naar mijn mening wel op. Van 10 naar 9 was wat anders geweest maar door ze wat dichter op elkaar te zetten moet het ook lukken.
photo 351651
Ik moet zeggen dat een Dremel voor dit werk ideaal is. Ook heb ik een tube hele sterke sneldrogende lijm gekocht wat ook wel helpt.

Wel heb ik net ff voor de lol een paar close-up foto's gemaakt van de wielblokken en een spanband. Niet dat ik al zover ben, maar had ik gewoon ff zin in. Ik heb de blokken wel vast gelijmd omdat die toch op die plek blijven staan maar de auto en de spanband kan er gewoon nog af. Moet nog aan de onderkant zijn dus dan is het niet handig dat er een auto op staat.
photo 351652
photo 351653
Ziet er leuk uit toch?

_________________
JC'77 modelbouw

De mogelijkheden zijn eindeloos!
Motivatie genoeg... Nou nog wat tijd!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jan, 2016 23:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jan, 2013 11:39 am
Berichten: 438
Woonplaats: Horssen (GLD- zuid)
komen die rode haken op elke hoek vd auto (8 totaal dus)?

_________________
Groetjes,

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jan, 2016 23:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 22 jul, 2007 17:03 pm
Berichten: 1082
Woonplaats: Wijk en Aalburg
Trukker 48 schreef:
komen die rode haken op elke hoek vd auto (8 totaal dus)?

Nee, in principe 3 blokken per auto en 1 of 2 spanbanden per auto.

_________________
JC'77 modelbouw

De mogelijkheden zijn eindeloos!
Motivatie genoeg... Nou nog wat tijd!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 jan, 2016 15:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 22 jul, 2007 17:03 pm
Berichten: 1082
Woonplaats: Wijk en Aalburg
Ik zit momenteel in een hele vervelende situatie. Mijn jongste dochter (8) heeft haar scheenbeen gebroken en zit dus thuis met haar hele been in het gips. Aangezien het donderdag gebeurd is en mijn vrouw het niet alleen af kon was ik dus vrijdag vrij en ook maandag heb ik vrij genomen om de zorg voor mijn dochter op me te nemen. Ze kan niet veel anders dan TV kijken of spelletjes doen op een I-pad dus heb ik m'n spullen maar naar beneden gehaald zodat ze niet alleen beneden zit. Nu heb ik dus 4 dagen de tijd om op m'n gemak te bouwen. Zo vervelend :lol: Aangezien alles voor de FH4 van Jan Heijsteeg staat te drogen heb ik de FM van Van Zandwijk maar weer eens te voorschijn gehaald.
momenteel ben ik echter weer op een moment gekomen dat ik echt ff niet weet hoe ik verder moet. Ik heb de wielophanging bevestigd maar als ik nu de as vanuit het midden van de wielen door de gaten steek komt ie veel te hoog op z'n poten te staan. Moet nog zeker 6mm (!) zakken. Als je naar de tekening kijkt komt het hart van een wiel ter hoogte van de chassisbalken. Nu hangt ie eronder terwijl ik ze toch al 3mm heb laten verzinken.
photo 357624
photo 357658

Als ik de assen en de staanders klaar heb dan krijg ik de dekken er wel in, maar tot die tijd...

_________________
JC'77 modelbouw

De mogelijkheden zijn eindeloos!
Motivatie genoeg... Nou nog wat tijd!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 jan, 2016 22:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 14 feb, 2011 15:18 pm
Berichten: 297
Zo lastig is dat niet Jacco.......

We slopen je aanhanger vanavond gewoon.........kun je gelijk je 6mm oplossen..... :brouw:

_________________
1:87 brouwer
Projecten: Ambulances; Brandweer; Politie; KNRM Schepen en Scenery
KNRM Arie Visser klasse 1:87 uit styrene:
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=38238


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement