Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 14:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 204 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 21  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 22 apr, 2020 20:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo beste brouwers!

Als eerste, bedankt voor jullie mooie en leuke reactie's, ook de kijkers, bedankt voor de interesse! :brouw:

Ja Rolf, hij gaat ontzettend lekker de laatste tijd, nee....hij gaat berelekker de laatste tijd, kan ik aan de lopende projecten even lekker een flink ruk aan geven. :lol: :lol:

Ja heren, vandaag een ander zicht op het chassis.
Ik ben nu vooral met de attributen aan het chassis bezig, die al hun ruwe vorm hadden, maar nu verder uitgewerkt zijn en worden.

Om af te trappen, de hydroliektank.
Aangezien op de referentie foto's het hele chassis zwart is, is het soms lastig details te zien.
Op zich geen probleem, met een beetje kennis en gokken kom je ook een heel eind.
De tank is nu voorzien van een seperaat deksel en dit met boutkopjes en nog wat doppen en aansluitingen afgemaakt.
Het leukste werk zat hem in het niveau glaasje, deze van een transparant sprue staafje gemaakt.
Het gereedschap....

photo 505380

Dan voorzichtig het ronde sprue stukje half rond vijlen en kijken of dat deze in het raampje past.

photo 505378

photo 505379

Vervolgens met Tamiya clear dit aan de binnenzijde schilderen en dan buiten en binnezijde met Valejo Gloss varnish bij tippen.
Het matte glaasje glimt nu als een nieuwe....

photo 505382

Dan nog even een chromen dop maken en deze met chrome marker bewerken, deze ligt nu te drogen.

photo 505383

En dan.....ja en dan de rest van het chassis.
De achter partij met lichtbakken, onderrij beveiliging met opstap punten en de grote opstaptrede met stootrubber zijn nu ook gemaakt en aangebracht.
Het stootrubber is met een doormidden gezaagde 4,8mm ronde buis gemaakt.

Let wel deze achterste trede is tijdens het laden van de vliegtuigen niet de toegang tot de box, dit gebeurd via de zijkant van de box.
Het achterste luik is er puur voor het laden en lossen in het dok.
Dan nog aan de bestuurderszijde nog een grijze kast gemaakt en alles even met stukjes dubbelzijdig tape aan het chassis gehangen.

photo 505384

photo 505385

photo 505388

photo 505391

photo 505390

photo 505389

photo 505387

photo 505386

Ja heren, dit ziet er al heel anders uit.
Het chassis hoeven geen grote zaken meer gebouwd te worden, alleen nog vele detail zaken.
Voor de kenners even een vraag, zit in het algemeen de hydroliek pomp nu seperaat, of zit deze in de tank ingebouwd?
Op de referentie foto's kan ik niets ontdekken, wel heb ik nog ruimte tussen de voorste steunpoot en de koel unit.
Er zit daar wel iets, maar heb nog niet kunnen ontdekken wat het is. :?
Diegene die het weet, mag het zeggen.

Dan als afsluiter even een eigen foto van Hong Kong airport.
Nou heren, dit was hem weer voor vandaag en tot de volgende maar weer.

photo 505392
Bron: Hermann Kersten

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 apr, 2020 21:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Netjes, het ziet er weer zeer overtuigend uit.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 apr, 2020 11:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Dat glaasje! :brouw:
Geweldig mooi! (de rest uiteraard ook 8) )

Citaat:
Voor de kenners even een vraag, zit in het algemeen de hydroliek pomp nu seperaat, of zit deze in de tank ingebouwd?


Ben geen échte kenner ... maar over het algemeen is de Hydrauliek pomp toch op de PTO van de versnellingsbak aangesloten dacht ik.

Dan zit er een een extra deel op de versnellingsbak geschroefd. De PTO (Power Take Off) en daarop een hydraulische pomp.
En deze is met slangen verbonden aan een kleppenblok met regelventielen en loopt in een kring rond tot het voorraadvat en dan weer terug naar de pomp.
(of andersom, ligt er net aan hoe je het bekijkt)
Ik heb een random Mitsubishi/FUSO bak opgezocht. Dat uitstekende ding op de voorgrond is de PTO.
(NB; Nog zonder Hydro pomp. deze zou op de asstomp rechts bij dat beugeltje komen)
(NB2; ik heb willekeurig op FUSO gezocht, zonder specifiek motortype/bouwjaar)

photo 505448
Bron

Overigens zijn veel airporttrucks vaak met een automaat uitgerust. Maar dan zit de PTO aan dezelfde kant.

Het blauw omlijnde punt wordt is bij een automaat waar een PTO er op geschroefd:


photo 505456
Bron

Alleen van een automaat mét PTO geen duidelijk foto kunnen vinden ... slechts deze (PTO rechts achter de spanband verstopt)

photo 505457

Of ... bedoel je iets geheel anders?

Succes weer!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 apr, 2020 10:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Woefdram schreef:
Bedankt mannen! :brouw:

ja odorf, tegenwoordig doe ik dit standaard, de North Benz cabine is ook op deze manier gespoten, en het wit dekt heel snel op het zwart.
Het wit springt er veel mooier uit dan op een grijze of witte ondergrond.

Een ander handig foefje, als je rood of geel plastic hebt, wat nogal eens door kan bloeden in je lak, éérst een laag primer spuiten, dan 2 lagen clear coat, en dan kan je alsnog een primer er op gooien, maar je kan ook direct de kleur er op spuiten.
Wel zorgen dat de clear coat goed uitgehard is. :wink:
De clear coat houd het doorbloeden tegen, dit heb ik niet zelf verzonnen maar van een ander forum gezien en natuurlijk even getest, met een positief resultaat. :wink:

Hermann.


Prachtig mooi werk weer Hermann.
Met clear coat bedoel je gewoon blanke lak??
En zwarte primer gebruik ik ook omdat het erg mooi dekt, maar onder lichte kleuren heb ik het nog nooit gebruikt. Dus jij zegt dat ik er ook gewoon metallic wit, lichtblauw of zilver over kan spuiten??
Dat moet ik ook maar eens gaan proberen. Bedankt voor de tip.

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 apr, 2020 18:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 mei, 2010 14:55 pm
Berichten: 226
Fraaie details Hermann.
Ga zo door !!

Groeten Kees. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2020 18:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Odorf,

PTO, natuurlijk.....had ik even helemaal niet aan gedacht, ik ken het wel.
Bedankt voor de foto's, ik heb ze inmiddels al gesaved.
En inderdaad, dit soort voertuigen hebben over het algemeen allemaal een automatenbak, de bak op de foto lijkt wel heel erg op een bak van de New Actros. :wink:

Christiaan,

Clear coat is inderdaad gewoon blanke lak.
Met metallic wit moet dit ook werken, anders kan je voor de zekerheid even 2 dunne lagen clear coat over de primer gooien, had ik ook gedaan met de North Benz cabine, want het droog- en hardings proces van blanke lak gedraagd zich een beetje anders dan lak op lak.
Na je metallic lak dan natuurlijk weer de uiteindelijke blanke lak. :wink:

Dit hele verhaal is wel gebasseerd op de autolakken zoals Motip of Duplicolor, deze blanke lakken ontwikkelen een wat grotere warmte bij het drogen en harden dan bijvoorbeeld de Tamiya clear coat.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 mei, 2020 10:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Vandaag weer even de ontwikkelingen van deze Japanner.
De hydroliek tank en de koel unit zijn nu ook zo ver gereed.
Ik had de ruwe vormen al gemaakt, dus nu kon ik mijzelf even toeleggen op de afwerking ervan.
Als éérste heb ik de dwarsverbinding aan de voorzijde van het chassis gemaakt, die onder de versnellingsbak doorloopt.
Aan de binnenzijde nog wat verstevigings strippen gemaakt zoals in het Fuso manual vermeld staat, en nu heb ik een uiteindelijk een stevige vooorzijde gekregen.
Het styreen plaatje wat al die tijd er tussen geklemd zat, om recht te blijven, is nu er ook tussenuit gehaald.

photo 506696

Als je goed kijkt zie je de verstevigings strippen in de hoeken zitten.

photo 506695

Vervolgens was het de beurt aan de hydroliektank, deze zwart gespoten, data plaatjes er op en de dop er op geplakt.

photo 506691

photo 506694

En als laatste de koel unit, hier met dunne strippen het roosterwerk er op gemaakt, was een aardig geduld karwij om de vertikale stukjes er tussen te snijden en netjes op rij in de tussenruimtes te plakken.
Na flink wat snijden en plakken ziet deze unit er nu uit zoals op de foto's te zien is.

photo 506697

photo 506693

Met een stukje transparant sprue wederom een kijkglas gemaakt en met Tamiya clear-blue er een niveau er op geschilderd.

photo 506690

En even onder het framewerk houden om het totaalplaatje te zien.

photo 506692

Nu nog wat detailzaken op het chassis afwerken die vooral betrekking hebben op het leidingwerk van de hydraulische poten, nog 2 torsiestangen op de assen en een kantelsteun voor de cabine.
Dan nog een grote steun achter de cabine die de vloerplaat van de Van Body, die boven het cabinedak komt te hangen, tegenhoud.
Als dit allemaal gereed is, dan kan het chassis in de zwarte primer.

De motor is inmiddels bij Revell part-service als extra besteld, want de motor zelf is, met een paar aanpassingen, nagenoeg identiek aan de New Actros motor.
Bij Revell het verhaal uitgelegd en ik kreeg vrij vlug een bericht dat mijn aanvraag in behandeling is, met deze service heb ik altijd goede ervaringen gehad, snel en altijd bereid de modelbouwer te helpen.

Goed heren, dit was hem voor vandaag en dan nog even een leuke afsluiter met diverse hoogwerkers.
De kleine truck met de dubbele schaarlift is een hoogwerker voor de schoonmaakploeg.
Tot de volgende maar weer!

photo 506698
Bron: Hermann Kersten.

Hermann


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 mei, 2020 10:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
:shock: :shock:
Het blijft verbazingwekkend wat jij hier allemaal laat zien Hermann!!!
:brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 mei, 2020 14:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Erg fraai weer Hermann. Het ziet er allemaal zeer strak en precies uit.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 mei, 2020 10:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Dank voor de mooie reactie's heren! :brouw:

Tot nu toe loopt het aardig vanzelf en rolt alles redelijk goed en vlot uit mijn handen, ondanks dat er toch veel gokwerk in zit omdat alles van foto's wordt gemaakt, die ook nog eens allemaal onder een hoek genomen zijn.

Vandaag even een update van kleine zaken, waar ik mij de afgelopen tijd op toegelegd heb.
Omdat het chassis redelijk open is, als de box gelift staat, was het toch raadzaam om hier wat meer aandacht aan te besteden.
Nadat ik in mijn grote Fuso-Bijbel had gekeken, heb ik even 2 foto's van de rem- luchtaansluitingen er uit gepikt.

photo 507018

photo 507017

En natuurlijk de vertaling er van, want de bekabeling mag niet ontbreken.
Hier onder het luchtblok voor de luchtvering, die pas ná het spuiten op het chassis geplakt wordt.
Dit luchtblok moet namelijk een alu kleur krijgen.
De 2 steuntjes zijn de steunen voor de knipperende markeringslichten van de achterste steunpoten.

photo 507005

Dan de verdeelblokken op de assen en de luchtblokken in de zijkant van het chassis.....

photo 507011

photo 507010

photo 507013

En de aansluitingen op de luchtflessen zoals ik ze op de foto's gezien heb.

photo 507012

photo 507014

Dan de accubak mét de luchtflessen en met de aansluitmondjes......

photo 507007

photo 507006

En als laatste, de detaillering van de steunpoten met daaraan bevestigd de steuntjes voor de markerings knipperlichten.

photo 507008

photo 507009

photo 507016

photo 507015

Ja heren, deze priegelwerkzaamheden moesten ook even gebeuren. :D
Het chassis begint nu aardig op te schieten, nu de laatste zaken nog, waar natuurlijk nog wel wat tijd in gaat zitten, en dan kan de zwarte primer er op.
In de tussentijd zijn de bestelde styreen platen binnen, die voor de box gebruikt gaan worden.
Ook ben ik nu er over uit hoe hoog de box moet worden, had dit in de brochure van Dol GSE gevonden, vanaf de grond tot het dak gemeten moet ik nét onder de 4meter blijven.
Goed heren, tot de volgende maar weer!

photo 507020

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 204 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement