Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 6:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2012 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 25 jul, 2011 21:43 pm
Berichten: 105
Woonplaats: Enter-City
Hallo medebrouwers,

het moest er nu maar eens van komen na hier al een jaar of 3 anoniem rond te loeren op dit forum: Wilbert gaat ook een bouwverslag openen!

Het gaat hierbij om een Daf xf105 4-as motorwagen-aanhanger (oftewel een lzv) van Bolk Container Transport. Deze gaat gebouwd worden in schaal H0-1/87. Aangezien ik zelf ook bij BCT werk als chauffeur (niet op deze combi, ik heb zelf een Volvo :) ) kan ik bijna dagelijks het 1/1 voorbeeld raadplegen, dus das wel handig.
Het model bestaat bijna geheel uit Herpa onderdelen. Ik gebruik hier voor een xf105 trekker, een donor chassis van een 4-as MAN zwaartransport-trekker en een Krone 40-45ft goose-neck chassis met dolly. Alles dus van Herpa met de nodige "scratch" onderdelen.
Hier alvast een foto van de echte auto:
Afbeelding

Morgen zal ik een paar foto's proberen te plaatsen van het begin-model (de trekker) en het MAN chassis. Zal dan ook de stand van zaken tot nu toe laten zien. (als 't allemaal lukt) :)

Tip's, op of aanmerkingen en commentaar zijn van harte welkom.

Groet Wilbert.

_________________
6 in lijn brult ook fijn!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 apr, 2012 12:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 25 jul, 2011 21:43 pm
Berichten: 105
Woonplaats: Enter-City
Hierbij dus de foto's van de donortrekker en chassis.AfbeeldingAfbeelding
En tot zover de stand van zaken.
Afbeelding
Afbeelding
Er is nog genoeg te doen. Het chassis moet verlengd worden, brandstoftank aanpassen, luchtketels op juiste plek plaatsen, er komt een kiepchassis bij op dus ook een hydrauliektank, andere achterbumper met lampen, etc,etc.
Ben dus nog wel even bezig. Ga mij maar eens eerst buigen over de juiste wielbasis, heeft iemand ook een www-adres van de Daf bodybuilder site misschien?

Tips, opmerkingen of kritiek zijn van harte welkom.

Groet Wilbert.

_________________
6 in lijn brult ook fijn!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 apr, 2012 13:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Volgens mij begint de kleine schaal koorts om zich heen te grijpen 8)
Mooi voorbeeld om na te maken Wilbert. Kwam overlaatst nog een 105 van jullie tegen in Gronau, gewone trekker met oplegger en 40 voets container erop.
Succes met de verbouw :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 apr, 2012 21:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 25 jul, 2011 21:43 pm
Berichten: 105
Woonplaats: Enter-City
Hé Onne,

Was dat toevallig bij Nordenia, Gronau?
Heb daar nl ook wel eens silo-auto's van VSL gezien, vandaar.

Hier nog een paar detail foto's van het chassis met kiepinstallatie van de 1:1. Dit is trouwens het zusje ervan, maar beide auto's zijn hetzelfde opgebouwd, dus maakt geen verschil. :wink:
Afbeelding
Je ziet hier trouwens mijn eigen Volvo net achter een 40ft Maersk doos staan. Links daarvan staat háár zusje weer. :lol:
Afbeelding

Hier het scharnierpunt van de kiepopbouw.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik zal eens kijken of ik vd week al iets kan doen aan de verlenging van het chassis. Als het werk het toe laat natuurlijk. Daar volgen dan vanzelfsprekend ook weer foto's van.
Ook zal ik de garage in Almelo eens induiken en gaan informeren naar de kleur nummers, maar dat zal wel geen probleem zijn. We gaan het zien.

Iedereen verder nog een fijne zondag-avond,
Groet Wilbert. :brouw:

_________________
6 in lijn brult ook fijn!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 apr, 2012 16:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Wilke79 schreef:
Hé Onne,

Was dat toevallig bij Nordenia, Gronau?
Heb daar nl ook wel eens silo-auto's van VSL gezien, vandaar.
Groet Wilbert. :brouw:


Klopt Wilbert :)

Wel makkelijk trouwens dat je de maten zo kan fotograferen!
Succes verder :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 apr, 2012 21:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 25 jul, 2011 21:43 pm
Berichten: 105
Woonplaats: Enter-City
Trucker 1760, hartelijk dank voor de link naar de Daf-bodybuildersite.

Vanmiddag was de auto in Hengelo op de container-terminal van CTT, dus kon ik mooi de detail dingen even opmeten. Ik betrapte mijzelf op een foute maat, er is nl ook een stukje chassis oversteek achter de sleep-as. Dit had ik nog niet mee gerekend en daar kwam ik na 10x dry-fitten, weer meten en nog een paar keer dry-fitten pas achter. Ik weet nu ook hoe het komt, ik heb nl een trekker chassis gebruikt en deze hebben "normaal" gesproken geen lange overhang. :oops:
Daar moet dus ook nog een stukje achter worden gezet. Morgen maar weer met de rolmaat in de aanslag uit gaan kijken naar m'n collega. :lol:
We gaan het meemaken,

Groet Wilbert.

_________________
6 in lijn brult ook fijn!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 mei, 2012 22:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 25 jul, 2011 21:43 pm
Berichten: 105
Woonplaats: Enter-City
Poehee,

deze stond weer een eindje naar beneden. Ik heb weer een beetje geprutst aan de 105 en dus is er een klein up-datetje.

Chassis is verlengd en heeft de juiste wielbasis, achteroverhang is ook op juiste lengte. Hulp-chassis is gebouwd en ook op de plaats gelijmd, kan het straks in één keer gespoten worden.
Brandstoftank heeft juiste maat en de Ad-bleu tank hangt onder de accubak. Verder is de stand-airco op het dak geplaatst en heb ik gelijk even de gaatjes dicht geplamuurd en geschuurd waar eerst de dakspoiler heeft gezeten.

Genoeg getypt, foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier nog een foto van de accubak met Ad-bleu tankje eronder.

Afbeelding

Hoop dat jullie het wat vinden, tips, opmerkingen of kritiek zijn altijd welkom. :D

Groeten Wilbert>

_________________
6 in lijn brult ook fijn!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 mei, 2012 23:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Hoi Wilbert

Een kleine maar mooie update waarbij het hulpchassis mooi is gemaakt.

Alleen één dingetje, en mischien spreek ik voormijn beurt, maar ik zou aan de achterspatborden nog wel wat doen.
Ik las ik één van je 1e post's dat je daarvoor een MAN chassis hebt gebruikt, dus de spatborden zijn ook van MAN.
Zelf zou ik kijken om er toch DAF spatborden op te zetten, of anders zou ik de ribbels er uit schuren zodat het meer in de richting van DAF spatborden komt.
Tenzij je er zelf vrede mee hebt, dan moet je het natuurlijk zo laten.

Verder ben ik benieuwd naar je volgendeupdate, want ik vind dit toch wel een indrukwekkende wagen zeker in zijn vorm als LZV.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 mei, 2012 23:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 25 jul, 2011 21:43 pm
Berichten: 105
Woonplaats: Enter-City
He Sebas,

Bedankt voor je complimenten. :brouw:

Wat betreft die spatborden, ik heb zelf ook al zitten denken wat ik daar aan kan doen. Ik moet sowiezo de uitsparingen op de achterste spatborden opvullen, daar zitten normaal de achterlichten in. Ik heb ook al gedacht aan weg schuren/vijlen, maar ze zitten aan zulke tere en dunne ophangingen dat ik ze niet echt stevig vast kan pakken, bang dat ik ze verpruts. Ik heb een setje extra dus ik kan proberen om ze dicht te plamuren.
Ik ben er nog niet uit, maar ze gaan veranderen. Het staat mij dus ook totaal niet aan, die MAN dingen erop. :wink:

Groeten Wilbert.

_________________
6 in lijn brult ook fijn!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 mei, 2012 16:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 25 jul, 2011 21:43 pm
Berichten: 105
Woonplaats: Enter-City
Hallo medebrouwers,

hier weer een héél klein up-dateje. Ik werd door Sebas gewezen op de MAN spatborden, dat deze ook nog wat aandacht verdienen. Ik vind het zelf ook niet staan, een Daf met MAN spatborden dus vanmiddag maar eens een poging gedaan om de ribbels weg te plamuren. Ze liggen nu te drogen, ben benieuwd of het allemaal gaat lukken.

Hier een paar foto's en ik houd jullie natuurlijk op de hoogte van eventuele vorderingen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoop dat het weer duidelijk is, tips, kritiek en opmerkingen zijn natuurlijk welkom.

Groeten Wilbert.

_________________
6 in lijn brult ook fijn!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 40 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement