Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 9:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 307 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 27, 28, 29, 30, 31  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2014 20:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Bij de Doll bomendolly stuurt echter de achterste as volgens mij niet. Wat de Rolande tanker juist wel weer doet. Of de voorste ook echt tegenovergesteld ten opzichte van de achterste stuurt bij de tanker weet ik eigenlijk niet zeker maar het lijkt zo op deze eerder geplaatste foto:

Afbeelding

Lekker toch, zo'n puzzel voor het weekend? Anders ga je toch maar laveloos de carnaval in! :lol:

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Laatst bijgewerkt door AdV-Online op vr 28 feb, 2014 22:20 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2014 20:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Ik heb net eerst maar even wat Hulo systemen zitten bekijken ,wist niet dat dit met triangel aan de trekker was. :? Maar maakt het niet minder interessant allemaal. :D
groeten Eric , die nu eens in Andre zijn foto's van Cetra ed. gaat kijken.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2014 21:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Bij die Doll dolly stuurt de laatste as inderdaad niet mee. Het is de schamelgestuurde voorste as die voor de verdere besturing zorgt.

In ieder geval wordt dit Rolande-geheel wrijvingsgestuurd. Zit de dissel vast aan de onderkant van de tank dan zal de eerste as beperkt zijn in zijn beweging. Maar met zo'n wide-spread tandemstel zal de achterste as zeker wel tegen gaan werken. Deze heeft ook een soort triangel 'vast' zitten aan of boven de voorste as. Vanuit dit draaipunt zal de laatste as naar links of rechts willen zwenken. De meesturende bladveren en het verschuiven van de assen ten opzichte van de bladveren zullen dit zwenken enigszins toestaan. Vanwege de triangel zal de laatste as zich gedragen als een 1-assig aanhangwagentje en dus uit zichzelf weer in rechtuitstand terugkomen. Zoiets misschien?

gr Jeroen


Laatst bijgewerkt door moddertrukker op vr 28 feb, 2014 22:18 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2014 21:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Eigen tekst Jeroen? :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2014 23:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Leuke, en vooral interessante en leerzame discussie hier.
Ik was al een tijdje op zoek naar meer beelden van specifiek zo'n geknikte tank.
Maar dat is voor mijn 1:160 Henschel en geheel terzijde.

Ik heb even in patenten gezocht. Vaak zijn zulk soort systemen gepatenteerd en is er wel iets over te vinden.
Over een 'Rolande' systeem heb ik niets gevonden.
Maar wel een ander bijna soortgelijk patent waarbij het ook gaat om een zelfstandig geforceerd sturend opleggerstel.
Het principe is dus niet gekoppeld met de schotel.

http://www.google.com/patents/US4120509

Leuke foto's allemaal ... dank!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Laatst bijgewerkt door odorf op za 01 maart, 2014 18:19 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 maart, 2014 0:25 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
na alle vragen en antwoorden en opmerkingen gelezen te hebben [ en plaatjes kijken , is ook leuk ] heb ik in het verleden gereden met een drieassige tankoplegger
waarbij de achterse as meesturend was [ vooruit ] met achteruit rijden moest je hem vast zetten , hetzij binnen van uit de cabine of achter een luchtkraantje omzetten
later had ik een dteiassige zeskamer opleeger waarbij de twee achterse assen gedwongen mee stuurde door een blok in de schotel en plunjers [ hydrauliek ]
zowel voor als achteruit stuurde de assen mee
je kon met deze oplgger achteruit ergens insteken wat je nooit met een starre assenstel zou lukken
dat was een tridec systeem , en je had ook nog iets van rosista of iets in die geest
en voor de rest zou ik zeggen houden zo
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 maart, 2014 11:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
AdV-Online schreef:
Bij de Doll bomendolly stuurt echter de achterste as volgens mij niet. Wat de Rolande tanker juist wel weer doet. Of de voorste ook echt tegenovergesteld ten opzichte van de achterste stuurt bij de tanker weet ik eigenlijk niet zeker maar het lijkt zo op deze eerder geplaatste foto:

Afbeelding



Voor zover ik kan zien staat de voorste as in lijn met de trailer.
Volgens mij krijg je een rare stuurgeometrie als de voorste as tegengesteld zou sturen aan de achterste as. Is het niet zo dat de hartlijn van alle assen in de combinatie door hetzelfde punt (het middelpunt van de bocht) moeten lopen als je zonder wringen de bocht door wilt? Ik heb het nog niet uitgetekend, maar uit het hoofd krijg ik dat niet voor elkaar als de voorste traileras naar binnen stuurt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 maart, 2014 12:56 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Hobbes,

Je moet wel onderscheid maken tussen trailers die hun kont uitgooien om zo strak mogelijk een bocht om te kunnen en trailers waarvan de assen alleen gestuurd zijn om zo weinig mogelijk wringende banden te krijgen. Deze Rolande is dan van de laatste soort en dan stuurt de voorste as wel degelijk naar binnen ipv naar buiten.....hij wordt tenslotte gedwongen door de as die zichtbaar is vanaf de voorste as naar het chassis. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe dit systeem werkt maar zit wel aan hetzelfde te denken waar Jeroen het over heeft.....maar dit is toch weer nét iets anders.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 maart, 2014 14:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Arjan Ouwendijk schreef:
scaniamodelbrouwer schreef:
hoi Andre,
Van mijn zijde even blind erin , is het niet soort gelijk systeem als de oude Floor stenen opleggers met de bekende Hulo los kranen erop??? Zomaar even een wilde ingeving.
groeten Eric.


De Hulo spoorloper bedoel je? Het is wel interessant om dit 's te gaan uitvogelen.....'s zien waar we op uit kunnen komen.

Gr. Arjan

scaniamodelbrouwer schreef:
#Arjan,
Dat zijn inderdaad de 2 assige wide-spread stenen opleggers (60-70er jaren) met een dergelijke draaikrans-ketting constructie eronder Dacht dat dit voornamelijk Floor trailers waren met Hulo opbouw. Maar ik kan er natuurlijk naast zitten.En ja , interesant om deze systemen eens nader onder de loep te nemen qua gelijkheid of juist de verschillen.
groeten Eric.


Dat zou dan om dit systeem gaan???
Is niet het principe wat hier bedoeld word denk ik.

Afbeelding

Heb voor de geintresseerde onderons nog wel een groter bestand van deze tekening

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 maart, 2014 17:49 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Nee Sebas, de Hulo spoorloper is nog ouder en 2-asser. Ik zal 's een scan maken van het systeem als ik het niet vergeet :oops: . Het werkt in ieder geval op een andere manier. De 2 assen zitten op een dolly en draaien onder de trailer dmv een stang die gekoppeld is aan de trekker ( a la de AMT bomenoplegger )......alleen zit de achterste as dan weer op een draaischijf die nog extra draait. Dat laatste stukje techniek moet ik me nog even verder in verdiepen omdat dit me nog wel 's een leuk project lijkt.

Gr. Arjan

p.s. altijd geinteresseerd in dit soort schema's :wink:

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 307 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 27, 28, 29, 30, 31  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement