Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 13:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 100 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 02 jan, 2012 21:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Kevvv schreef:
Kan er wel een filmpje van maken voor je en op youtube zetten als je wil Zeger?


En die filmpjes kun je, als je wilt ook rechtstreeks in dit topic embedden :wink: ( rechtstreeks door linken.)
klik

Maar dit even terzijde.

Je gaat weer als een speer Zeger. Onvoorstelbaar wat een vakmanschap :shock:

Groet,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 jan, 2012 22:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 08 maart, 2011 18:55 pm
Berichten: 1011
Woonplaats: Urk
Ik weet niet of je hem al hebt ,maar dit heb ik er even bijgezocht.


Afbeelding

Afbeelding


De (hele) grote scans zijn te vinden op http://www.majhost.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=225684

_________________
...Bergingswagens in Florida...
Lonestar (detail)foto's voor de modelbouwer...
Mijn fotoalbums op Facebook...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 jan, 2012 23:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Heb ik het nu goed dat je een 'gewone' 4-assige dieplader gaat bouwen waar ook een dolly bij gebruikt kan worden?
Dus dat de dieplader gewoon als 4-asser gebruikt kan worden, zo op de trekkerschotel maar als de lading zwaarder is dat de dolly er bij gebruikt gaat worden. Dan heeft de dolly ook een gewone opleggerschotel.
Dan krijg je dus wél dat de zwanehals erg achterover moet komen te hangen wil de dolly eronder passen zoals bij dit model:
http://forum.truckmodelworld.com/default.aspx?g=posts&t=2151
Dit is in het echt ook zo. Ik heb het ook vaker gezien bij 3-assige diepladers met een 1-assige dolly.

De tekening die Arie hierboven laat zien toont een zwanehals specifiek voor een dieplader met zo'n dolly. Volgens mij wel van een ouder type maar dat maakt effe niks uit want het gaat hier denk ik om de maten die van belang kunnen zijn.
Bij dit type is de zwanehals meestal 'vast' gekoppeld aan de dolly. De schotel kan dan ook naar links en rechts verdraaien.

gr Jeroen

Edit: ik heb dus gisterenavond meteen maar eens een Nooteboomboekje doorgespit en met dít type zwanehals kwam ik eigenlijk alleen de éénassige jeepdolly tegen in combinatie met een drie- of vierassige dieplader. Bij bijvoorbeeld een vier- of vijfasser met tweeassige jeepdolly wordt de zwanehals gebruikt die Arie liet zien.

MIJ lijkt het mooist een éénassige jeepdolly met de vierassige dieplader met een drieassige trekker óf alleen een vierassige dieplader met een vijfassige trekker.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 jan, 2012 21:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 22 jul, 2007 17:03 pm
Berichten: 1082
Woonplaats: Wijk en Aalburg
Kevvv schreef:
Klopt Johannes, ik heb een 141 met floor stenentrailer gekocht van WSI om deze te demonteren en in 1:24 na te bouwen.
Hier zit ook een systeem op wat met touwtjes werkt en een draaischijf boven de assen.
Kan er wel een filmpje van maken voor je en op youtube zetten als je wil Zeger?


Floor stenen-trailer... Zal eens gaan kijken op die site of het wat is. Als hij lijkt op diegene die ik aan het bouwen ben voor Henri Bauman, scheelt dat een hoop werk!

Ik weet ook dat er zeker 2 mensen op dit forum zijn die de Noteboom trailer van KFS al hebben gebouwd. Je zou natuurlijk kunnen vragen of je die tekening mag lenen. Ik weet dat als je al 2 of 3 van die mooie modellen helemaal zelf hebt gebouwd dat zo'n trailer dan ook wel zou moeten lukken, maar dan heb je in ieder geval een basis.

Maar goed bezig!

Ik dacht trouwens dat een dolly ervoor was om het gewicht niet op de trekker te hebben maar erachter... (weet ff niet hoe ik het moet uitleggen, maar als er zo'n zware trailer op de schotel licht, drukt ie de trekker als het ware naar beneden. Als je er een dolly achter doet neemt die het "tilwerk" over en hoeft de trekker alleen maar te trekken zeg maar) :?

Maar ik zit ook niet in het zwaartransport dus voor mij ook een :?:

Na de WSI-site bezocht te hebben...
Ik had het verkeerd begrepen. Ik dacht dat WSI misschien ook 1:24 had, maar dat is niet zo :oops:

_________________
JC'77 modelbouw

De mogelijkheden zijn eindeloos!
Motivatie genoeg... Nou nog wat tijd!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 jan, 2012 7:43 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
JC'77 modelbouw schreef:

Ik dacht trouwens dat een dolly ervoor was om het gewicht niet op de trekker te hebben maar erachter... (weet ff niet hoe ik het moet uitleggen, maar als er zo'n zware trailer op de schotel licht, drukt ie de trekker als het ware naar beneden. Als je er een dolly achter doet neemt die het "tilwerk" over en hoeft de trekker alleen maar te trekken zeg maar) :?




Zo'n dolly scheelt je een bak aan schoteldruk natuurlijk, de meerdere achterassen zorgen voor de asdruk dus vandaar dat daar veel trekkers in het zwaartransport een asje extra hebben. Met een dolly erachter word het gewicht verdeeld over de schotel van de trekker, de assen van de trekker en dit ook zo bij de dolly, je hebt dus al snel vier assen op de grond die zwaar belast kunnen worden plus de schoteldruk.

Groeten Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 jan, 2012 10:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Truckerschraven schreef:
Apk schreef:
Nooteboom levert toch een pendel X in 1:24? waarom zou je die die niet gebruiken?

Die Pendel X is van Mad-modelle uit duitsland maar weet nie zeker of deze nog te verkrijgen zijn,
ze waren wel prijzig as ik het goed heb. ergens rond de 259 euro.

De MAD Pendel-X is nooit officieel van de grond gekomen. In 2009 heb ik het laadbed voor hun proef gebouwd, zaten wat foutjes in maar voor de rest ontzettend mooi spul. Er zijn nog andere proefbouwers geweest, ook die hadden foutjes gevonden maar uiteindelijk heeft MAD niet veel met de opmerkingen van de proefbouwers gedaan en waren de enkele trailers die verkocht zijn dus foutief en niet compleet. Het project groeide MAD boven hun hoofd, vooral qua tijd, en ligt het nu al een paar jaar stil. Of MAD ooit nog weer met iets komt?

Hieronder enkele foto's, alle foto's vindt je via de link, wellicht helpt het bij de bouw Zeger:

http://public.fotki.com/modeltrucks25th ... -pendel-x/

Afbeelding
Afbeelding

En of je de dieplader voor Jabbeke nou af hebt of niet Zeger, wel gewoon meenenem hoor!!!!

Succes, André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 jan, 2012 15:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
JC'77 modelbouw schreef:

Ik dacht trouwens dat een dolly ervoor was om het gewicht niet op de trekker te hebben maar erachter... (weet ff niet hoe ik het moet uitleggen, maar als er zo'n zware trailer op de schotel licht, drukt ie de trekker als het ware naar beneden. Als je er een dolly achter doet neemt die het "tilwerk" over en hoeft de trekker alleen maar te trekken zeg maar) :?



Dat klopt niet helemaal. Het is niet de bedoeling om de trekker helemaal te ontlasten. Als de achterassen onbelast zijn en je geeft eens flink gas, gaan de wielen van de trekker doorslippen.
Dus je wilt de assen wel belasten, maar niet te zwaar.

De Nederlandse wet zegt dat je een as met max. 10 ton mag belasten. Een trekker met 3 assen mag dus max 30 ton wegen incl de last die op de schotel drukt. Nu weegt die trekker zelf een ton of 10, dus blijft er 20 ton laadvermogen over.
Als je nu een dieplader hebt die met lading 80 ton weegt, dan komt er 40 ton op de achterassen van de dieplader terecht, en de rest drukt op de schotel (ruwweg, dit hangt wel af van waar de lading op de dieplader staat).
Dus 40 ton op de schotel, dat is te veel voor de assen van de trekker, dan moeten er 2 assen bij, vandaar de dolly.

Bij hele zware transporten is de trekker (die dan met een trekstang aan de last hangt) voorzien van een ballastbak.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 jan, 2012 17:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Dank jullie wel mannen voor alle informatie.

@Arie, deze kende ik nog niet, maar het is niet helemaal de zwanenhals die ik aan het bouwen ben. Ik bouw de uitvoering zonder "knik"er in. En dat houdt inderdaad in Jeroen, dat hij bij gebruik van de dolly achterover komt te hangen. Ik heb wel even op die site gekeken Arie, en er staan ook mooie foto's op die er bruikbaar zijn om de details goed te bekijken.

@André, Die kit van MAD modelle ziet er wel erg strak uit zo. Zo mooi en strak krijg ik het met de hand niet gesneden. Maar gereed of niet, hij komt zeker mee naar Jabbeke. Hoop wel dat ik genoeg ruimte in m'n auto heb, want het wordt wel ieder jaar meer natuurlijk. :)

Dan hier ook nog even een update. De zwanenhals is weer wat verder gevorderd. Gisteravond ben ik nog even bezig geweest met de cilinders. De bedoeling is dat die ook echt werken, en in staat zijn om het gewicht van de dieplader, en de lading, op goede hoogte te houden. En de voorkant van de het diepladerbed niet op de grond zakt. :)

Gr. Zeger

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 jan, 2012 17:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 feb, 2009 11:20 am
Berichten: 595
Woonplaats: Huizen
Hoi zeger,

Kijk je bent weer een heel mooi project gestart, het ziet er weer geweldig uit en ben ook benieuwd welke trekker je ervoor gaat bouwen.

Maar denk je dat de ruimte in je auto het enige probleem is?

Denk eerder dat je een paar tafels erbij moet huren met al dat moois van je....

succes ermee

gr gerard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 jan, 2012 19:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Erg prachtig nu al!! Daar kan mijn merkloze diepladertje niet tegenop! :o

Als trekker zou ik een Actros of MAN TGA/TGS doen. Dat zijn in mijn ogen "echte" zwaar transport trekkers! 8)

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 100 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 56 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement