JC'77 modelbouw schreef:
Ik dacht trouwens dat een dolly ervoor was om het gewicht niet op de trekker te hebben maar erachter... (weet ff niet hoe ik het moet uitleggen, maar als er zo'n zware trailer op de schotel licht, drukt ie de trekker als het ware naar beneden. Als je er een dolly achter doet neemt die het "tilwerk" over en hoeft de trekker alleen maar te trekken zeg maar)
Dat klopt niet helemaal. Het is niet de bedoeling om de trekker helemaal te ontlasten. Als de achterassen onbelast zijn en je geeft eens flink gas, gaan de wielen van de trekker doorslippen.
Dus je wilt de assen wel belasten, maar niet te zwaar.
De Nederlandse wet zegt dat je een as met max. 10 ton mag belasten. Een trekker met 3 assen mag dus max 30 ton wegen incl de last die op de schotel drukt. Nu weegt die trekker zelf een ton of 10, dus blijft er 20 ton laadvermogen over.
Als je nu een dieplader hebt die met lading 80 ton weegt, dan komt er 40 ton op de achterassen van de dieplader terecht, en de rest drukt op de schotel (ruwweg, dit hangt wel af van waar de lading op de dieplader staat).
Dus 40 ton op de schotel, dat is te veel voor de assen van de trekker, dan moeten er 2 assen bij, vandaar de dolly.
Bij hele zware transporten is de trekker (die dan met een trekstang aan de last hangt) voorzien van een ballastbak.