Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 17:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 07 okt, 2011 17:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 feb, 2009 11:20 am
Berichten: 595
Woonplaats: Huizen
ja het word inderdaad wel tijd dat je die daf eens serieus gaat restaureren want die decals.....................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 okt, 2011 17:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
geerdejager schreef:
ja het word inderdaad wel tijd dat je die daf eens serieus gaat restaureren want die decals.....................


deze cabine komt er niet op, was maar even geleend.
maar je hebt wel gelijk, al moet ik er wel bij vermelden dat dit er een is van mijn beginjaren ;-)

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2011 16:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
ik heb nu een chassis uit 1 geheel, deels gekopieerd van een 95xf chassis en van een 3300 / 95

Afbeelding

Afbeelding

een begin van de voorste bladveren

Afbeelding

Getest met een cabine erop, maar die lijkt me toch vrij hoog van de grond af te staan..
eens vergeleken met een 95xf chassis, en daar heb ik toch wat verschil in hoogte :?

Afbeelding
Afbeelding

Hoort dit zo, dat het chassis naar voor moet af lopen (of heb ik het destijds ergens verkeerd in elkaar gezet) ?

EDIT: probleem met de cabine is al deels opgelost. ik heb aan de beide kanten van de punten van het chassis die in de blokjes op de grille passen, een stukje weggesneden, zodat de cabine een mm of 4 lager staat.. maar nog altijd vrij hoog

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Laatst bijgewerkt door Arjan Ouwendijk op ma 10 okt, 2011 11:56 am, in totaal 1 keer bewerkt.
link eerste foto gerepareerd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 okt, 2011 20:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
omdat de hele vooras ontbrak, heb ik deze zelf gemaakt. Het is allemaal gemeten en "gekopieerd" van een andere daf 95xf.
Afbeelding

de afdekplaat was er gelukkig wel nog bij. hier met een deel van een Volvo-demper er tegen. enkel nog een plaatje er rond maken en de steun voor de bevestiging aan het chassis.
Afbeelding

omdat ik toch nog twijfelde over het dak, eens een dryfit met het ssc dak
Afbeelding

maar dit vind ik beter staan:
Afbeelding (dak is van een 95)

Afbeelding

als er iemand een 95xf space cab dak over heeft of wilt ruilen voor een ssc-dak met spoilerset, stuur maar een pb :)

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 okt, 2011 8:06 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Jij blijft ook maar gaan he Danny :brouw:

De vooras heb je in ieder geval netjes gemaakt, je kan hem nu gelijk sturend maken want dat is nu niet meer zo veel werk. Ik hoop alleen dat de velgen onder de vooras voor nood zijn met zo'n trailerband? Zo niet moet je in ieder geval wel de velg wat minder "diep" maken door het ringetje aan de voorzijde wat smaller te maken.

Het SC dak kan ik je niet aan helpen, ik weet niet of je nog iets anders zoekt maar dan moet je maar een pb-tje sturen.

Groeten Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 okt, 2011 18:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Het is altijd lastig om vooraf te bepalen wat het mooiste zal ogen.
Als je bij die superspacecab ook de zijfenders gebruikt zal de cabine minder hoog lijken. Maar voor een kieptrailer staat meestal een spacecab weer mooier.

Wel zou ik de chassislengte nog eens bekijken en opzoeken wat de kortste wielbasis is van een 6x4 DAF XF95. Hij lijkt me nu aan de korte kant. Met een langer chassis zijn de verhoudingen ook al weer anders.
Zoals het nu uitziet qua lengte lijkt het wel op de langste wielbasis van een voorloopastrekker.

En wat betreft de hoogte van de cabine ten opzichte van de voorwielen, niet te bang zijn. Deze trucks zijn voor het ruwere werk en hebben dus meestal meer ruimte tussen wielen en cabine. Dit is ( volgens mij ) afhankelijk van het type vooras welke gemonteerd wordt. Je hebt ze in diverse typen, van die grote S-bochten tot een bijna of helemaal rechte vooras.
Hoe rechter de as hoe hoger de truck op zijn pootjes staat.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 okt, 2011 19:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
jeff schreef:
Jij blijft ook maar gaan he Danny :brouw:

De vooras heb je in ieder geval netjes gemaakt, je kan hem nu gelijk sturend maken want dat is nu niet meer zo veel werk. Ik hoop alleen dat de velgen onder de vooras voor nood zijn met zo'n trailerband? Zo niet moet je in ieder geval wel de velg wat minder "diep" maken door het ringetje aan de voorzijde wat smaller te maken.

Het SC dak kan ik je niet aan helpen, ik weet niet of je nog iets anders zoekt maar dan moet je maar een pb-tje sturen.

Groeten Jeff


die band was inderdaad maar om te testen, al gaat die er misschien wel op komen.

moddertrukker schreef:
Het is altijd lastig om vooraf te bepalen wat het mooiste zal ogen.
Als je bij die superspacecab ook de zijfenders gebruikt zal de cabine minder hoog lijken. Maar voor een kieptrailer staat meestal een spacecab weer mooier.

Wel zou ik de chassislengte nog eens bekijken en opzoeken wat de kortste wielbasis is van een 6x4 DAF XF95. Hij lijkt me nu aan de korte kant. Met een langer chassis zijn de verhoudingen ook al weer anders.
Zoals het nu uitziet qua lengte lijkt het wel op de langste wielbasis van een voorloopastrekker.

En wat betreft de hoogte van de cabine ten opzichte van de voorwielen, niet te bang zijn. Deze trucks zijn voor het ruwere werk en hebben dus meestal meer ruimte tussen wielen en cabine. Dit is ( volgens mij ) afhankelijk van het type vooras welke gemonteerd wordt. Je hebt ze in diverse typen, van die grote S-bochten tot een bijna of helemaal rechte vooras.
Hoe rechter de as hoe hoger de truck op zijn pootjes staat.

gr Jeroen


qua chassislengte is het chassis nu niet langer dan dat van een standaard 95xf (op 1/24). Mijn chassis is nu 5mm korter als dat van de bouwdoos van de 3300 dutchman of 95 Master truck..

Maar vermits ik er ook geen motor in bouw, kan ik de cabine wel gemakkelijk naar voor schuiven en daar een stukje chassis bijmaken.
Hmm, toch nog eens even bekijken en vergelijken met de maten op de daf site

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 okt, 2011 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Citaat:
Wel zou ik de chassislengte nog eens bekijken en opzoeken wat de kortste wielbasis is van een 6x4 DAF XF95. Hij lijkt me nu aan de korte kant. Met een langer chassis zijn de verhoudingen ook al weer anders.
Zoals het nu uitziet qua lengte lijkt het wel op de langste wielbasis van een voorloopastrekker.


Ik heb hier een Italeri DAF 95 FTT staan en die heeft een wielbasis van 3,80 en die maat heb ik toen niet uit de duim gezogen (wielbasis van de kit is fout), net even gekeken op de DAF site en natuurlijk staat er geen XF 95 meer tussen.... Wel heb ik een bovenaanzicht van een 2008 XF 95 trekker en kom dan al rekenend dichter bij de 3,80 m dan de 3,90 wielbasis uit. Exact kan ik het niet vertellen omdat net de onderste maat met de wielbasis niet meegekopieerd is.
De XF 105 volledig bladgeveerd kent alleen de 3,90 m wielbasis, dat is van hart vooras tot hart trapeziumvormige achtervering.
Ook heb ik zitten neuzen wat nu dan eigenlijk de onbeladen/beladen hoogte van het chassis zou moeten zijn maar daar zit veel rekenwerk in en hangt erg af van de bandenmaat.
De 3300 had een hoogt beladen van 95 cm dus al te veel zal je daar wel niet van af kunnen wijken.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 okt, 2011 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
moddertrukker schreef:
voor een kieptrailer staat meestal een spacecab weer mooier.

Een plat dak staat volgens mij net nog dat tikkeltje mooier voor zo'n lage kipper, enig probleem is dat dat dak alleen te vinden is/was in die Genoa tankercombinatie en die liggen niet dik gezaaid.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 okt, 2011 19:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
ingzagers schreef:
Citaat:
Wel zou ik de chassislengte nog eens bekijken en opzoeken wat de kortste wielbasis is van een 6x4 DAF XF95. Hij lijkt me nu aan de korte kant. Met een langer chassis zijn de verhoudingen ook al weer anders.
Zoals het nu uitziet qua lengte lijkt het wel op de langste wielbasis van een voorloopastrekker.


Ik heb hier een Italeri DAF 95 FTT staan en die heeft een wielbasis van 3,80 en die maat heb ik toen niet uit de duim gezogen (wielbasis van de kit is fout), net even gekeken op de DAF site en natuurlijk staat er geen XF 95 meer tussen.... Wel heb ik een bovenaanzicht van een 2008 XF 95 trekker en kom dan al rekenend dichter bij de 3,80 m dan de 3,90 wielbasis uit. Exact kan ik het niet vertellen omdat net de onderste maat met de wielbasis niet meegekopieerd is.
De XF 105 volledig bladgeveerd kent alleen de 3,90 m wielbasis, dat is van hart vooras tot hart trapeziumvormige achtervering.
Ook heb ik zitten neuzen wat nu dan eigenlijk de onbeladen/beladen hoogte van het chassis zou moeten zijn maar daar zit veel rekenwerk in en hangt erg af van de bandenmaat.
De 3300 had een hoogt beladen van 95 cm dus al te veel zal je daar wel niet van af kunnen wijken.

Johannes


als ik het nu zo na meet moet er tussen de vooras en eerste as tandemstel nog ongeveer een cm tussen, om dan op een wielbasis van 3,90 m uit te komen.

Aerodyne schreef:
moddertrukker schreef:
voor een kieptrailer staat meestal een spacecab weer mooier.


Een plat dak staat volgens mij net nog dat tikkeltje mooier voor zo'n lage kipper, enig probleem is dat dat dak alleen te vinden is/was in die Genoa tankercombinatie en die liggen niet dik gezaaid.


een plat dak zou inderdaad ook nog gaan. is trouwens ook te krijgen via KFS, om er dan een "kenworth" van te maken, daf cabine op amerikaans chassis, nr weet ik nu even niet. ik ga het eens opzoeken en bekijken of het niet zelf te maken is, zowel het plat als het SC dak (is dit trouwens even hoog als dat van een 95? dan kan ik van die afmeten uitgaan

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 66 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement