Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 6:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 207 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 21  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 23 aug, 2010 10:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 mei, 2009 10:10 am
Berichten: 1104
Woonplaats: Amsterdam
Hey Brouwers,

Dank voor de reactie's en bemoedigende woorden. :D

Wat ik was evrgeten te zeggen is dat ik, jullie vanaf het begin van dit project wou betrekken.
Dus het afronden van de tekeningen, het uitdenken van de gietmallen en de verdere verzamelen van de infomatie.
Het gaat allemaal voorbij komen in het verslag.
Waaronm? misschien dat jullie nog tips hebben om het anders aan te pakken.
En omdat ik het wel eens leuk vond om van zo'n scratch werk project ook eens te tonen wat er een tijd in zit voor dat het mes een kunststof plaat raakt. :wink:

@ van Hattem: zeker heb ik me goed voorbereid, maar dat is ook de rede dat ik het lang voor me uit heb geschoven.
De informatie spreekt nog wel eens alleen over de belangrijke dingen ( totaal lengte, breedte, bouwjaar, enz) maar weinig over bv. deur breedte, hoeken van de voorruit en andere zaken.
Terwijl juist deze zaken straks belangrijk zijn voor de juiste verhoudingen.

Van het onderstel heb ik al een leuke foto en tekeningen dus deze stap is wel al zo goed als klaar.
Maar als het goed is gaat vanavond voor het chassis het mes erin. :brouw:

Grt SAM.

_________________
Groepsbouw Klassieke trucks
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=162
DAF XF longline (Optimus Prime)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=22748
DAF - Hainje CSA1 (1982) GVB 224.
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=28987


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 aug, 2010 10:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Ook hier Sam, met bussen heb ik niet zoveel, maar niet minder interessant om te volgen. Zeker omdat je vrijwel alles zelf moet maken.
Je wordt met veel belangstelling gevolgd :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 aug, 2010 20:18 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
SAM,

We hebben het er via pb al over gehad maar ik vind het een leuk onderwerp en zeker de hele voorbereiding maakt zo'n bouwverslag interessant.
V.w.b. de maten van zo'n bus.....heb je het DAF museum wel eens geprobeerd aan te schrijven?
Ik heb enige tijd ook een poging ondernomen vanwege de DAF 3500FTT en kreeg, tegen betaling, best wel wat leuke info thuis.
Trouwens, aan de beschrijving die je meegeeft zag ik dat je de motor ook uit een DAF kit kunt gebruiken........de DKDL is feitelijk een 11,6 liter DKD motor in liggende uitvoering.....vandaar ook de laatste L.
De motor in de kit is een DKX en dus een latere variant.
We gaan je verslag in de gaten houden en hopelijk gaat dit een mooi project worden maar daar twijfel ik niet aan.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 aug, 2010 21:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Je bedoelt dat prototype verbrede 2600 als concurrent van de FTF wat later bij Sarens nog dienst heeft gedaan Arjan?
Heb ik nog wel een Sarens foto in kleur van.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 aug, 2010 22:18 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Ja, inderdaad Johannes.....die zwaar transporttrekker met die dikke vette V12 :mrgreen:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 aug, 2010 22:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Natuurlijk hoort dit niet in het topic van SAM maar toch wil ik dit jullie niet onthouden: Een ex prototype DAF Tropco begin jaren 70 nadat FTF de competitie had gewonnen voor de levering van de trekker-opleggercombinaties die de Leopardtanks van het NL leger moesten transporteren en in de uitvoering van Sarens.
De truck heeft een verbrede 2600 cabine en te breed voor het normale wegtransport.

Afbeelding

groetjes, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 aug, 2010 23:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 apr, 2009 20:27 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Zierikzee
Sam,

Dit ga ik met meer dan gewone belangstelling volgen. Mijn vader heeft bij het streekvervoer gewerkt (NV Streekvervoer Zuid West Nederland, later gefuseerd met West Nederland, en toen opgegaan in het grote Connexxion), eerst als chauffeur, daarna als verkeersleider, en tenslotte als assistent rayonchef. Voordat hij bij het streekvervoer terecht kwam, was hij touringcarchauffeur. De Hainje's kenden we hier eigenlijk niet, die type's zag ik als we eens een dag naar Rotterdam, of familie in Den Haag gingen. ZWN kwam voort uit o.a. de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (waar mijn moeder vroeger als conductrice en lokettiste werkte), en daar was men getrouwd met het merk Leyland. We hadden hier dus eigenlijk vooral de Den Oudsten producten rijden, eerst de Leyland Tigers e.d., daarna de standaard DAF MB's en SB's, met als (in mijn ogen) mooiste versie de Kustlijnbussen uit de ESO series 3600/3700. Blauwe banen over het streekgeel, stoffen bekleding, getint glas. Uiteindelijk werd het hoofdmerk Mercedes, tegenwoordig zie ik hier vooral MAN's rijden.
Mijn vader hield van die Leylands; geweldig fijne motoren, halfautomatische versnellingsbakken, prachtig geluid.

Maar dit allemaal terzijde. Geweldig wat je nu van plan bent. Ik begrijp dat je onderdelen gaat gieten (de bankjes, bijvoorbeeld?). Daar ga ik, na een niet geheel doorgezette poging jaren geleden, binnenkort ook weer mee beginnen.
Roep maar als er wat is, met zijn allen hier moeten we er wel uit kunnen komen, denk ik. Bouwervaring genoeg hier op het forum, op allerlei terreinen...

Heel veel succes met deze grote bus/klus!

Jan :brouw:

_________________
I know YOU believe YOU understand what YOU think I said, but I am not sure YOU realise that what YOU heard… is not what I meant...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 aug, 2010 10:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 mei, 2009 12:19 pm
Berichten: 564
Geweldig onderwerp! Hier ga ik echt van genieten. Al moet ik zeggen dat ik dit wel onwijs lelijke bussen vind. Ik ben zelf meer liefhebber van de SB's die in de jaren 70 en 80 rondreden bij vrijwel alle maatschappijen zoals BBN, NZH, FRAM etc etc.
Maar goed, on topic maar weer.

Bij mij in de buurt rijdt nog steeds een ex-GVU exemplaar rond, waar de eigenaar sportvissers van de boot naar zijn boerderij en v.v. transporteert. Ik weet niet precies welke het is, maar dat kan ik achterhalen voor je.
Als je interesse hebt, kan ik ook een walk-around voor je proberen te regelen ( moet lukken, ken de eigenaar wel een beetje ) en wat foto's op een cd'tje planten.
Maar goed, om niet op de feiten vooruit te lopen, zal ik eerst eens kijken welke bus het precies is :-)

Heel veel succes met je bouw, dit ga ik zeker volgen!
Groet,
Joost

_________________
Take a look to sky, just before you die. It's the last time you will!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 aug, 2010 10:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 mei, 2009 10:10 am
Berichten: 1104
Woonplaats: Amsterdam
Hey brouwers,

Even off topic, wat een geweldige DAF die 3500FTT, wanneer mogen we hier een brouwverslag van verwachten Arjan?
En Ingzagers, blijf vooral zulke mooie foto's posten van aparte Daf's, dit had ik niet willen missen inderdaad.

@ Arjan: Een simpele tip waar ik totaal nog niet aan gedacht had om eens bij het Daf museum te informeren.
Ga ik nog eens doen als ik via de wegen nu, toch niet alles nog krijg.

@ Astran 141 & DALCE: wat betreft de streekbussen, dat vond ik juist weer minder toen ik nog op de basisschool zat.
Maar tegenwoordig vind ik ook deze bussen ontzettend leuk om te terug te zien op foto's.
Er staat zelfs een brouwverslag ervan op dze site van mij.
Die bus is in schaal 1:87 voor op de treinenbaan van mijn vader.
Afbeelding
en staat hier. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=28770

Even weer on topic, gisteren is er geen mes het kunststof ingegaan.
Dit omdat ik het chassis wou bouwen zoals, van Hattem of Rolf ook hier wel laten zien.
Maar tijdens het kijken om het stevig en in de juiste maten te krijgen, zijn de ideeën iets veranderd.
Ik ga proberen het totale chassis te gieten in een stuk.
Dus we zijn de tekeningen aan het maken om de delen van de mal te kunnen gaan maken.

Grt SAM

_________________
Groepsbouw Klassieke trucks
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=162
DAF XF longline (Optimus Prime)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=22748
DAF - Hainje CSA1 (1982) GVB 224.
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=28987


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 aug, 2010 23:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
SAModelbouw schreef:
Even off topic, wat een geweldige DAF die 3500FTT, wanneer mogen we hier een brouwverslag van verwachten Arjan?


Eeeeh, niet......tenminste, niet geplanned want hier ben ik absoluut nog niet aan toe.
Het feit dat ik referentiemateriaal bij elkaar snor wil niet zeggen dat ik ook daadwerkelijk zo'n project oppak.....de mogelijkheid is er echter wel.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 207 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement