Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 6:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 24 dec, 2010 19:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Luitjes.. omdat ik mijn Ponem nog nooit met een verslagje in deze hoek heb geponeerd.. Bij deze!..

Ik ben met een experimentje bezig..
Onlangs, om de Beagle te pimpen, een Vacuumpomp gekocht.. met een vacuumpomp kun je styreenplaat vlak opspannen om er van alles en nog wat uit te frezen..

Met een plaatje MDF, en Dubbelzijdig tape lukt het ook, maar dan zit je achteraf altijd met het lospulken van de plakband..
Voor een keertje niet erg.. dus.. vandaag de eerste plaat maar eens gefreesd...

Wat is de bedoeling.. simpel.. een Liebherr LTM1030 kraan, in schaal 1:220, voor bij de modelspoorbaan..

Afbeelding

Die Dus.. maar dan in het klein...

Dus.. eerst de PDF maar even van de Site afgerost..

Afbeelding

en daar een zijaanzichtje uitgeknipt.. wat maten bepaald, door het ding in een 2-D Cad-Pakket over te trekken.. , dan de boel te "exporteren" naar de 3D tekenomgeving.. zo kun je dus..

Afbeelding

Een Fysiek model opbouwen..

Daarna.. omgekeerde wereld.. trek je het hele ding weer uit mekaar.. elk onderdeeltje moet vervolgens teruggezet worden in een platte tekenening.. en dan wel zo, dat er OVERAL minimaal 1 mm tussenruimte is voor het freesje..

Afbeelding

Waarna we die platte tekening laden in de software om er freesbanen van te maken.. de rode rechthoekjes, zijn de "tabs", de steuntjes waarmee de onderdelen aan de "Sprue" blijven zitten..

Afbeelding

Daarom.. de kou getrotseerd, de schuur in gerend.. stukkie MDF op de tafel, plastieken plaatje erop gekleefd..

Afbeelding

Programmaatje geladen, en op de Grote Groene knop geslagen.. en even later...

Afbeelding

Onderdeeltjies! Jay!..

voorzichtig van 't MDF gepulkt, lijm eraf gepeuterd en een sopje gegeven..

Afbeelding

Net een Kitsje he?..

Arie Gaat eerst even een glaasje en een hapje downloaden bij wijze van kerstviering..

"stick that Christmas up your arse, Ho ho Fncking Ho!.. :)"

Arie is tevree...

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 dec, 2010 21:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 aug, 2008 14:53 pm
Berichten: 105
zozo, heb je best netjes gedaan!
succes d'r mee :brouw:

_________________
SCANIA+DAF=POWER!
in aanb(r)ouw >>
http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... hp?t=24925 =DAF Transpa emmen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 dec, 2010 21:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Wel de deur dicht houden, anders waait 'ie weg :mrgreen:. Beetje groter had ik niet erg gevonden :lol:

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 dec, 2010 15:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Zo!.. na gisteravond een aanvang te hebben genomen, vanmorgen maar even tussen het kerstbrood en de kerstkransjes door even de onderdeeltjes aanmekaargeplakseld!

te beginnen met: De GIEK!.. eerste 2 onderdeeltjes uitgesneden.. en

Afbeelding

Dan ga je de boel afwerken, van lijm voorzien.. aan elkaar plakken, en meer onderdeeltjes lossnijden en vastplakken
en al na een paar minuutjes heb je dit:

Afbeelding

en hij kan nog uitschuiven ook..

Afbeelding

Pretty Cool Huh?

zo'n Giek moet natuurlijk wel ergens aan vast zitten.. dus.. onderdeeltjes losgesneden..

Afbeelding

en vastgeplakt..

Afbeelding

Maar.. d'r mut natuurlijk wel ergens een "piloot"/"knuppelrukker" in dat gebakkie.. en..

Afbeelding

die mut'n eigen huissie hebben..

Afbeelding

Goed.. krijg jij een huuske..

Afbeelding

en wat "dingesen"erachtergekleefd

Afbeelding

en aan de andere kant ook een dinges geplakt.. hierin zitten de hydrauliektanks, overbrengingen en motoren..
Maar!.. er ontbreekt nog iets!

Afbeelding

Juist!.. antivooroverkiepelcontragewichtmassablokken.. 4 stuks!.

Afbeelding

Giekje eraan knupp'n middels een asje, en we hebben..

Afbeelding

Mooi.. een komplete bovenbouw.. niet gek,.. waar gaan we dat nu eens op zetten?.,

't Onderstel.. Juist.. Men neme: plastiekjes

Afbeelding

Lijm..

Afbeelding

Nog meer plastiekjes en lijm..

Afbeelding

Zijschermen er tegenaan..

Afbeelding

Achterkantsje, en een bovenplaatje..

Afbeelding

een "ruggetje" met de Draaikrans

Afbeelding

voorkant.. de uitstekende gedeeltes zijn de steunen voor...

Afbeelding

De Cabine.. als die knakker uit het huuske op z'n rug klautert, is het wel zo fijn dat ie ergens voorin kan gaan zitten teneinde het gebakkie terug naar de zaak te sjezen..

Afbeelding

Zoiets dus.. een bewegend onderwegenwachtlokaal, verblijfplaats tot 't moment dat je daar bent waar je zijn wilt..

Afbeelding

Plakselen we'm er meteen maar even tegenan.. en.. nee.. groot is ie allerminst..

Afbeelding

en met nog wat "snippertjes plastiek" maken we een motorkappie, met steun voor de giek.

Afbeelding

Hijsgeval op zijn rug.

Afbeelding

en.. ja.. hij kan best wel hoog..

Afbeelding

naar schaal omgerekend zo'n 17 Meter..

Maar.. Wacheseffe?.. ik mist iets... JUIST!.. WIELEKES!

Afbeelding

na het uitsnijden om-en-om een plat schijfje en een bewerkt schijfje op een asje geschoven, met een druppie lijm ertussen..

Afbeelding

zo dus...
en.. Rubberbandjes had ik ook nog in overvloed..

Afbeelding

Waarna we 't ding op zijn wieltjes kunnen zetten..

Afbeelding

even een paar staatsie portretjes..

Afbeelding

Ook leuk..

Afbeelding

Dit alles was zeg maar de "prototype-fase", een test om te zien of alles past, en een beetje te bouwen is.. makkelijk is het kitje niet.. maar op zich wel te doen.. met de nodige handigheid..

Ik geef toe.. 't had netter gekund.. maar ik wilde gewoon even kijken of het allemaal paste en werkte.. welnu

de cabinevloer was een halve millimeter te lang, en de bovenplaat van de onderwagen ook.. die zijn in de tekening inmiddels aangepast..

de velgen zijn wat te smal.. die mogen nog wel een laagje extra hebben, en zullen dus uiteindelijk uit 3 schijfjes worden opgebouwd.
verder?.. verder ben ik eigenlijk niets geks tegengekomen.. ja!.. de koplampen zijn DOOR gefreesd, de achterlichten niet.. was ook een testje.. de koplampen zullen straks ook maar 0.25 mm diep gefreesd worden.. is beter...
en.. de laatste uitdaging.. er moet nog een soort "veertje" worden bedacht om de giek in opgeklapte stand omhoog te houden..

verder.. verder valt het wel mee.

de Tekening wordt aangepast.. er worden nog wat kleine dingetjes veranderd.. en misschien maak ik er meteen een nieuwe versie bij.. een wat grotere versie.. langer chassis, meer wieltjes, langere giek... als Liebherr 't modulair kan.. kan ik het ook.. :)

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 dec, 2010 18:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
:shock:

Da's weer een fraai stukje werk. Hoe lang ben je nu bezig geweest met het maken van het digitale model? Is het maken van zo'n uitsnijschema een functie van het CAD-pakket, of heb je daar aparte software voor?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 dec, 2010 19:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Ik ben ongeveer 2 Dagen bezig geweest met het tekenen, en het vertalen naar CNC-code voor de machine..

da's dus een anderhalf uur voor het "overtrekken" van het eerste plaatje met 2D Cad.. dat sla je op als DXF bestand, waarna je het inleest in de 3D Cad, om ze vervolgens "op te rekken" naar 3dimensionale elementen..

Dan "plak" je virtueel het hele ding in elkaar.. , waarna je alles weer terug gaat vertalen naar 2D, dit heb ik gedaan door een tekening met alle aanzichten te maken in de 3D Cad, en dat te openen met het 2D cad programma..

dan heb je dus alle onderdelen "los", je kunt gewoon per onderdeeltje de lijntjes uit de 2D tekening selecteren, en verplaatsen.. waarna je de hele boel op een handig formaat plaatje styreen gaat indelen.. (met tussenruimte van 1.1 mm, de frees is 1mm, dus snijdt ie alles netjes schoon.. en blijven de steuntjes tussen de onderdelen intact..

dat uitsnij-schema:

Afbeelding

Die Dus.. dat is geen functie van het Cad pakket als zodanig.. maar een apart CAM programma ( Computer Aided Manufacturing ), ik koppel alle lijnen die elkaar raken "fysiek" aan elkaar tot Polylijnen.

Dan kies ik "Sets" van polylijnen die allemaal evenveen "tabs" moeten krijgen.. en dan bereken ik de toolpaden, de software geeft dan ook meteen aan waar de tabs komen, met die rode rechthoekjes.. die kan ik dan verschuiven naar waar ik ze wil hebben..

Zo maak ik een aantal Sets bewerkingen aan.. met als laatste de gaatjes en kuiltjes..
Daarna is het niet meer dan een kwestie van bestand opslaan, op de USBstick zetten, en met de stick in de ene hand, en PS plaat in de andere naar de schuur lopen.. plaatje op de machine.. freesje in de spindel, hoogte instellen (*X en Y coordinaten zijn gelijk aan machinecoordinaten, met X0, Y0, links onderin, dus plaatje links onder op de tafel, en klaar.. )

8 minuutjes later heb je dus dit.. en als je meerdere plaatjes hebt.. dan heb je er zo 7 in een uur tijd..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 dec, 2010 23:29 pm 
Offline
Ferrari Master
Ferrari Master
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jan, 2008 23:21 pm
Berichten: 3026
Woonplaats: Leiden
Mooi projekt Jan! 1:220 is dat N spoor of zo iets? Kun je dit ook uit Latoenkoper frezen? Dat zou een nog mooiere dikte zijn voor deze schaal

_________________
Groet Ton

Promocom Ferrari 126C2 1:8= in ruste op de werkbank
MG Models Ferrari TR250 1958 1:12 = in de ijskast
Pocher/Autograph Ferrari F40 1:8 = klaar
Triumph TR 6 verbouw=op de werkbank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 dec, 2010 23:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
http://www.youtube.com/user/ariekabaals ... GRdnNnHojQ

Filmpje!.. kun je zien hoe't gemaakt wordt..

1:220 is Z-schaal, nog een tandje kleiner dan N, da's 1:160

Latoenkoper zou ook wel kunnen, maar dat freest lastig.. is zo taai als de neten..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 dec, 2010 0:25 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 16 jun, 2008 12:12 pm
Berichten: 315
Woonplaats: hoogkarspel
netjes ,
7 in een uur tijd , en in 1 ;24 ??
mag ok verder via pb

suxes met schilderen :lol:

groete Edwin

_________________
wel ja :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 dec, 2010 1:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
edwin01 schreef:
in 1 ;24 ??

Gewoon alles maal 9,17 zeker???????????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 45 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement