Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 18:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 21 nov, 2005 16:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 okt, 2005 18:14 pm
Berichten: 14
Woonplaats: venlo
Om maar eens dicht bij huis te beginnen, ben ik begonnen met het nabouwen van de Daf waar mijn broer op rijdt.
Afbeelding
Ik vind het een mooie combi, waar je als beginner toch redelijk mee uit de voeten moet kunnen.

Als basis heb ik Tekno kit van een 85 CF SC genomen. Gelukkig waren de jongens in werkplaats zo aardig mij de kleurcodes te geven, dus even naar de verfboer en daar de juiste lak opgesnord. Zoals je ziet, zit er behoorlijk kleurverschil in de foto's, dus ga nooit op een foto af voor de kleur!

De cabine is inmiddels in de primer gezet en voor de eerste keer gespoten.
Afbeelding

De oplegger is een wat lastiger verhaal. Deze wordt niet standaard gemaakt door de gangbare fabrikanten (Tekno/Lion/Tema). Daarom een B-keuze bulkoplegger van Lion gekocht en deze gestript. De ketel gaat in de grote onderdelendoos, en wordt vervangen door een zelfbouw kipperbak.
Afbeelding

Listig ding is de striping. Ik zag het niet zitten deze te spuiten, dus ik heb deze in zilver en zwart geprint. op onderstaande foto nog even op papier om de pasvorm te controleren. Als deze klopt, print ik deze op decalmateriaal.
Afbeelding

Inmiddels ben ik begonnen met het bouwen van de bak voor de oplegger uit plasticplaat. Zodra hier resultaat is zal ik dat ook laten zien.

groeten

joachim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 nov, 2005 17:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12252
Woonplaats: Eibergen
Leuk werkje Joachim,

Ik vind dat blauw best wel geslaagd met inachtneming van de schaal, wat ik wil zeggen is dat je nooit een originele kleur van een 1/1 voertuig op een 1/? schaalvoertuig voertuig kan toepassen.

Ron

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 nov, 2005 17:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 okt, 2005 18:14 pm
Berichten: 14
Woonplaats: venlo
Het kleurverschil tussen de foto van het origineel en het model valt inderdaad wel mee, maar als je weet dat het eigenlijk RAL 5010 is, dan vallen je schoenen uit als de foto's vergelijkt met de echte kleur. Dus ik was erg blij met de kleurnummers. En ach, zilvermetallic is zilvermetallic. Of dat nou van volkswagen of motip of nissan is. Dus met het zilver ben ik maar even in de vrije improvisatie gegaan.

groeten

joachim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 nov, 2005 18:43 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
dat is al een heel net begin van een mooie truck. Zilvermetalic kun je inderdaad in vele merken krijgen met weinig of geen kleurverschil. Echter zijn er ook zilvervarianten, waarbij je helemaal kriegel wordt van de nuace verschillen. Ik heb het dan wel (weer) over Porsches gebruik van zilvermetalics.
We zullen je werk wel eens kritisch beoordelen :wink:

Succes

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 nov, 2005 20:57 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Het begin is veelbelovend, dus ga ik geintreseerd meekijken naar deze 1/50 Daf. Het voordeel van deze schaal is dat er heel veel accecoires en uitbreidings, zelfs standaard setjes in Nederland verkrijgbaar zijn dit ten opzichte van schaal 1/24 waar het maar karig is met uitbreidingssetjes.

Veel succes met de Daf.

Groetjes Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 nov, 2005 16:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 okt, 2005 18:14 pm
Berichten: 14
Woonplaats: venlo
Iedereen dank voor zijn enthousiaste reacties. Voor vrachtwagenmodellen in schaal 1 op 50 is inderdaad veel klein spul te krijgen. Maar het blijft natuurlijk de uitdaging om zoveel mogelijk zelf in elkaar te brouwen. Zo kun je bijvoorbeeld de blauwe dieseltank ook kopen, maar ik heb besloten deze zelf te maken.

Inmiddels begint de oplegger vorm te krijgen. Het chassis is ingekort en de bak begint er op te lijken.

Afbeelding

De ribben onder de bak waren een behoorlijke klus (nu even niet zichtbaar op de foto, maar ze zitten er echt). Ook het bordes voorop was een opgave. Voor het vloertje heb ik een kunststof theezeefje gebruikt. Perfect om roosters te imiteren. De reling is gesoldeerd en het trapje komt van de donor-oplegger. De rest is opgetrokken uit polystireenplaat in diverse diktes. Helaas is de hefcilinder die bij de donor-oplegger zat te hoog. Inkorten is helaas geen optie, dus ik ga eens kijken of de hefcilinder van Tekno wel de juiste hoogte heeft.

de trekker is vooralsnog zonder lijm in elkaar gezet (dry-fitten noemen jullie dat geloof ik) voor de foto. Daarom ontbreken er nog een aantal onderdelen.

Heeft iemand een tip voor het dekzeil van de oplegger? Ik zat zelf te denken aan huishoudfolie, maar ik vraag me af of de verf niet gaat breken en of de verf daar uberhaupt op hecht.

groeten

joachim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 nov, 2005 17:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 okt, 2005 21:57 pm
Berichten: 1326
Woonplaats: Waddinxveen
heb je nog een oude fietstas van je kranten thuis? dus van det dikke stevige zeil. zo'n krantentas bedoel ik dus. knip daar eens tuk uit. ideaal spul lijkt me dat. verder valt het mij op als dafkenner zijnde dat je spoiler niet goed zit aan de achterkant van de cabine, hij is breeder als je spatbord? ik zie ook een kier dus ik heb zo'n flauw vermoeden dat ie niet helemaal goed zit.

verder ziet die trailer er gaaf uit!! netjes werk. maar 1/24 bevalt mij toch nog beter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 nov, 2005 17:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12252
Woonplaats: Eibergen
Een stukje uit een fietstas lijkt me nou niet zo geschikt in 1/50 veel te dik natuurlijk.

Folie is naturlijk wel lekker dun maar zoals je zelf al aangaf, je kan er niet zo best op schilderen :?

Mischien kan je het eens proberen met Milliput (2 componemten putty, lijkt een beetje op klei) dit tot een heel dunne plak rollen en dan het zeil eruit snijden?

Mischien een stuk blik van een blikje Cola?

Of mischien kan je wel wat dun bladlood vinden dat zal wel heel mooi zijn.

Liep ook al te denken aan een stukje tisseu, maar dat werk ook niet denk ik omdat dit niet echt glad is :?

En anders kan je er altijd nog een dichte container van maken :wink:

En je model gaat er al goed zien zo met die container achterop.

Ron

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 nov, 2005 18:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 okt, 2005 18:14 pm
Berichten: 14
Woonplaats: venlo
Mattijs Frank schreef:
..verder valt het mij op als dafkenner zijnde dat je spoiler niet goed zit aan de achterkant van de cabine, hij is breeder als je spatbord? ik zie ook een kier dus ik heb zo'n flauw vermoeden dat ie niet helemaal goed zit.


Het oog van de kenner :wink: Dat zie je dan meteen goed op een foto. Maar dat klopt. De fender zit ook nog niet gelijmd, dus dat komt uiteindelijk helemaal goed.

Die krantentas zie ik ook niet zo zitten, bovendien heb ik die 17 jaar geleden al de deur uit gedaan.
Maar kom net terug van de supermarkt, en daar hadden ze een prachtige blauwe plastic draagtas! Dus daar ga ik maar eens even mee aan de gang.

groet

joachim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 nov, 2005 20:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 27 jan, 2005 20:11 pm
Berichten: 104
Ik wou net een blauwe vuilniszak aanraden :wink:

_________________
www.wesje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement