Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 11:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 jun, 2007 18:17 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Zo ongeveer de afgelopen twee weken heb ik (vrijwel) noodgedwongen iets rustiger aan gedaan met de MB.

De voorbumper en het stuk waar de lampen inzitten (is een geheel) was aan de achterzijde gewoon open. Hier heb ik van styreen een plaatje voor gemaakt op maat, en deze voorzien van wat ijzerverf. Met houtlijm (om de clearparts niet te beschadigen) heb ik deze vervolgens vastgezet.

Afbeelding
Hier is die bumper te zien waarop de achterkant gewoon open is. Dit is natuurlijk bij koplampen nooit het geval.

Afbeelding
Hier het zelf gefabriceerde plaatje achter de bumper (dit wordt later nog van een donkere kleur voorzien.

Afbeelding
Het past vrij precies. Doordat het geheel met houtlijm is gevuld kan ik de achterkant naderhand helemaal dichtverven, waardoor de nu nog storende openingen ook meteen verdwenen zijn.

Omdat pneumatiek ook werkt met aandrijving horen er dus eigenlijk ook wat kabels en slangen aan te zitten. Ook een unit die zorgt voor de "aandrijving" van het geheel. Dit waren dus onderdelen die niet bij de Kibri kit zaten, dus zelf aan de slag..

Afbeelding
Eerst heb ik draadjes dunner als 1mm voorzien van een laagje zwarte verf (voor zover dit blijft zitten, en voorzover dit zichtbaar is).

Afbeelding
Hier is te zien dat ik op elke buis een "kabel" heb aangebracht waarin de olie (of is het lucht?) word aan en afgevoerd.

Afbeelding
De aandrijvingsunit, een vierkant blokje styreen, met daaronder twee sparepart cilinders (olie, lucht?) zelf gefabriceerd. In het styreen blokje aan een kant twee uitstulpingen gemaakt voor de kabeltjes, aan de andere kant een uitstulping voor een iets dikkere kabel die richting accu ofzo zal gaan. Het geheel met secondenlijm aan elkaar gelijmt.

Afbeelding
Idem dito als bovenstaande foto, alleen het geheel nu op de kop gezet.

Afbeelding
Wanneer alles dan geverft is past het precies tussen de accubak en de achterassen en verdwijnen de cabeltjes naar onbestemde bestemmingen ergen aan het chassis etc.

Dan nu, voor zover zichtbaar de roest die ik aan de haakarm unit zelf heb aangebracht, en die ontstaat door het oppikken en neerzetten van de container. Kortom, doordat het span ook daadwerkelijk gebruikt wordt.

Afbeelding
Afbeelding
Bovenstaande twee foto's de "beheerst" aangebrachte roest op de bovenkant achterzijde.

Afbeelding
Beetje zijwaards gezien, lichte verwering (het geheel zit er nog los op, vandaar dat de banden nog enigszins uitsteken!).

Afbeelding
Zijwaarts. Ik ben voor mezelf toch wel enigszins tevreden over hoe dit heeft uitgepakt met roest aanbrengen.


En voor Erix.........:
Afbeelding
Deze ster was een krime om aan te brengen, en is dus diverse keren overnieuw gedaan. De contouren zijn echter zo klein dat zelfs met drybruschen het meeste ernaast gaat.... Ik heb gedaan wat binnen mijn mogelijkheden zat...ik erken mijn meerdere in deze ster. Toch maar eens gaan zoeken of er op deze schaal PE sterren zijn :D .
Btw, de vlekjes onder de ramen zijn de "vervuiling" die afkomstig is van de ruitenwissers het zijn dus geen uitschieters.

Zo, ik ben m'n eike weer kwiet. Tijd voor de allerlaatste loodjes, en dan met frisse moed naar de Ford Transconti.

Op-aan-af-door-tegen-alles-etcetera meldingen en opmerking zijn natuurlijk altijd welkom evenals suggesties, bomen etc.

Groetjes Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 jun, 2007 22:03 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 sep, 2006 19:25 pm
Berichten: 1263
Woonplaats: Tilburg
Nou Robert dat ziet er allemaal heel goed uit..
Aangezien de cabine op de foto 2 x zo groot als de echte (en dan heb ik een hele hoge resolutie.. :P ) vind ik het erg goed gedaan met die ster ! :D Daar zou ik zelf toch ook wel tevreden mee zijn..

Goed opgelost met je koplampen ! Ga ik sowieso jatten voor mijn nieuwe aanwinst.. (ja ik moet nodig weer updaten bij het koopspook-topic :) ); ook zo'n MB, maar dan als glas-transporter..
De bekabeling is een mooi detail, tsjeezus wat heb jij zitten priegelen besef ik me nu :wink:

Nou zullen de eindfotootjes er toch wel aankomen he ? Dan ga ik vast kijken of ik misschien je eitje kan vinden en vast spieken bij de Transcontinental.. spannend :P

~Erix

_________________
True art is the art being the artist

Finishing: Knight Hauler, 140 cm of RC-fun :)
In progress: some armoured and flying stuff... soon


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 jun, 2007 22:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 okt, 2006 22:09 pm
Berichten: 166
Woonplaats: Schoonrewoerd
Hoi Robert,

Dit wordt toch ook een gaaf staaltje bouwen hoor.
Complimenten, en erg leuk dat je in 1/87 aan het leidingwerk voor
de hydrauliek hebt gewerkt.
Die cylinders worden voortbewogen door vloeistof, hydraulische olie dus.
Jouw oplossing met de aandrijfunit is geweldig. In 1/87 ben je op gegeven moment wel aan de grens van detaileren, maar als het model klaar is klopt de uitstraling in ieder geval.
Goede oplossing met de voorbumper, ziet er tof uit.


Ik kijk ook met gezonde belangstelling naar de Transcontinental, zie mijn reactie aldaar.

Groeten,
Squadraminiatura
Ferry

_________________
This message is made with 100% recycled electrons.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 jun, 2007 22:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 okt, 2006 14:06 pm
Berichten: 1833
Ha die Robert!
Dit wordt een mooi voorbeeld van dat klein ook fijn kan zijn. :D
Je bewijst voor mij hiermee dat de Kibri's volwaardige plastic modelbouwkitjes zijn. 8)
Ik ben benieuwd naar de laatste fase!



Easy Rider 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 30 jun, 2007 2:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Hey Robert

Dat ziet er weer netjes uit, en inderdaad wat een priegelwerk zeg, petje af!
Zoals Ferry al aangaf, hydrauliek is met olie, en pneumatiek is met lucht.
Verder nog veel succes met deze kleine grote benz :lol:.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 03 jul, 2007 18:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 nov, 2006 19:42 pm
Berichten: 1325
Woonplaats: Noord-Limburg België
Hoi,
inderdaad, geweldig wat je daar allemaal klaarspeelt!
Moest de krant er niet onder liggen zou je niet zeggen dat hij in het echt zo klein is. :P
Philippe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 jul, 2007 20:21 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Ik dank jullie bescheiden voor jullie complimenten :D .

De extra unit is inmiddels van verf voorzien, en kan aangebracht gaan worden op het chassis.
De spiegels heb ik inmiddels ook aangebracht, en voor de finishing thouch heb ik Nederlandse kentekens decals in schaal 1/87 weten te bemachtigen. Deze moeten echter nog aangebracht gaan worden.
Tot die tijd heb ik enkele foto-tjes van de staat tot nog toe.

Afbeelding
De geverfde "name-it" unit, klaar voor instalatie.

Afbeelding
Chauffeur is trots op zijn nieuwe spiegels. Klanten zijn blij dat de containers weer eens op de juiste plek worden afgezet, in plaats van elke keer tussen de rozenstruikjes....

Afbeelding
Zij-aanzicht chassis cabine (zonder haakarmchassis). Let op het verschil in cabine op deze en de volgende foto. Wat een beetje lichtinval wel niet kan doen. Hier ziet de blauwe verf er nog redelijk uit.....

Afbeelding
......en hier ziet het ineenkeer onacceptabel uit. Alleen omdat ik het geheel even had opgepakt om de haakarmunit erop te zetten, en die "name-it" unit even eronder te plaatsen. De licht inval veranderd een beetje, en de camera fotografeerd dingen die er niet zijn...... :evil:

Tot de eind-foto's.

Groetjes Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 jul, 2007 23:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 okt, 2006 22:09 pm
Berichten: 166
Woonplaats: Schoonrewoerd
Hi Robert,

Het is een grandioos model aan het worden.
Die subtiele verwering is erg mooi, lastig in deze schaal, maar bij jou is
het resultaat gewoon goed.

Tsja met die foto's is het soms oppassen, ik maak meestal meerdere foto's uit dezelfde hoek en de beste wordt dan gebruikt.
Camera's "zien" het net even anders :roll: en ik gebruik opnamen soms ook wel om te zien of er nog schuurwerk te vinden is.

Groeten,
Squadraminiatura
Ferry

_________________
This message is made with 100% recycled electrons.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 11 jul, 2007 14:41 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Zo, het werk zit er nu eigenlijk wel op. Ik houd ervan om sommige dingen demontabel te houden om te voorkomen dat ze afbreken, en dus meer schade opdoen dan nodig is. zodoende blijven de cabine, de haakarm-unit en de container los van elkaar zonder lijm.

Ik heb nog wat extra kabels aan het chassis aangebracht, oa van de dieseltank naar de motor, en een enkele over het chassis zelf.
De extra cilinders zijn nu ook aangebracht.

Afbeelding
Goede ogen zien hier diverse kabels lopen, waarvan het net lijkt alsof ze nog zilverkleurig zijn; is echter allemaal zwart geverft :wink: .

Afbeelding
Bovenaanzicht bekabeling (hier komt dan nog de haakarmunit bovenop, dus dit is feitelijk het "kale" chassis.

Afbeelding
Kabeltje van de tank naar de motor (ik weet, zou beter van onderuit het chassis moeten lopen, ik vond het op deze manier echter wat beter in het zicht staan). Ook heb ik hier de kentekenplaat voor eventuele aanhanger aangebracht.
Heeeee, een Nederlandse kentekenplaat.....jahaaa, want:


Afbeelding
Bert heeft zich een decalsetje met Nederlandse kentekenplaten aangeschaft zodat zijn toekomstige Kibri bouwmodelletjes er nog authentieker uitzien 8) .

Afbeelding
Zelf kleine NL decals in schaal 1/87 :shock: That's fun :D .

Afbeelding
Foto om het verslag een beetje te breken.

Die Nederlandsche kentekendecals betekende dus mierenn#$ken plakwerk. De Kibri decalvellen bezitten alleen Duitsche kentekens.
Hier moest ik dus eentje over heen gaan plakken:
Afbeelding
En dan ziet het dus zo uit:
Afbeelding
Is toch vele malen leuker, zo'n Nederlansche vrachtwagen??? toch??

Het (beetje gehavende) snoetje:
Afbeelding
Zooo jong, en dan al stofhappen.
Afbeelding


Toen werd het dus tijd om de container op te pakken, und auf asche zu gehen. Oftewel, het werk wacht, hier zijn de "eindfoto's":

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En zonder enige vooraankondiging gaf de chauffeur een dot gas stuurde flink in, en verdween uit het zicht. Ik kon er nog net een foto-ke van maken.

Afbeelding
........You haul sixteen ton's and what do you get........

[ingekomen nieuwsbericht]
Vanmiddag op een rustplaats, zo tussen de knooppunten Zulthoven en Dwazenigen heeft een zogenaamde "truckspotter" de MB SK nog gespot.
Deze foto's kreeg ik nog toegestuurd van deze truckspotter.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

[/ingekomen nieuwsbericht]

Zo, nu ben ik volledig klaar met deze Mb. Ik heb weer veel leuke dingen kunnen uit proberen en toepassen. Er valt nog veel aan mijn werk te verbeteren.
Maar een ding staat ongeacht hoe jullie het resultaat vinden ervan als een paal boven water: Deze was echt fun om te brouwen!!

Ik dank jullie voor de gegeven tips en adviezen bij dit project.

C-U back in the Seventies!

Groetjes Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 11 jul, 2007 14:46 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 jun, 2006 19:12 pm
Berichten: 488
Woonplaats: groningen
Leuk gedaan Robert! Dat is een mooi geheel geworden!

Ik zou zelf nooit ( zeg nooit nooit) aan zo'n klein wagentje beginnen! Ik vind 1 op 50 eigenlijk al priegelen!

Maar al met al heb je dit project toch zeker tot een mooi eind weten te brengen!

Veel plezier in de 70-er jaren!

Groeten Bart

_________________

DAF 105 SC 410 Tekno A Middelkoop Transport

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 70 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement