Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 8:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 22 maart, 2024 14:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
geweldig , wat een genot om te zien hoe het vordert
kleuren staan gewoon goed op dit model
blijf het volgen deze schitterende bouwwerk van vroeger

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 maart, 2024 19:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Bedankt Koos voor je reactie ! :D :D

Ik ben blij, dat je plezier hebt in mijn brouwsels !

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 maart, 2024 17:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Bouwverslag Nr. 6

Beste bouwers,

De bouw gaat nu wel wat vlotter, de truck is zo ongeveer klaar, er moeten nog wel wat kleine onderdeeltjes op, maar dat is voor later. Nu zijn de volgende details aangebracht.
Zoals een opvallend flinke uitlaat pijp, lijkt wel een schoorsteen, maar die zag je in die tijd, op veel trucks zitten.
Toen volgde nog een geduldwerkje, de pinstriping, ik heb verschillende kleuren geprobeerd, maar dit soort van lichtblauw, vond ik wel het beste bij het blauw/groen staan.
Tenslotte de gebruikelijke kleine onderdelen, zoals ruitenwissers, ruitjes in de portieren, spanners op de motork[p zijkanten, nummerplaat met achterlicht.

Het vijfde wiel laat ik nog maar even los, zo kan ik dit het makkelijkste aanpassen, als de trailer klaar is.
Daar ga ik dus eerst mee verder. Ik kan nu nog niet veel interessants melden.
Ik ben druk bezig met de wielophanging, dus bladveren, assen, remmen, schommelarmen etc. Hopelijk kan ik bij het volgende verslag, wat laten zien.

Hier de plaatjes van de trekker:

photo 597317

photo 597318

photo 597319

photo 597320

photo 597321

photo 597322

Tot de volgende verslag,

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 maart, 2024 22:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Machtige machine zo. Indrukwekkende truck in mooie kleurstelling.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 maart, 2024 20:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Rolf, bedankt voor je commentaar ! :D :D

Het model is beter geworden dan ik had verwacht., mag ook wel eens een keer..... :lol: Na de bouw van verschillende oude trucks ben ik wel een beetje verknocht geraakt aan die oude beestjes. Jammer alleen, dat er betrekkelijk weinig info te vinden is.
Bij dit model heb ik slechts een enkele foto om van te werken, dus moest ik veel improviseren. Maar het moeilijke deel, heb ik wel achter de rug.
Momenteel ben ik druk bezig met de twee-assige trailer.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 apr, 2024 14:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Bouwverslag Nr. 7

Beste brouwers,

Ik heb de afgelopen dagen stevig kunnen doorgebouwen aan de trailer.
Ik had al de bodemplaat, chassis en de wielophanging gemaakt, nu was het tijd om hierop verder te borduren.
Eerst maar de wielophanging verder afgebouwd, d.w.z. de assen definitief aan de veerpakketten gelijmd, met details zoals bevestigingsbeugels, reactie- armen, remcylinders en leidingen.
Puntje van aandacht was hier, het beweegbaar houden van de ophangpunten van de veerpakketten. Zodoende blijven alle wielen goed op de grond.

photo 597622

De vierkante steunpootjes heb ik later vervangen door buisvormige exemplaren, die zagen er toch wat beter uit.

Even een provisorisch controleplaatje voor het geheel :

photo 597623

Na het maken van het reserve- wiel rek, kon ik me bezig gaan houden met de opbouw.

Ik heb al wat ervaring met het bouwen van semi-trailers, dus veel problemen verwachtte ik dan ook niet. Gelukkig is er ook veel documentatie te vinden op het net. Ik heb besloten, het me deze keer niet al te moeilijk te maken, ik maak de trailer dicht, dus geen deuren, die open kunnen, het is meer werk en je kijkt er later toch niet meer naar, hoe de binnenkant eruit ziet.

De bovenbouw is opgetrokken uit een frame werk van dikke stroken plastic plaat, ja de ( oude postbakken) bewezen weer goede diensten....:-))

Voor de bovenkant had ik al een framewerk gemaakt, waarop later het dak gaat komen. Ook hier kan ik me weer baseren op voorgaande modellen, een houten plaatje met ronde randen. Dat vind ik toch het makkelijkste om te bouwen.

Ik heb er wel veel aandacht aan besteed, om alles goed haaks te bouwen, anders zit later met kromme zijkanten en dak.

Dit was het resultaat na het uitgebreide constructie werk:

photo 597624

photo 597625

photo 597627

Het begint er op te lijken..LOl...., zover zijn we dus nu:

photo 597626

photo 597628

Hierna ga ik eerst het plaatwerk aanbrengen en dan volgt een houtbewerkings -klus om het dak te maken. Dat hoop ik de volgende keer te laten zien.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 apr, 2024 6:36 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 05 dec, 2023 10:33 am
Berichten: 13
Woonplaats: Steenwijk
Vind de truck geweldig, echt mooi gemaakt. Vraagje, zat er toen der tijd geen beschermplaat achter de cabine? ook zie ik geen luchtslangen en een verlichtingskabel, ik neem aan dat de oplegger ook geremd was.

Mvg,

Bram


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 apr, 2024 11:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Bram, bedankt voor je reactie !

Je vraag over een beschermplaat is me niet helemaal duidelijk, ik neem aan, dat dit bij moderne trucks is aangbracht om de cabine te beschermen, als de trailer naar voren doorschiet en tegen de
cabina aan komt bij een ongeluk of zo iets ?
Ik heb op foto's van de oude trucks in ieder geval zoiets niet kunnen ontdekken. Ik geloof ook niet, dat men toen (1934) al zover was. :-)
De remleidingen etc die komen er nog op hoor....ik bouw altijd eerst het grote geheel, als laatste gaan dan de kleinere details erop. Komt allemaal goed... :D :D

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 apr, 2024 17:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Wordt weer een mooi model John.

Je trailer schiet ook al aardig op, en voor wat betreft die beschermplaat, dat zal ook afhankelijk zijn van het soort
belading dat er vervoerd werd.
Ik neem aan dat er in zo een dergelijk soort aanhanger geen staal constructies en of stenen werden vervoerd.

De bescherming zit dan meestal op de trailer zelf en het lijkt mij inderdaad stug dat ze de cabine toen der tijd al beschermden tegen de
aanhanger zelf als die mocht los schieten.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 apr, 2024 23:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Bedankt Peter voor je reactie ! :)

Ik redeneerde langs dezelfde lijn, in folders van Fruehauf wordt alleen maar veel geschreven over de lichtgewicht- bouw en daardoor het grote laadvermogen. Wat logisch is voor gewone vracht.
Inderdaad voor het transport van staal en stenen etc zie je dan ook vaak speciale aanhangers.
Dus deze keer hou ik het maar op een doorsnee trailer ... voor zover ik het heb begrepen, was de trekker met slaapcabine, dan ook bedoeld voor regulier vervoer over lange afstanden.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 56 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement